- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

بورس برای اولین بار در۶ سال اخیر با ۱۷ درصد زیان همراه شد

ثبت میانگین زیان ۱۷ درصدی سرمایه گذاری در بورس طی ۱۰ ماه گذشته منجر شد تا این بازار برای اولین بار طی ۶ سال اخیر زیان ده شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سال گذشته بازار سهام با میانگین بازدهی ۱۰۴ درصدی سرمایه گذاری یکی از رویایی ترین دوران خود طی ۱۰ سال را سپری کرد و به بهترین و پربازده ترین بازارهای کشور تبدیل شد و در فهرست بهترین بورس های دنیا از لحاظ بازدهی قرار گرفت. اما شرایط ۱۰ ماه اخیر نه تنها به هیچ وجه قابل مقایسه با سال گذشته نیست بلکه با ثبت رکوردهای منفی پی در پی جدید، به زیان ده ترین بازار کشور تبدیل شده است.

براساس این گزارش، بررسی عملکرد ۱۰ ماهه شاخص بورس نشان می دهد این متغیر مهم به رغم همه حرف و حدیث هایی که متوجه خود کرده، در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۴۵۱ واحد را از دست داده و در سراشیبی سقوطی قرار گرفته که از ۷۹ هزار و ۱۵ واحد اول سال به ۶۵ هزار و ۵۶۴ واحد در ۳۰ دی رسیده است.

با این ریزش قابل توجه ارقام شاخص ، مشخص می شود میانگین سرمایه گذاری در بورس طی مدت یاد شده با ۱۷ درصد زیان همراه شده است . رویداد و رکوردی که طی ۶ سال اخیر رخ نداده بود.

بررسی های بورس پرس نشان می دهد زیان ده ترین دوران سال بورس طی ۱۰ سال اخیر به سال های ۸۴ ( آغاز دولت نهم) با منفی ۲۲ درصد و سپس سال ۸۷ با منفی ۲۱ درصد مربوط است که ناشی از تغییر دولت و بحران مالی دنیا بود. این درحالی است که میانگین سرمایه گذاری در بورس طی سال های ۸۸ تا ۹۲ به ترتیب با بازدهی مثبت ۵۷ ، ۸۴ ، ۹ ، ۴۴ و ۱۰۴ درصدی همراه بود.

به این ترتیب در شرایطی شاخص بورس به دلیل نهفته بودن سود نقدی شرکت ها گویای همه واقعیت ها و سود و زیان های ثبت شده نیست که طی ۶ سال اخیر سابقه میانگین زیان ۱۷ درصدی وجود نداشت.

این درحالی است که طی سال میلادی ۲۰۱۴ نیز میانگین بازدهی بورس با ۲۳ درصد زیان همراه شده و بورس تهران در زمره منفی ترین و بدترین بورس های جهان قرار گرفته است.

این رکوردهای ناخوشایند ناشی از عواملی چون افزایش ۵ برابری نرخ خوارک پتروشیمی ، سقوط بیش از ۵۰ درصدی قیمت نفت ،عدم حمایت های عملی دولت از بازار سرمایه ، طولانی بودن ابهامات مربوط به صنایع ، اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها ، عدم کاهش نرخ سود بانکی، وقوع رویدادهایی چون ظهور داعش،ادامه دار شدن مذاکرات هسته ایی، مفاد لایحه بودجه ۹۴ ، کاهش سود آوری شرکت ها به دلیل اثر عوامل درونی و بیرونی متعدد، رشد بی اندازه برخی سهام در سال گذشته و .. ثبت شده است.

منبع خبر: http://boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]