معرفی رشته مدیریت هتلداری(مقطع کارشناسی ارشد)

به گزارش مدیرسنتر، در جامعه امروزی صنعت گردشگری به دلیل گستردگی که به وجود آورده است باعث حضور پر تعداد افراد شاغل در این صنعت شده است و روز به روز بر ارزش آن می‌افزاید به‌گونه‌ای که صنعت گردشگری بزرگترین و پر مخاطب‌ترین صنعت در دنیا معرفی شده است. افراد شاغل دراین صنعت افرادی هستند با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهای گوناگون که در این عرصه فعالیت می‌کنند و همه آن‌ها با یک زبان مشترک یعنی زبان گردشگری با یکدیگر در ارتباط هستند. امروزه یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد بسیاری از کشورها وابسته به صنعت گردشگری است. صنعت گردشگری در آغاز مبتنی بر تجربه افراد بود اما رشد سریع این صنعت باعث شد مباحث گردشگری و رشته‌های وابسته به آن به جمع رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها اضافه گردد و نیروهای متخصصی را در جامعه توریست‌پذیر پرورش دهد. ایران یکی از ۱۰ کشور نخست در صنعت گردشگری معرفی شده است که تا کنون نتوانسته است به‌جایگاه اصلی خود در این صنعت دست یابد. حال با توسعه علمی گردشگری در دانشگاه‌های ایران و تحصیل دانشجویان در رشته‌های مرتبط می‌توان قدم‌های مثبتی در توسعه صنعت گردشگری برداشت. هتلداری که یکی از زیربناهای اساسی جذب و توسعه توریسم و گردشگری است رشته مدیریت هتلداری را پدید آورده است و افراد مدیر و ماهری را درجهت پیشرفت و توسعه اهداف گردشگری آموزش می‌دهد.

با عنایت به قانون توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور و با امعان نظریه اهمیت ویژه صنعت ایرانگردی و جهانگردی در کسب درآمدهای غیرنفتی و ارتقاء سطح تفاهم بین ملتها و تحکیم مبانی وحدت ملی در کشور و ارائه شناختی اصولی از جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای آن به جهانیان و نقش اساسی و مهم آموزش در تحقق این اهداف و همچنین در راستای اجرای مصوبه سیصدمین جلسه شورای عالی انقلاب و ارشاد اسلامی طرح مشخصات کلی دوره کارشناسی رشته‌های مدیریت جهانگردی و هتلداری تهیه و تدوین گردید.

نظر به تأکید صریح قران کریم و شارع دین اسلام بر ضرورت امر جهانگردی و نقش آن در بسط روابط بین‌الملل و گسترش منابع اقتصادی کشور و همچنین لزوم تربیت متخصصان کارآمد در جهت ارتقاء کیفی سطح ارائه خدمات دست اندرکاران این صنعت رشته‌های مدیریت جهانگردی و هتلداری تأسیس می‌گردد.

دوره‌های کارشناسی مدیریت جهانگردی و هتلداری ۴ سال خواهد بود. نظام آموزشی این دوره‌ها واحدی است و کلیه دروس نظری و عملی آن در ۸ سال نیمسال تحصیلی ارائه می‌شود. مدت هر نیمسال تحصیلی ۱۷ هفته و حداقل زمان لازم برای هر واحد نظری یک ساعت در هفته و برای دروس عملی حداقل ۲ ساعت تعیین می‌گردد. درس کارآموزی در ایام تعطیل تابستانی بعد از سال سوم طبق برنامه‌ای که توسط مرکز آموزش عالی تدوین خواهد شد انجام می‌پذیرد.

اعطاء دانشنامه به فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها منوط به ارائه گواهی پایان دوره کارورزی خواهد بود.

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF