- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

دلایل ریزش سنگین شاخص بورس و کاهش قیمتها

یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام براینکه ریزش امروز شاخص قابل پیش بینی نبود، دلایل ریزش سنگین و حدود ۱۰۰۰ واحدی شاخص بورس و کاهش قیمت ها را اعلام کرد.
حمید میرمعینی درگفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در برابر این سئوال که چه دلیل یا دلایلی موجب ریزش سنگین و دور از انتظار شاخص بورس در ۹۰ دقیقه اول با حدود ۱۰۰۰ واحد شده و اکثر سهام با افت قیمت ها مواجه شده؟ اظهار داشت: شاید یکی از مهمترین عواملی که در این رویداد نقش داشته باشد حاکم بودن نگاه کوتاه مدت اکثریت قریب به اتفاق فعالان مخصوصا” حقیقی ها است که با هدف کسب نوسان روزانه ، اقدام به خرید و فروش می کنند.
وی ادامه داد: این روند و نوسان معنادار قیمت ها و شاخص ها در بورس های دیگر هم با تکیه بر تحلیل ها وجود دارد اما در شرایط کنونی که موضوع مهمی چون لغو تحریم ها مشخص نیست ، وزن اخبار مخصوصا” اخبار سیاسی در تصمیم گیری سرمایه گذاران زیاد است. بنابراین مشخص نبودن زمان و شرایط لغو تحریم ها و اظهارات متفاوت و گاه ضد و نقیض ،موجب بروز ابهاماتی درحوزه سیاسی شده است.
این کارشناس باتاکید بر اینکه ریزش امروز شاخص قابل پیش بینی نبود، خاطر نشان کرد: توجه ویژه فعالان بازار به اخبار سیاسی به دلیل اثر این حوزه بر مسائل اقتصادی است. به همین دلیل اخبار منتشره با تعبیر و تفسیرهای شخصی فعالان همراه است.
میرمعینی ادامه داد:در کنار این مسائل ، عدم رفع ابهامات مهمی چون زمان و درصد کاهش نرخ سود بانکی و اجرای طرح تحول نظام بانکداری باعث افزایش ابهامات و عدم تصمیم گیری قطعی و پایدار سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی شده است.
وی افزود: همچنین نامناسب بودن زمان و شرایط عرضه های اولیه انجام شده به همراه ورود شرکت هایی که دارای وضعیت مناسبی از لحاظ صنعت نیستند درشکل گیری روند منفی بازار نقش دارد. این درحالی است که بهتر بوده و هست که بعد از این شرکت های وارد بازار سهام شوند که دارای طرح های توسعه بوده و سهامداران عمده از طریق عرضه اولیه سهام، قادر به تامین منابع مالی جهت اجرای پروژه ها باشند. نه اینکه شرکت هایی با قیمت گران و در شرایط نامناسب عرضه شوند.
وی در خاتمه گفت: با این همه امید می رود اقتصاد کشور با برخورداری از چشم اندازی روشن ،به سمت افقی روشن حرکت کند تا بازار سرمایه هم با همه ظرفیت هایی که دارد بتواند به جایگاه واقعی خود برسد.

منبع خبر: boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]