تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ٥ تیر ٩٥

در شروع بازار، در اکثر نمادهای گروه خودرویی، شاهد معاملاتی متعادل و مثبت بودیم که رفته رفته با عقب نشینی خریداران، اکثرا معاملات منفی را تجربه کردند در این میان نمادهای خبهمن، خچرخش، خاذین و خموتو از اقبال بیشتری برخوردار بودند. اما در نیمه دوم بازار و بخصوص اواخر بازار شاهد افزایش عرضه ها، معاملات منفی و صف فروش شدن اکثر نمادها و گروه ها بودیم. امری که از منفی بودن بازار فردا و واکنش به تحولات منفی بازاراهای بین المللی حکایت داشت. خریدار ۶۲ درصد سه مالک گروه بهمن بعد از گذشت ۱۰ روز بالاخره مشخص شد کهاین خریدار، به نام کنسرسیوم “ویسمن موتور” و از زیرمجموعه های شرکت قطعه ساز کروز است. در پایان معاملات شاخص کل علیرغم منفی شدن اکثر گروه ها، متاثر از معاملات بلوکی، دوطرف و مثبت نمادهای وبملت و کچاد با رشد ٢٧.٠٣ واحدی به ارتفاع ٧٣,٦٧٢ واحدی رسید که در این میان نمادهای شبندر و کگل بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

در گروه بانکی و در شروع بازار شاهد جابجایی بلوک در درصدهای مثبت نماد وبملت بودیم که رشد حدود ١٠٥ واحدی شاخص کل را درپی داشت همچنین با جهش نماد وگردش و صف خرید آن همسو با افزایش تقاضای نماد حکمت مواجه شدیم اما سایر هم گروهی ها اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند. در این میان قرعه ادامه انتشار گزارشات مناسب این گروه به بانک پارسیان خورد و  طی گزارش ١٢ ماهه ٩٤ با پوشش ١٥٤ درصدی بودجه٩٤، و افزایش ٢٠٠ درصدی سود خالص نسبت به سال گذشته مواجه شد و مبلغ ١٤٢ ریال سود محقق کرد اگرچه سود شناسایی شده عمدتا غیر عملیاتی می باشد اما با این حال، افزایش سود خالص در کنار قرارداشتن قیمت سهم در سطوح جذاب کوتاه مدتی می تواند معاملات مثبت و پرتقاضایی را برای آن ایجاد نماید. در گروه سرمایه گذاری تشکیل صف خرید مجدد نماد گوهران پس از عرضه های مکرر صف خرید و دادوستدهای پرحجم حدود ٢٧ میلیونی آن را شاهد بودیم همچنین در این گروه، صف خرید نمادهای واتی و وبهمن را نظاره گر بودیم. در گروه لیزینگی نماد ولصنم تحت تاثیر خرید های حقوقی با صف خرید مواجه شد و سایر هم گروهی ها به جز نماد ولساپا اکثرا منفی دنبال شدند. در خبرها ١٢ پروژه اولویت دار سال ٩٥ اعلام شد. معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، جذب ٧ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، تدوین برنامه گسترش تعاملات اقتصادی بین المللی؛ اجرا و نظارت بر حسن اجرا، استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، گسترش کامل بستر یکپارچه تبادلات الکترونیکی و اقتصادی (بیتا)، تکمیل فرآیند واگذاری سهام بنگاه های مشمول واگذاری، ساماندهی سهام عدالت، عملیاتی کردن مقررات و بهبود هشت پله ای رتبه کشور در سهولت کسب و کار، توسعه بازار و تقویت نقش آن در تامین سرمایه بنگاه ها، طراحی و استقرار خزانه داری الکترونیکی، مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت، پیاده سازی کامل مالیات بر ارزش افزوده و پیاده سازی طرح جامع مالیاتی» را ١٢ پروژه اولویت دار این وزارتخانه برای اجرا در سال ٩٥ برشمرد.

گروه پالایشگاهی طبق انتظار با ریزش قیمت های جهانی نفت با فشار فروش و معاملاتی منفی مواجه شدند اما در آنسو گروه پتروشیمی اکثرا متعادل و حتی برخی نمادها همچون تاپیکو، پترول، شمواد، شپدیس و شیران معاملاتی مثبت را تجربه کردند که از ادامه حمایت سهامداران عمده و کاهش فروشندگان حکایت داشت.

در گروه های فلزی و معدنی نمادهای فباهنر، وتوکا، فرآور، فخاس، فنورد و کچاد مثبت و مابقی نمادها اکثرا منفی دنبال شدند در این میان معاملات منفی نمادهای فملی و ذوب نمایان تر بود و نماد توسعه معدني و صنعتي صبا نور پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي با افت حدود ٥.٥ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. شرکت آهن و فولاد ارفع در مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه ١٠٠ درصدی از مبلغ ١,٩٩٥ به ٤,٠٠٠ میلیارد ریال از محل مطالبات و اوردۀ نقدی را تصویب کرد که ٥٠ درصد این افزایش سرمایه قطعی و مابقی در اختیار هیئت مدیره قرار گرفته است.

صف خرید مجدد نماد فاراک پس از رشد سریع روزهای اخیر در حالی تشکیل شد که علیرغم عرضه های مکرر حقوقی ، در نهایت با صف خرید به کار خود پایان داد. این نماد با توجه به قرار داشتن در انتهای موج ٥ صعودی از نسبت ریوارد به ریسک غیر جذابی برخوردار بوده و در حال حاضر پر ریسک ارزیابی می شود. نماد فاذر نیز در انتهای بازار با جابجایی بلوک و معاملاتی مثبت مواجه شد. بجز نماد وهور، بالبر، رمپنا، بسویچ، تایرا، لخزر، تکمبا، بموتو و رتکو که منفی بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی، برقی و گروه های وابسته، اکثرا متعادل و مثبت دنبال شدند.

ثتران، ثنوسا، ثاباد، ثغرب، ثپردیس،و ثاژن تنها نمادهای مثبت گروه های ساختمانی و سیمانی بودند و سایر هم گروهی ها معاملاتی منفی را تجربه کردند همچنین نماد ثفارس پس از تشكيل جلسه هيات مديره مبني بر تصويب افزايش سرمايه با رشد حدود ٣ درصدی به گردونه معاملات بازگشت. مجوز انتشار نخستین اوراق رهنی (MBS) با هدف ایجاد تحرک در بخش مسکن از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد. اوراق رهنی، اوراق بهاداری است که به منظور خرید مطالبات رهنی توسط ناشر منتشر می‌شود. مطالبات رهنی شامل مطالبات مدت‌دار اشخاص حقوقی ناشی از قراردادهای مبادله‌ای از قبیل فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و جعاله (به استثنای سلف) است که دارای وثیقه رهنی است.

افزایش تقاضا در گروه قندی سبب تشکیل صف خرید اکثر نمادهای این گروه شد. در گروه لاستیک سازی، نمادهای پسهند و پتایر تنها نمادهای مثبت و صف خرید این گروه، متاثر از شایعات فروش املاک و افزایش سرمایه بودند. نمادهای قند مرودشت با توجه به اعلام پيش بيني درآمد و شركت فرآورده هاي نسوز آذر پس از به حد نصاب نرسيدن مجمع عمومي عادي ساليانه متعادل و مثبت مورد بازگشایی قرار گرفتند.

در بازار امروز، نماد شركتهاي بانك پارسيان، گروه صنعتی سپاهان، سرمايه گذاري گروه صنعتي ملي، شركت توسعه خدمات دريايي و بندري سينا، سيمان كارون با توجه به تعديل پيش بيني درآمد، شركت سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران جهت برگزاري جلسه هيات مديره به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه و حق تقدم شركت مجتمع توريستي و رفاهي آبادگران ايران با توجه به پايان مهلت پذيره نويسي متوقف شدند.

Download PDF