- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

توضیحات رئیس بورس درباره اظهارات رئیس کمیسیون اصل۹۰ و کاهش سود بانکی

رئیس سازمان بورس با اعلام نطر در مورد کاهش سود بانکی، درباره اظهارات رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس توضیحاتی ارایه کرد و گفت: حضور در کمیسیون های مجلس امری کاملا” طبیعی و همیشگی است.
محمد فطانت در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره اظهارات اخیر پورمختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر دعوت از رئیس سازمان بورس به این کمیسیون ، اظهار داشت: ارتباط و تعامل سازمان بورس با نهادهای مهم و تصمیم گیری چون مجلس و دولت امری کاملا” طبیعی و همیشگی است. به طوریکه هر هفته رفت و آمدهایی به این نهادها و دیگر مراجع شده و مباحث مربوط به بازار سرمایه بررسی و مطرح می شود.
وی ادامه داد: دراین تعاملات و ارتباطات ، نمایندگان مجلس و اعضاء هیات دولت مواردی را مطرح و در صورت لزوم راهنمایی هایی را برای بهبود وضعیت ارایه می دهند. ما هم توضیحات و نکاتی را ارایه می کنیم. نظر این نهادها برای ما اهمیت دارد و پیشنهادات و موارد اعلامی و اصلاحات با هدف بهبود شرایط بررسی و انجام می شود.
فطانت ادامه داد: بنابراین این موضوع و حضور مسئولان بازار سرمایه در مجلس و کمیسیون ها ، مسئله ایی دو طرفه بین سازمان بورس با مجلس و دولت است.
نظر رئیس سازمان بورس درباره کاهش نرخ سود بانکی
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش ۲ درصدی نرخ سود بانکی، به ایرنا گفت: انتظار بازار سرمایه از کاهش نرخ سود بانکی تعیین نرخی پایین تر از ۲۰ درصد بود. نرخ بازده بدون ریسک پایه برای تصمیم گیری خرید سهام و ورود پول در بازار سرمایه نقش اساسی دارد.
فطانت با بیان آنکه، نرخ سود سپرده های بانکی چه ۲۰ درصد باشد و چه از این رقم بالاتر و یا پایین تر باشد ، مهمترین مساله رعایت و انضباط اجرای نرخ است، تصریح کرد: در گذشته نیز نرخ دیگری اعلام شد بود که موسسات مجاز و یا غیرمجاز آن را به درستی رعایت نمی کردند.
وی با تاکید بر اهمیت کنترل و نظارت اجرای دقیق نرخ سود بانکی، گفت: نرخ سود سپرده ۲۰ درصدی و نرخ های تعیین شده برای سود تسهیلات باید به دقت رعایت شوند تا اثرات خود را بر اقتصاد کشور بگذارد. سهامداران برای خرید سهام بازارهای رقیب را مقایسه و فرصت سرمایه گذاری را بررسی می کنند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر بخواهیم تامین مالی بلندمدت بنگاه های اقتصادی را از بازار اولیه انجام دهیم، نرخ سود سپرده ۲۰ درصدی برای دستیابی به این هدف مناسب نیست و این رقم باید کاهش یابد.
فطانت با بیان آنکه نظر شورای پول و اعتبار نیز کاهش نرخ سود به صورت مرحله ای و پلکانی است، اظهار امیدواری کرد: گام دوم و ضرب العجل برای کاهش نرخ سود بانکی تعیین شود و این نرخ متناسب با کاهش نرخ تورم باشد.

وی گفت: تعیین نرخ سود بانکی در حوزه اختیارات شورای پول و اعتبار است و این شورا تعیین کننده نرخ سود است.
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه، در سال گذشته نقدینگی گریزی از سمت بازار سرمایه به سمت بازار پول داشته ایم، اظهار داشت: این امر ناشی از نرخ شکنی دربازار پول بود و از طرفی نیز معتقدیم صنایع در بخش واقعی اقتصاد قادر به دریافت تسهیلات کلان نیستند.

فطانت در پایان ابراز امیدواری کرد بانک ها نرخ های تعیین شده را رعایت کنند.

منبع خبر: boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]