- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

رییس سازمان بورس: آماده بازگشایی نماد پالایشگاه ها هستیم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به محض اینکه پالایشگاه ها اطلاعات و گزارش های لازم را ارائه کنند درباره بازگشایی نمادها اقدام خواهیم کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی ابهری در گفت و گو با ایرنا، در خصوص نتایج جلسه فعالان پالایشگاهی و مسئولان وزارت نفت، افزود: فعالان پالایشگاهی و مسئولان وزارت نفت نشستی درباره رفع ابهام برای بازگشایی نماد پالایشی ها در بورس و معامله سهام آنها توافق کردند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته ثبات در بازار سرمایه، اظهار داشت: پالایشگاه ها مشکلاتی در تسویه بدهی ها و زمان آنها و همچنین وضعیت مبادلات داشتند که این مشکلات در این جلسه بررسی شد.
مهدوی ابهری با بیان اینکه در لایحه حمایت از تولید دو قانون مناسب برای پالایشگاه ها تدوین شده است، تصریح کرد: قرار است مسوولان وزارت نفت و سازمان بورس و اوراق بهادار کمک های مناسبی را برای بازگشایی نماد پالایشگاه ها و پتروشیمی ها انجام دهند.
به گفته وی، همچنین مقرر شد ظرف مدت یک هفته وضعیت قیمت ها و نحوه تسویه حساب برای پالایشگاه ها مشخص شود.

همچنین در این جلسه درباره نحوه کیفی سازی و سرمایه گذاری در این زمینه توافقات لازم انجام شد، ضمن آنکه قرار است وزارت نفت طی دو روز قیمت ها را به پالایشگاهها اعلام کند.علاوه بر این پالایشگاه ها در این جلسه اعلام آمادگی کردند که به محض دریافت قیمت ها از طرف شرکت ملی پالایش و پخش، گزارش سود و زیان خود را به بورس ارائه دهند تا برای بازگشایی نمادها اقدام شود.
محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفت: به محض اینکه پالایشگاه ها اطلاعات و گزارش های لازم را ارائه کنند درباره بازگشایی نمادها اقدام خواهیم کرد. این جلسه یکی از جلسات کمیته ثبات بازار سرمایه بود که قبلا برای صنعت پتروشیمی و رفع ابهام و مشکلات این صنعت برگزار شده بود.

فطانت افزود: در آینده نیز جلسات این کمیته برای صنایع دیگر از جمله صنایع فلزی، خودرو و غیره برگزار خواهد شد تا ضمن پالایش و ارزیابی آنها مشکلات احتمالی برطرف و در جهت ارتقای سطح بورس اقدام شود.
همچنین سنا گزارش داد: در نشست مشترک مسئولان وزارت نفت با مدیران عامل شرکت های پالایشی در سازمان بورس، درخصوص اقدامات اجرایی به منظور شفاف سازی کامل روابط مالی فیمابین پالایشگاه ها و شرکت پالایش و پخش در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت مبنی بر درنظرگرفتن مهلت ۵ ساله برای اجرای کیفی سازی بحث و تبادل نظر شد.
در این نشست که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران عامل پالایشگاه ها در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، مقرر شد طی چند روز آینده، قیمت فرآورده های پالایشگاه ها از سوی وزارت نفت، به این شرکت ها رسما ابلاغ گردد تا پالایشگاه ها، نسبت به ارائه صورت های مالی خود به سازمان بورس براساس قیمت های جدید ابلاغی، اقدام کرده و شرایط برای بازگشایی نماد پالایشگاه ها در بورس فراهم شود، ضمن اینکه قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها نیز براساس قیمت نفت صادراتی، با احتساب ۵ درصد تخفیف محاسبـه و دریافت خواهد شد.
همچنین مقرر شد پالایشگاه ها به منظور بهره مندی از مزایای مصوبه دولت درخصوص تمدید مهلت کیفی سازی، طرح های توسعه ای خود در راستای اجرای کیفی سازی براساس چارچوب زمانی ۵ ساله مصرح در مصوبه هیأت وزیران را به منظور تأئید نهایی، به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کننـد.
از دیگر موضوعاتی که در نشست روز گذشته، بر تسریع در اجرای آن تأکید شد، تعیین تکلیف هرچه سریع تر موضوع مطالبات پالایشگاهها از وزارت نفت و نیز بدهی پالایشگاه ها به شرکت ملی پالایش و پخش بود که مقرر شد در این خصوص، تصمیم گیری لازم صورت گیرد.
در این جلسه شرکت های پالایشی آمادگی خود را برای ارسال صورت های مالی، به فاصله زمانی اندکی بعد از ابلاغ قیمت رسمی فراورده ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش و فرآورده های نفتی اعلام کردند تا زمینه بازگشایی سریع نماد این شرکت ها در بورس فراهم شود

منبع خبر: http://boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]