- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

راه‌های موفقیت در روز خرید سهام عرضه اولیه بازار بورس

راه‌های موفقیت در روز خرید سهام عرضه اولیه بازار بورس

چندی است یکی از موضوعاتی که برخی افراد دارای کد معاملاتی آنلاین بازار بورس به دنبال پاسخی صحیح برای آن می‌گردند، به‌طور شفاف این سؤال است که چگونه و با چه راهکارهایی می‌توان در روز عرضه اولیه سهام شرکت‌ها موفق عمل کرد؟ کاربران این نکته را گوشزد می‌کنند که متأسفانه باوجود تلاش‌های بسیار بازهم در روز عرضه اولیه، از خرید سهم محروم شده و معمولاً این مسئله را نیز به عامل بیرونی نظیر ضعف در سرور کارگزاری‌ها یا وضعیت سرعت اینترنت ارتباط می‌دهند. امروز مدیرسنتر به زبان خیلی ساده مهم‌ترین نکات موفقیت همراه با وجود آرامش ذهنی در خرید عرضه اولیه سهام را بر خواهد شمرد.

به گزارش مدیرسنتر، ازنظر سرمایه‌گذاران در بازار بورس اوراق بهادار، عرضه اولیه یک موقعیت جذاب و ارزشمند برای سرمایه‌گذاری اندک در کوتاه‌مدت محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، عرضه اولیه همواره با محدودیت زمان، قیمت و حجم مواجه است؛ یعنی کلیه معامله‌گران آنلاین در لحظه‌ای مشخص اجازه خواهند داشت تا تعداد معینی سهم را باقیمت مشخص خریداری کنند که همه این اطلاعات با پیام ناظر بازار به آگاهی عموم معامله‌گران می‌رسد. اگر کاربر آنلاین باشید و هرچقدر هم حرفه‌ای، بازهم احتمالاً در مواقعی حتی شما نیز نتوانسته‌اید از طریق سیستم‌های آنلاین، صاحب سهام عرضه اولیه شوید.

ابتدا این نکته مهم را باید مدنظر داشت و بعد به سایر ابعاد موضوع پرداخت و آن اینکه اگر هم عرضه اولیه به شما نرسید، دنیا به آخر نرسیده است، تعداد عرضه‌های اولیه و ورود شرکت‌ها به بازار بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ماهیانه حداقل یک عرضه اولیه وجود داشته است، البته با توجه به شرایط و جو حاکم بر بازار نیز این ارتباط مستقیم است و در شرایط سبز بازار، ممکن است بیش از این میزان نیز عرضه شود به‌طور مثال در سه ماه گذشته بیش از ۵ سهم عرضه اولیه شده است. پس نگران نباشید، در صورت عدم موفقیت، روزهای آتی تلاش خود را بیشتر خواهید کرد.

با بررسی مقدار سهام قابل‌عرضه متوجه می‌شویم که کل سهمیه‌ای که بورس برای معامله‌گران آنلاین در نظر می‌گیرد، محدود است. پس قطعاً به همه نخواهد رسید و همیشه افرادی هستند که از عرضه اولیه دست‌خالی برگردند، مهم‌ترین عامل از دید اکثر فعالان بازار جهت موفقیت، سرعت عمل افراد است، به‌طور مثال اگر زمان عرضه اولیه ساعت ۱۲:۴۰ اعلام شده باشد، دقیقا رأس همین ساعت نه یک ثانیه زودتر و نه یک ثانیه دیرتر کلیک خرید سفارش باید انجام شود. (درصورتی‌که کارگزاری شما از نرم‌افزار تدبیر پرداز استفاده می‌کند، می‌توانید هم‌زمان صفحات ارسال سفارش مختلفی را تنظیم کرده و در لحظه ذکر شده چند صفحه را روی دکمه خرید کلیک کنید، در نرم‌افزارهای رایان هم‌افزا این امکان وجود ندارد و بسته به موجودی مانده حسابتان فقط شانس کلیک کردن خواهید داشت و دو نرم‌افزار صحرا و داتکس هم هر یک به نحوی به همین شکل قابل بررسی است)، عامل بعدی که قطعاً مؤثر است ورود اطلاعات صحیح نظیر تعداد (حجم) و مبلغ (ریالی) سهم تخصیص داده شده است، البته ورود تعداد کمتر از سهام تخصیص داده شده ایرادی ندارد اما اگر تعداد بیشتری را در قسمت حجم وارد کنید طبق برنامه‌نویسی انجام شده برای سهم پیغام خطا را دریافت خواهید کرد و با تنظیم و ارسال مجدد سفارش، زمان را از دست خواهید داد. حال به‌صورت خلاصه و موردی عوامل هشتگانه زیر را مرور می‌کنیم:

بازار بورس مدیرسنتر

  1. سرعت عمل مشتریان برخط (آنلاین تریدرها)، رأس ساعت و دقیقه و ثانیه (صدم ثانیه‌ها نیز خیلی مهم هستند).
  2. انتخاب کارگزاری مناسب از طریق تحقیق میدانی (ما هیچ توصیه‌ای برای انتخاب یک کارگزاری مشخص نداریم، اما مخاطبان این خبر می‌توانند تجارب خود را در مورد کارگزاری شان در پایین همین خبر قرار دهند).
  3. سرعت اینترنت (یکی از عوامل بسیار مهم در ارسال سریع سفارش شما به هسته معاملات است).
  4. دقت در ورود اطلاعات صحیح در خصوص حجم و مبلغ ریالی میزان سهمیه عرضه.
  5. از قبل شارژ کردن حساب کارگزاری، نهایتاً تا لحظه کشف قیمت و تعیین سهمیه اختصاصی به هر معامله‌گر بر خط (آنلاین). در عرضه اولیه مستقیم از حساب بانکی خرید نکنید، تجربه نشان داده است باعث کندی روند خرید و احتمال بسیار بالا موفق نشدن در خرید عرضه اولیه خواهد شد.
  6. انتخاب مرورگر مناسب (پیشنهاد کلی استفاده از مرورگر فایرفاکس برای کاربران کارگزاری‌هایی است که از نرم افزار تدبیر پرداز استفاده می کنند و مرورگر گوگل کروم نیز برای کاربران کارگزاری‌هایی است که از نرم افزار رایان هم افزا استفاده می کنند، بزرگترین اشتباه این قسمت استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر خواهد بود)
  7. غیرفعال سازی آنتی‌ویروس‌های سیستم شخصی‌تان برای دقایقی (تجربه نشان داده است بی‌تأثیر نیست اما عوامل فوق مهمتر هستند)
  8. تلاش و عبرت‌آموزی بیشتر برای موفقیت در خریدهای بعدی

اما نکته آخر و مهمی که لازم است آنلاین تریدرها حتماً در نظر داشته باشند، این است که علیرغم جذابیت‌ها و سوددهی خوب (متوسط حداقل ۲۰ درصدی) سهام عرضه اولیه، باید در نظر داشت که گاهی میزان کل مبلغ خرید سهام عرضه اولیه اندک است، مثلاً بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان که برای فعالان بازار نهایتاً سودی معادل ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان خواهد داشت که مبلغی ناچیز است اما همین مبلغ اندک برای برخی دیگر بسیار بااهمیت است. پس چنانچه هرکدام از ما توانستیم در دو یا سه دوره متوالی عرضه اولیه دریافت کنیم، اگر به هر دلیلی در دفعات بعدی نتوانستیم موفق عمل کنیم، این حق را برای سایرین نیز قائل شویم تا آن‌ها هم بتوانند از این فرصت استفاده کنند. البته بهترین حالت این است که بعد از هر موفقیت راه را برای موفقیت دیگران نیز هموار سازیم و به جای خودخواهی، اکثریت را بهره‌مند سازیم. براساس جمله معروف داستان سووشون که «شلخته درو کنید تا چیزی گیرِ خوشه‌چین‌ها بیاید» و یا غزل حافظ که «ثوابت باشد ای دارای خرمن / اگر رحمی کنی بر خوشه‌چینی» قطعاً موید این مطلب است و در جای دیگر ثمرات ناشی از این کار به خودمان باز خواهد گشت.

منبع: مدیرسنتر [1]

 

Download PDF [2]