معرفی رشته مدیریت بازرگانی (مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)

به گزارش مدیرسنتر، این گرایش از قدیمی‌ترین گرایش‌های مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به‌موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به‌منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان‌های دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد، سپس این رشته در مقاطع و گرایش‌های مختلف و در دانشگاه‌های گوناگون کشور گسترش یافته و هم‌اینک در غالب دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می‌گردد.

مدیریت بازرگانی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت شرکت‌های تجاری است. زمانی یک شرکت می‌تواند بین خود، مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد. فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می‌گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می‌کند و به‌طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکت‌ها دارد. دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره‌های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص موردنیاز سازمان‌ها، اداره‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی درزمینهٔ بازرگانی با وظایف و هدف‌های گوناگون در سطوح کارشناسی است.

برای تحصیل در این رشته به‌صورت عمومی چه چیزهایی موردنیاز است؟

  • علاقه‌مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و تجاری (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه‌وتحلیل و نهایتاً حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارت‌های عمومی و تخصصی (زبان، ICDL و …)

 

گرایش‌های مختلف:

این رشته دارای گرایش‌های مختلفی است که عبارت‌اند از: بازاریابی، سیاست‌گذاری (استراتژیک)، بازاریابی بین‌الملل، تحول سازمانی، مالی، بیمه، بازرگانی بین‌الملل و …

 

هدف از رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی و بیمه‌ای، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله و تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات اتخاذشده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع‌واحوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی حاکم بر فضای بیمه کشور و جهان و تطبیق برنامه‌های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه‌ای.

برای تحصیل در این گرایش به‌صورت تخصصی چه چیزهایی موردنیاز است؟

  • علاقه‌مندی به مباحث بیمه (بسیار مهم)
  • مهارت‌های روابط عمومی بسیار بالا، روحیه شکست‌ناپذیر، ذهنی خلاق و مشتری مدار (بسیار مهم)
  • تجربه فروش در صنعت بیمه (بسیار مهم)

 

هدف از رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله و تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات اتخاذشده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع‌واحوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه‌های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه‌ای.

برای تحصیل در این گرایش به‌صورت تخصصی چه چیزهایی موردنیاز است؟

  • علاقه‌مندی به مفاهیم و مباحث بازرگانی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه‌وتحلیل و نهایتاً حل مشکلات مدیریتی و بازار
  • مهارت‌های روابط عمومی بسیار بالا

 

هدف از رشته مدیریت بازرگانی گرایش تحول عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله و تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات اتخاذشده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع‌واحوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه‌های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه‌ای.

برای تحصیل در این گرایش به‌صورت تخصصی چه چیزهایی موردنیاز است؟

  • علاقه‌مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و نوآوری (بسیار مهم)

 

هدف از رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین‌الملل عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی داخلی و بین‌المللی خصوصاً واحدهای مرتبط با صادرات و واردات، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی بازارهای بین‌المللی، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به مشکلات بازارشناسی و ورود، توسعه بازار، انطباق فرهنگی …، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله و تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات اتخاذشده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع‌واحوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی که بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تطبیق برنامه‌های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه‌ای.

برای تحصیل در این گرایش به‌صورت تخصصی چه چیزهایی موردنیاز است؟

  • علاقه‌مندی به علوم مدیریت و بازاریابی در سطوح بین‌الملل (بسیار مهم)
  • توان تجزیه‌وتحلیل فرهنگ‌ها و محیط‌های ناشناخته و داشتن روحیه بالا در شناسایی و نفوذ در آن
  • روابط عمومی بسیار بالا، روحیه شکست‌ناپذیر، ذهنی خلاق و مشتری مدار (بسیار مهم)

 

هدف از رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی خصوصاً واحدهای مرتبط با بازار مصرف، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت و بازار، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به مشکلات بازارشناسی، توسعه بازار، …، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله و تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات اتخاذشده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع‌واحوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی که بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تطبیق برنامه‌های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه‌ای.

برای تحصیل در این گرایش به‌صورت تخصصی چه چیزهایی موردنیاز است؟

  • علاقه‌مندی به علوم بازاریابی (بسیار مهم)
  • توان تجزیه‌وتحلیل محیط بازار و داشتن روحیه بالا در شناسایی و نفوذ در آن
  • کسب تجربه عملی فروش (ترجیحاً توصیه می‌شود)

 

هدف از رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله و تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات اتخاذشده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع‌واحوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه‌های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه‌ای.

برای تحصیل در این گرایش به‌صورت تخصصی چه چیزهایی موردنیاز است؟

  • علاقه‌مندی به مفاهیم و مباحث مالی (بسیار مهم)
  • داشتن روحیه ریسک‌پذیری بالا
  • قدرت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نسبت‌های مالی

 

گردآوری: مدیرسنتر

Download PDF