- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

زمستان کم سابقه بورس با ریزش همه متغیرهای اصلی در اولین ماه

کاهش ۲۶، ۲۲ و ۳۲ درصدی سه متغیر اصلی معاملات به همراه سقوط ۳ هزار و ۹۷۳ واحدی شاخص و میانگین زیان ۵.۷ درصدی در ماه گذشته موجب شدند تا بورس با زمستان کم سابقه ایی اولین ماه را سپری کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هرچند در اولین ماه زمستان ۹۳ خبری از بارش سنگین برف و سوز و سرما در اکثر مناطق کشور مخصوصا” تهران نبود اما بی شک در بازار سهام زمستانی از یخ و برودت و آسمان ابری حکم فرما بود. دراین میان آتش هیچ خبر و رویدادی مثبت هم نتوانست گرما بخش این بازار باشد تا با ادامه روند نزولی قیمت ها و کاهش خریداران، همه متغیرهای اصلی معاملات با افت محسوسی ثبت شوند.

براساس این گزارش، درحالی دی ماه اولین سالگرد شروع سیر نزولی قیمت ها و شاخص ۸۹ هزار واحدی ۱۶ دی ۹۲ بود که عملکرد ۲۱ روز کاری بورس در ماه گذشته حکایت از آن دارد در نتیجه تداوم سقوط کم سابقه قیمت نفت به ۴۳ دلار و آثار این رویداد پیش بینی نشده بر همه وجوه اقتصاد، تلاش های هر چند دیر هنگام دولتمردان برای نجات بورس کارساز نشد تا فعالان بازار سرمایه شاهد ثبت پی در پی رکورهای منفی بورس باشند.

به این ترتیب آمارها نشان می دهند طی ماه گذشته علاوه بر ریزش سنگین شاخص، هر سه متغیر اصلی معاملات هم با افت معناداری روبرو شده اند. به طوریکه نسبت به آذرماه از ارزش و حجم معاملات ۲۶٫۸ و ۲۲ درصد و از تعداد خریداران هم ۳۲ درصد کاسته شده و با داد و ستد ۱۲٫۹ میلیارد سهم به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان و حضور ۲۴۷ هزار و ۹۲۰ خریدار همراه شده است.

این وضعیت منجر شد تا شاخص بورس هم در دی ماه یکی از سخت ترین و منفی ترین ماه ها را طی یک سال اخیر به خود ببیند و با از دست دادن خطوط حمایت متعدد ، افزون بر ۳ هزار و ۹۷۳ واحد را از دست بدهد. این افت منجر به میانگین زیان ۵٫۷ درصدی بورس و سقوط شاخص از ۶۹ هزار و ۵۳۷ به ۶۵ هزار و ۵۶۴ واحد شد.

با آمارها و شرایط بود که اولین ماه زمستان برای فعالان بازار به پایان رسید تا شاید با فرارسیدن بهاری دیگر ، مقداری از خاطره سوز و سرمای اولین ماه زمستان ۹۳ کاسته شود.

منبع خبر: http://boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]