- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

شرکت خاص و آماده عرضه اولیه معرفی شد/ زمان عرضه “مبین”نامعلوم

مختصات، ویژگی ها و آخرین وضعیت مالی و عملیاتی پتروشیمی مبین توسط مدیران این شرکت ۱.۴ هزار میلیارد تومانی تشریح شد اما زمان عرضه اولیه ۵ درصدی سهام آن به آینده موکول شد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عصر دیروز جلسه معارفه شرکت پتروشیمی مبین با حضور جمع کثیری از فعالان، کارگزاران و تحلیل گران در هتل اسپیناس برگزار شدتا مختصات، ویژگی ها و آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت ۱٫۴ هزار میلیارد تومانی توسط مدیران تشریح شود.
براساس این گزارش، بعد از پخش کلیپی از فعالیت های پتروشیمی مبین،حکیم کرمی رئیس امور مالی و عضو هیات مدیره شرکت با ارایه توضیحاتی اظهار داشت: این شرکت بعد از تاسیس در بهمن ۷۷ با هدف طرح سرویس های جانبی (یوتیلیتی) توسط ملی صنایع پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی ، سال ۸۵ با سرمایه دو میلیارد دلاری احداث و به بهره برداری رسید. سپس سال ۹۲ طبق اصل ۴۴ به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و هم اکنون این شرکت مالک ۹۹٫۹ درصد سهام مبین با سرمایه ۱٫۴۲۵ میلیارد تومانی است.
وی ادامه داد: پتروشیمی مبین از بزرگترین شرکت های ارایه دهنده سرویس های جانبی دنیا است که هزار مگاوات برق، بخار، انواع آب صنعتی، هوای سرویس، اکسیژن و نیتروژن، ابزاردقیق، جمع آوری پسآب را ارایه می دهد و دریافت کننده یک میلیون متر مکعب گاز در ساعت و توزیع کننده آن در منطقه است.همچنین مدیرعامل دیگر شرکت فعال در این حوزه ، رئیس هیات مدیره مبین است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه استراتژی پتروشیمی مبین سودآوری پایدار با مدیریت عملی است، خاطر نشان کرد: این شرکت با ۱۴۶۱ نیروی انسانی ( شامل ۳۵۸ نفر رسمی، ۲۶۲ قراردادی و ۸۴۱ پیمانکاری) بوده و دارای ۱۱ مشتری عمده با قرارداد ۲۵ ساله ( از سال ۸۶) مانند پتروشیمی های نوری، پارس، جم،آریا ساسول، زاگرس، پردیس،کاویان، مروارید و مهر است.
به گفته کرمی برنامه های آینده شرکت شامل بویلر ۳۵۰ تنی در ساعت (بهره برداری در ۳۰ ماه آینده)، توسعه واحد تولید آب بدون املاح ، توسعه تصفیه پساب برای افزایش ۵۰۰ مترمعکب در ساعت و دو برابری، راه اندازی واحد تولید آب آشامیدنی از اواخر امسال ( با بهای ۷ تومانی هر لیتر) و فروش و صادرات،ایجاد ظرفیت و اجرای خطوط انتقال سرویس های جانبی است.

آخرین وضعیت مالی شرکت
رئیس امور مالی مبین در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت مالی و روند رو به رشد سودآوری شرکت اشاره کرد و گفت: سود هر سهم مبین برای سال مالی اسفند ۹۳ معادل ۵۳ ریال بوده که در ۶ ماه اول ۲۵۹ ریال از آن محقق شده است. برای سال جاری هم ۶۷۱ ریال سود پیش بینی شده و پیشنهاد هیات مدیره تقسیم سود ۵۳۷ ریالی به ازای هر سهم است.
کرمی ادامه داد: در سال های ۹۰ و ۹۱ به دلیل بدهی ارزی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رشد نرخ ارز، سود پتروشیمی مبین کاهش یافت و حتی به زیان رسید اما از سال ۹۲ روند سودآوری شرکت با سود ۴۵۹ ریالی هرسهم شروع شد.
وی وجود خوراک کافی به دلیل نزدیکی به منابع گازی پارس جنوبی، استراتژی توسعه ایی دولت در صنعت، رشد مستمر تقاضا برای محصولات و جذابیت صنعت برای سرمایه گذاری را از جمله فرصت های پیش رو شرکت پتروشیمی مبین اعلام کرد و از معافیت مالیاتی این شرکت تا سال ۹۹ خبر داد.
به گفته این عضو هیات مدیره ، پتروشیمی مبین فعلا” صادراتی ندارد اما در صورت وجود بازار در منطقه خلیج فارس اقدام به صادرات آب و برق ( به صورت سوآپ) خواهد کرد.

شرکتی خاص که با کشف قیمت مناسب وارد بورس خواهد شد
بعد از اتمام توضیحات کرمی ، چند مقام مسئول با حضور در پنل، نکات تکلیمی را درباره این شرکت آماده عرضه اولیه اعلام کردند.
علی نیازی مدیر مالی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه دو شرکت پتروشیمی مبین و فجر در کشور منحصر به فرد هستند ، اظهار داشت: در صدد واگذاری شرکت هایی شفاف و روشن از هر نظر هستیم و بعد از مبین ، پتروشیمی فجر نیز تا چند ماه دیگر وارد بورس خواهد شد. این درحالی است که تاکنون چنین شرکتی را در بورس کشور نداشته ایم.
وی ادامه داد: پتروشیمی مبین از کم ریسک ترین شرکت ها است که ریسکی در مورد خوراک و فروش ندارد. از سوی دیگر تمام فروش ها به صورت نقد بوده و بابت مشتری مشکلی ندارد و تا ۲۵ سال تضمین شده است.
نیازی در پاسخ به دغدغه سهامداران منبی بر گران فروشی سهام این شرکت،تاکید کرد: به این موضوع و لزوم رعایت برد- برد توجه شده و نمی خواهیم با گران فروشی باعث زیان سهامداران شویم. این مسئله در جلسه ایی با مدیران بررسی شده که عرضه سهام پتروشیمی مبین جذاب و مناسب باشد و بازدهی مطلوبی را برای سهامداران فراهم کند.

سیگنال های مثبت و احتمال اجرای برنامه های توسعه ایی دو شرکت
علیرضا شمیم مدیرعامل پتروشیمی فجر و رئیس هیات مدیره مبین با اشاره به اینکه راه اندازی این دو شرکت توسط نعمت زاده وزیر صنعت کنونی بعد از بازگشت از ژاپن مطرح شد، ادامه داد: درحالی بعد از اعمال تحریم ها در سال ۸۵ اکثر شرکت های خارجی و داخلی برنامه های توسعه ایی را در دو منطقه عسلویه و ماهشهر را رها کرده اند که از اسفند سال گذشته سیگنال های مثبتی رسیده است. به همین دلیل ممکن است ما طرح های توسعه ایی تازه ای را مدنظر داشته باشیم.
وی در مورد صادرات محصولات هم گفت: با توجه به وجود ظرفیت های قابل توجه در تولید آب آشامیدنی با بهای هر لیتر ۷ تومان، بازاری بزرگ برای صادرات آب آشامیدنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله وجود دارد.

زمان عرضه اولیه مبین فعلا” مشخص نیست
براساس این گزارش، امیرحمزه مالمیر معاون شرکت بورس هم در رابطه با زمان عرضه ۵ درصدی سهام این شرکت گفت: فعلا” زمانی برای این عرضه تعیین نشده و در صورت کشش بازار ، عرضه سهام در اولین زمان ممکن انجام خواهد شد. در غیر این صورت به تعویق خواهد افتاد. این احتمال وجود دارد که در این هفته خبری از عرضه حداقل ۵ درصدی سهام مبین نباشد و این اتفاق هفته آینده یا دو سه هفته دیگر رخ دهد.
وی ادامه داد: در مورد کشف قیمت مناسب هر سهم مبین رایزنی های با مسئولان شرکت شده اما از سهامداران درخواست می شود با تحلیل و بررسی های لازم اقدام به خرید سهام در عرضه های اولیه کنند.
به گفته وی کشش بازار ربطی به مثبت با منفی شاخص بورس ندارد بلکه منظور از کشش موفقیت در عرضه با قیمت مناسب و وجود خریدار است.

منبع خبر: boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]