- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

شفاف ترین و مبهم ترین شرکت های بورسی سال۹۳ مشخص شدند

در میان رتبه بندی ۲۹۴ شرکت بورسی از منظر میزان شفافیت و ابهام در سال ۹۳ ،شفاف ترین و مبهم ترین شرکت های بورسی مشخص شدند.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در شرایطی همه شرکت های بورسی و فرابورسی در دوره های مختلف زمانی و براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب توسط سازمان بورس رتبه بندی می شوند که در میان رتبه بندی ۲۹۴ شرکت بورسی از منظر میزان شفافیت و ابهام در سال ۹۳ ،شفاف ترین و مبهم ترین شرکت های بورسی مشخص شدند.
در این رتبه بندی معیار به‌موقع بودن براساس زمان ارسال اطلاعاتی مانند پیش‌بینی‌های سود ،صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای، اظهار نظر حسابرس و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران بوده که باید در مقاطع تعیین‌شده توسط شرکت ها ارایه شود. میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و هم‌چنین تفاوت‌های سود و زیان پیش‌بینی و واقعی حسابرسی شده، معیار قابلیت اتکا است.

براساس این گزارش، در صدر ۲۹۴ شرکت حاضر در بورس اوراق بهادار از نظر میزان شفافیت در سال گذشته شرکت کوچک نیروکلر قرار دارد که قادر به کسب حداکثر امتیاز ۱۰۰ شده است. به جز این شرکت ،شرکت دیگری موفق به کسب چنین امتیازی نشده است.

شرکت های سیمان سپاهان، پتروشیمی شیراز، بانک انصار، آبادگران، پارس سرام، سپنتا، بانک کارآفرین ، شرکت شکر، گروه بهمن، قند پیرانشهر، ایران ارقام ، سیمان خزر، فنرسازی خاور، نوش مازندران، خدمات کشاورزی، داده پردازی،پارس سویچ و گلتاش نیز با کسب امتیاز ۹۹ تا ۸۹ در رده های دوم تا بیستم جای گرفتند.
در انتهای جدول و در میان شرکت های مبهم هم کاشی اصفهان فقط با کسب ۸ امتیاز در رتبه آخر و ۲۹۴ ایستاده است. بعد از شرکت کف که به فرابورس منتقل شده ، دو پالایشگاه مشمول اصل ۴۴ بندرعباس و تبریز با ۱۲ امتیاز و سپس بانک پارسیان با ۱۳ امتیاز قرار گرفته اند که به دلیل توقف نماد و عدم ارایه به موقع اطلاعات، حایز چنین رتبه های ناخوشایندی شدند.
شرکت های پالایشگاه اصفهان، پارس الکتریک، کنتور سازی، محصولات پارس، ایران تایر، پست بانک، ایران خودرو، کالبر، پلی اکریل، فراورده های نسوز پارس، کاشی حافظ ،بانک تجارت، مپنا، سایپا، پارس خودرو ، قندشیرن خراسان هم با امتیازهای ۱۵ تا ۳۹ در میان ۲۰ شرکت مبهم بورسی قرار گرفتند.
براساس این گزارش، علاوه بر حضور شرکت های بزرگ و مطرحی چون پالایشگاه های بندرعباس و اصفهان، بانک پارسیان،پست بانک، ایران خودرو،بانک تجارت، مپنا، سایپا، پارس خودرو در میان مبهم ترین شرکت های بورسی سال گذشته، وضعیت دیگر شرکت های بزرگ هم چندان مورد رضایت نیست . بطوریکه بانک ملت در رتبه ۲۷۳ ، کشتیرانی در۲۵۲ ، بانک های پاسارگاد و صادرات در رده های ۲۴۰ و ۲۱۸ ، گل گهر و سرمایه گذاری نفت در رتبه های ۲۰۱ و ۱۹۹ و شرکت آذرآب در رتبه ۱۸۸ قرار گرفته اند.

منبع خبر: . Boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]