- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

نگرانی های سهامداران از آینده بورس و دو متغیر سیاسی و اقتصادی

یک کارشناس بازار سرمایه با تکیه بر دو متغیر سیاسی و اقتصادی، آینده بورس را تحلیل کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیدحمید میرمعینی در گفت و گو با ملت بازار اصلی ترین دلیل افت پی در پی بازار سهام را بحث توافق هسته ای دانست و گفت: این موضوع سیاسی همچنان به عنوان یک مساله مهم در کشور مطرح است و تا زمانی که به طور کامل حل نشود، به صورت مقطعی در اقتصاد کشور و از جمله بازار سرمایه تاثیر خود را بر جای می گذارد.
وی ادامه داد: بازار سرمایه یک ارتباط معنادار بسیار قوی (همبستگی شدید) با این موضوع سیاسی پیدا کرده است. به نحوی که تمام سیاست های اقتصادی منوط به بحث توافق یا عدم توافق هسته ای شده است.
میرمعینی با تاکید بر این که مساله توافق هسته ای در ارتباط مستقیم با جریانات درآمدی دولت و شرایط اقتصادی کشور بوده و تا زمانی که به صورت کامل رفع نشود، تاثیرات آن پابرجاست، گفت: بازار سرمایه کشور نیز متاثر از مساله توافق هسته ای است و روند حرکتی خود را بر اساس این موضوع تعیین می کند.
به گفته وی، با رفع تحریم ها جریانات درآمدی و اقتصادی دولت که یکی از بازیگران اصلی اقتصاد نیز هست دچار تحول اساسی می شود و به دنبال آن بازار سرمایه راه خود را پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به وابسته بودن اقتصاد کشور به اقتصاد جهانی، گفت: نوسانات در قیمت جهانی نفت و کالاها بی تاثیر بر روند منفی بازار سرمایه نبوده است.
میرمعینی در ادامه به تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه پرداخت و گفت: اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند اما امیدی به توافق هسته ای وجود نداشته باشد، بدون شک تاثیر اصلاح سود بانکی موقتی خواهد بود.با کاهش نرخ سود بانکی نباید خیلی سریع به دنبال تاثیرات آن رفت. چرا که در صورت کاهش نرخ سود بانکی، بازده موردانتظار سرمایه گذاران در میان مدت کاهش پیدا می یابد. یا به عبارتی P/E بازار افزایش می یابد.
میرمعینی با اشاره به خوش بینی بازار سرمایه بعد از توافق لوزان و مثبت شدن شاخص و رشد قیمت سهم ها به دنبال آن، گفت: اما بعد از گذشت چندین روز و برگزاری نشست کنگره آمریکا، خللی در این خوشبینی به وجود آمد و رشد بازار سهام را به روند ریزشی تبدیل کرد.
وی ادامه داد: البته تصمیمی که در کنگره آمریکا گرفته شد بدبینی آنچنانی در شرایط توافق ایجاد نکرد اما انرژی اولیه ای که بازار را به سمت بالا سوق داد تحلیل رفت و بازار دیگر انرژی مثبت لازم را برای ادامه روند صعودی نداشت.
این فعال بازار سرمایه با بیان این که روند کاهشی بازار سرمایه نباید زیاد به طول انجامد، گفت: به نظر می رسد در یک نقطه قیمت برخی سهم ها جذابیت لازم را پیدا کرده و خریداران با شناسایی آنها به این سهم ها ورود پیدا کنند.
میرمعینی نگرانی دیگر فعالان بازار سرمایه را انتشار گزارش های سالیانه شرکت در سال مالی ۹۳ عنوان کرد و گفت: اگرچه انتشار این گزارش ها تاثیر خیلی منفی برجای نخواهد گذاشت اما واقعیت این است که بدون تاثیر منفی هم نخواهد بود.
وی به سیاست های سازمان بورس در شرایط فعلی بازار سهام پرداخت و گفت: واقعیت آن است که سیاست های سازمان بورس در ادامه راه بازار سهام بسیار تاثیرگذار است. به عنوان نمونه نهاد ناظر باید در بحث عرضه های اولیه و ورود شرکت های جدید در شرایطی که بازار در وضعیت حساسی قرار دارد، با دقت نظر بیشتری عمل کند.
وی همچنین به رفتار شرکت های بزرگ بازار سهام اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرکت های حقوقی که تاثیر عمده ای بر روند حرکتی بورس می گذارند نگاه نوسان گیرانه دارند. این درحالی است که این شرکت ها باید سرمایه گذاری های مدیریت شده در کنار نگاه بلند مدت را در دستور کار قرار دهند.
میرمعینی گروه های بانک، خودرو و پیمانکاری را دارای قیمت های مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری بلندمدت به شرط حصول توافق دانست و در مورد چشم انداز خود از آینده بازار سهام در کوتاه مدت، اظهار داشت: از آنجا که تا به این لحظه خبر مثبتی که بازار را به تحرک وادارد وجود ندارد، نمی توان رشد چندانی را برای بازار سرمایه متصور شد. به طوری که بورس چند روز آینده را با روند منفی اما به صورت خفیف ادامه خواهد داد.

منبع خبر: boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]