- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ۱۲ تیر ۹۵

تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ۱۲ تیر ۹۵

بعداز توقف نماد خساپا شاهد افزایش تقاضا در اکثر نمادهای گروه خودرویی بودیم تا جایی که نمادهای خکاوه و ورنا در درصدهای مثبت معامله شدند. اما با گذشت زمان دادوستدها و طبق پیش بینی با افزایش عرضه ها مواجه شدیم که سبب نمایان شدن نوسانات منفی اکثر آنها شد. رئیس اداره نظارت برناشران بورسی سازمان بورس اظهار داشت: توقف نماد سایپا صرفا” به علت اشتباه این شرکت در طبقه بندی طبقه سرمایه گذاری متفرقه نسبت به پیش بینی بوده که در اطلاعات واقعی ، فروش شرکت ها در طبقه بندی متفرقه ها لحاظ شده است. گروه قندی و برخی تک نمادهای کوچک همچون مرقام، سمگا، چکاپا و لبوتان معاملاتی مثبت و پرتقاضا را تجربه کردند موضوعی که طبق انتظار با گذشت زمان دادوستدها پررنگ تر شد. بلوک۲۴.۱ درصدی سرمایه گذاری رنا توسط تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان روانه میز فروش شد. این بلوک شامل ٧٣٢ میلیون و ٤٥٠ هزار سهم “ورنا” که به قیمت پایه هر سهم ٥٠٦٣ ریال به صورت یکجا و ٥ درصد نقد و ٩٥ درصد دیگر در ١٥ روز کاری ، در بازار اول معاملات بورس روانه میز فروش شد که مورد معامله قرار گرفت. در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای همراه، ومعادن و وامید با رشد اندک ٢٥.٢٩ واحدی به ارتفاع ٧٣,٩٦٥ واحدی رسید که در این میان نمادهای حکشتی، وکار و فاراک بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

در گروه بانکی، جهش نماد وگردش و صف خرید آنرا در حالی نظاره گر بودیم که انتظار می رفت گروه بانکی بعد از انتشار گزارشات خوب و تعدیل های مثبت، رشدی حداقل کوتاه مدت را تجربه کنند اما خیلی زود و متاثر از رخدادهای سیاسی، اقتصادی و برکناری مدیران ارشد با واکنش منفی مواجه شدند موضوعی که سبب شده حتی سهامداران بلند مدتی این گروه را خسته و وادار به فروش نمایند و روند فرسایشی و منفی آنها را تداوم ببخشد. نمادهای ودی و بپاس تنها نمادهای مثبت گروه بیمه ای و در گروه سرمایه گذاری نمادهای واتی، وتوسم، وبوعلی و وسبحان  مثبت بودند، سایر هم گروهی ها اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. بیزینس تایمز اعلام کرد به دنبال رای مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا، احتمال اینکه لندن به زودی تصمیم به کنار گذاشتن تحریم ها برای گسترش تجارت با ایران بگیرد افزایش یافته است.

در گروه های شیمیایی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی، نمادهای تاپیکو، پترول، شتوکا، شپارس، شلعاب، شراز و شتران از اقبال بیشتری برخوردار بودند تا جایی که نمادهای شپارس و شراز صف خرید شدند اما سایه سنگین نوسانات نفت و بیشتر افت قیمتی، ادامه ابهام نحوه محاسبه نرخ های سوخت، خوراک، انواع محصولات و از همه مهمتر احتمال تک نرخی شدن نرخ ارز که می تواند سود پتروشیمی ها را با کاهش و سود پالایشگاهی ها را با افزایش مواجه گرداند همچنان دادوستدهای فرسایشی و منفی را برای گروه های مذکور ایجاد کرده امری که علیرغم قرار داشتن در سطوح جذاب، حمایتی و ادامه حمایت های مناسب سهامداران عمده همچنان با بی اقبالی فعالین بازار مواجه می باشد.

نماد فخوز درگروه های فلزی و معدنی متوقف شد و نماد هرمز پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه متعادل و مثبت مورد بازگشایی قرار گرفت. همچنین طبق پیش بینی گروه روی با تقاضای بالا، صف های خرید و معاملات پرحجمی مواجه شدند. مدیرعامل ذوب آهن از تهیه برنامه جامع برای خروج از زیان ۵.۷ هزارمیلیاردی و تحقق سود خبر داد و اعلام کرد خبرهای خوشی در راه است. این مقام مسئول با اشاره به بهره بانکی ٧٢٠ میلیارد تومانی ذوب آهن و اهمیت آن در درآمد شرکت، ادامه داد: یکی از برنامه هایی که مدنظر است فروش بخشی دارایی مانند واگذاری ٥٧ هکتار از ٢٠ هزار هکتار است که بخش کوچکی از برنامه ها است.

در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی، برقی و گروه های وابسته، نمادهای لبوتان، بکاب، بترانس و وهور صف خرید و نمادهای فاراک و تپمپی صف فروش شدند سایر هم گروهی ها اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.

در گروه های ساختمانی و سیمان علیرغم خریدهای حقوقی در نماد ثفارس به دلیل رشد روزهای گذشته و احتمالا بازی حق تقدم های افزایش سرمایه صف فروش بود این در حالی بود که سایر هم گروهی ها اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند و نماد سمگا طبق تحلیل تکنیکال ارائه شده با افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید مواجه شد. نماد نساجي بروجرد با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم متوقف شد.

صف خرید نماد چکاپا پس از عرضه مجددا تشکیل شد و در نهایت با معاملات پرحجم حدود ٢٥ میلیون سهمی به کار خود پایان داد و در گروه بنیادی محور آی تی که اکثرا متعادل و منفی بودند نماد مرقام با جهش قیمتی و صف خرید مواجه شد. نماد پتایر صف خرید خود را حفظ کرد و گروه بنیادی محور دارویی اکثرا کم حجم اما منفی دنبال شدند تا جایی که نماد پخش با صف فروش به کار خود پایان داد. در پايان معاملات امروز نماد شركتهاي گروه توليدي مهرام، سازه پويش، مهركام پارس، سرمايه گذاري صنعت نفت،كارخانه چيني ايران جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي، شركت صنعتي بهشهر جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه متوقف شدند.

 

منبع: شرکت کارگزاری آبان [1]

گردآوری: مدیرسنتر [2]

کلمات کلیدی: نقد و بررسی روزانه سهام، تحلیل روزانه بازار بورس، نمادهای شرکت‌های بورسی

Download PDF [3]