- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ٢٥ خرداد ٩٥

تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ٢٥ خرداد ٩٥

گروه های قندی و آی تی از معدود گروه های پرتقاضا، مثبت و صف خرید بازار قرمز پوش امروز بودند. طبق پیش بینی با بازاری منفی و کم حجم مواجه بودیم. فشار عرضه ها در گروه خودرویی تا اندازه ای بالا بود که اکثرا با صف فروش همراه شدند در این میان ختراک، خلنت و خمحور تنها نمادهای مثبت گروه خودرویی بودند. نمادهای تازه وارد ولملت و حپارسا نیز از جو منفی بازار بی نصیب نبودند و صف فروش را تجربه کردند اما حمایت و جمع آوری مکرر صف فروش نماد حپارسا توسط حقوقی احتمالا گروه راهبرد مبين كوثر ادامه داشت و در نهایت بدون صف به کار خود پایان داد نکته قابل تامل دادوستدهای امروز حضور و ردپای حقوقی ها در صف های فروش بود. شرکت ایران خودرو  طی گزارش ۱۲ ماه ۹۴ به علت عدم تحقق ۳,۱۰۶ میلیارد ریال سایر هزینه های عملیاتی، پوشش ۸۹ درصدی هزینه های مالی  با کاهش ۸۴ درصدی سود خالص در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ و پوشش ۱۲۲ درصدی بودجه مواجه و مبلغ ۵۵ ریال سود محقق کرد و متوقف شد. در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات منفی اکثر گروه ها بخصوص نمادهای شبندر و خودرو با افت (۷۴۰٫۸۰) واحدی به ارتفاع ۷۳,۹۵۹ واحدی رسید و راهی سطح حمایتی بعدی یعنی محدوده ۷۱ هزار واحد شد در این میان بازارگردانی نماد وتجارت و جابجایی بلوک و معاملات دوطرف نمادهای مبین و شیراز اثر مثبت کمی بر شاخص کل داشت. با توجه به نحوه معاملات به نظر فردا نیز همین منوال دادوستدها را مشاهده خواهیم کرد امری که حتی سهامداری سهامداران را با ضرر و چالش جدی مواجه کرده است.
به جز نمادهای کوثر، بپاس و بساما که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری و لیزینگی منفی دنبال شدند و نماد وساپا همچنان با فشار فروش سهامداران متضرر همراه بود و صف فروش مجدد را تجربه کرد و در انتها برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد. رئیس سازمان بورس با تکذیب هرگونه ارائه اطلاعات سهامداری به سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: با مذاکراتی که با مسئولان ذی ربط و رئیس سازمان مالیاتی صورت گرفت نسبت به معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی که در سال ۹۴ تجدیدارزیابی دارایی‌های خود را ثبت کردند موافقت شد. وی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفت: برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی توافق شده و از اول تیر ماه انجام می شود.
ونفت تنها نماد مثبت گروه فراورده هاي نفتي بود که با توجه به قرار داشتن در سطوح مقاومتی، دادوستدهای پرحجمی را تجربه کرد همچنین در گروه شیمیایی نمادهای شگل و شاملا مثبت و مابقی منفی دنبال شدند. مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی جم با اشاره به تنوع مشتریان در دوره پسابرجام از صادرات محموله های محصولات این شرکت به اروپا از اواخر پارسال خبر داد. با لغو تحریم ها مشتریان اروپایی زیادی خواستار خرید محصولات پتروشیمی جم شدند و در این دوره صادرات محصولات این مجتمع به آلمان، پرتغال، ایتالیا، اسلوونی، یونان، پرتغال و بلغارستان آغاز شده است. بازارهای ترکیه و آسیا به دلیل هزینه حمل پایین تر و مسائل بانکی همچنان در مقایسه با اروپا جذابیت بیشتری دارد.
در بازارهای بین المللی شاهد افزایش مجدد قیمت سنگ آهن و مس به دلیل ثبات رشد ۶ درصدی صنعتی اقتصاد چین می باشیم امری که با بی تفاوتی گروه سنگ آهنی، معاملات منفی آنها و افزایش تقاضای گروه رویی مواجه می باشد در این میان نماد کطبس متعادل و مثبت و نماد فرآور صف خرید مجدد را تجربه می کند. در گروه های فلزی و معدنی، مدیرعامل شرکت معادن سنگ آهن احیا سپاهان گفت : مرحله نخست واحد کنسانتره سازی معادن سنگ آهن سنگان این واحد با ظرفیت تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن مورد بهره برداری قرار گرفته و تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال و حدود سه میلیون دلار هزینه ارزی داشته است.
نماد فاراک همچنان پرتقاضا و مثبت دنبال بود و بجز نمادهای تمحرکه و تپمپی که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی، برقی و سایر گروه های وابسته، منفی دنبال شدند.
جابجایی بلوک ۳۳ میلیون سهمی نماد وتوس سبب رشد قیمتی سهم شد این در حالی بود که سایر هم گروهی های ساختمانی و سیمانی همسو با جو منفی بازار اکثرا معاملات منفی را تجربه کردند.
گروه قندی با افزایش تقاضا مثبت و صف خرید شدند و نماد کرازی بعد از بازگشایی با افت حدود ۷ درصدی و اعمال فشار فروش مواجه شد. دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر اظهار کرد: طی دو سال گذشته فرآیند تولید یک روند صعودی داشته است به گونه‌ای که تولید شکر در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید و در سال گذشته از مرز ۱.۵ میلیون تن عبور کرد که در تاریخ ۱۲۰ ساله صنعت قند سابقه نداشته است و با ادامه این وضعیت کشور تا چهار سال آینده به مرز خودکفایی می‌رسد. مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهرگفت: کارخانه های روغنکشی در قالب طرحی که از سوی وزارت جهاد کشاوری طراحی شده از این پس در پرداخت یارانه به تولید کنندگان دانه های روغنی داخلی مشارکت می کنند به این صورت که به  ازای هر ۵٫۵ کیلوگرم واردات روغن خامی ، یارانه یک کیلوگرم دانه روغنی خام تولید داخلی پرداخت می شود. همچنین در مورد وضعیت شرکت بهشهر اظهار داشت: با توجه به سیاست تقسیم سودی مناسب این شرکت در ۸ سال گذشته ،در خرداد ماه سال جاری تمام وامهای بانکی خود را تسویه کرده است و هیچ مشکل نقدینگی ندارد.
در پايان معاملات نماد حق تقدم شركت محورسازان ايران خودرو با توجه به پايان مهلت پذيره نويسي، شركتهاي توليد نيروي برق دماوند جهت برگزاري مجامع عمومي فوق العاده و عادي ساليانه صاحبان سهام نفت سپاهان، كارت اعتباري ايران كيش، داروسازي فارابي،كربن ايران جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي، شركت تراكتورسازي ايران جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي – عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص اصلاح اساسنامه، شركت گروه سرمايه گذاري سايپا جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي – عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه، شركت عمران و توسعه فارس جهت تشكيل جلسه هيات مديره به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه متوقف شدند.

منبع: شرکت کارگزاری آبان [1]

گردآوری: مدیرسنتر [2]

Download PDF [3]