- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

وضعیت امروز بازار، آثار مصوبه مهم و احتمالاتی برای فردا

یک شرکت مشاور سرمایه گذاری با بررسی وضعیت امروز بازار سهام و آثار مصوبه برای دو گروه پتروشیمی و پالایشگاهی،احتمالاتی را برای معاملات فردا متصور شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی وضعیت امروز بازار سهام و آثار مصوبه برای دو گروه پتروشیمی و پالایشگاهی،احتمالاتی را برای معاملات فردا متصور شد.
براساس این گزارش،امروز شاخص بورس همانند روزگذشته تغییر چندانی نداشت و با افزایش ۱۱ واحدی به ۶۵ هزار و ۵۵۵ واحد رسید. اما حجم معاملات سهام در بورس و فرابورس بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان (بورس ۲۱۰ و فرابورس۶۰ میلیارد تومان) بود که حجم قابل قبولی محسوب می شود و نشانه ایی مثبت برای بهبود وضعیت بازار بشمار می رود. همچنین بدون در نظرگرفتن معامله بلوکی ۳۰ میلیارد تومانی فولادمبارکه، ارزش داد و ستد سهام شرکت های بورسی ۱۸۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با حجم ۱۰۷ میلیارد تومانی دیروز، رشد قابل توجهی را نشان می دهد.
خبر مربوط به مصوبات جدید برای شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی از جمله رویدادهای قابل توجه امروز بود. بندهایی از این مصوبه که به پالایشگاهی ها مربوط می شود، عموما نقش افزایش شفافیت و کاهش ابهام را خواهند داشت و احتمالا تاثیر خاصی بر سودآوری این شرکت ها نخواهد گذاشت. اما بندهای مربوط به پتروشیمی‌ها می توانند بر روی سود آوری این گروه تاثیر مثبت داشته باشد .
مهمترین بند این بخش از اطلاعیه مربوط به نرخ خوراک مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی بود که در صورت تصویب در قیمت های کمتر از ۱۳ سنت می تواند رونق این گروه را در پی داشته باشد.
همچنین تعیین نرخ دلار جهت محاسبه نرخ گاز مصرفی نیز بر اساس نرخ دلار برآوردی در بودجه شرکتهاست. البته شرکتهایی که مبلغ صادرات بالایی دارند شاید ترجیح دهند از نرخ آزاد استفاده کنند. شرکت هایی هم که ارزآوری کمتری دارند تمایل به استفاده از نرخ مبادله ای خواهند داشت. تسویه بدهی شرکت های اوره ای نیز تاثیری بر سودآوری آنها ندارد و تنها ممکن است بر سیاست توزیع سود این شرکت ها در مجمع پیش رو تاثیر گذار باشد.
قیمت جهانی نفت نیز با افزایش ۱٫۲ دلاری به ۵۴٫۲ دلار در هر بشکه رسید. طلا نیز در بازارهای جهانی با کاهش ۷٫۳ دلاری تا ۱۲۷۶ دلار پایین آمد.
درگروه‌های اصلی بازار،حجم معاملات ساختمانی‌ها و خودرویی‌ها قابل توجه و عمدتا همراه با افزایش قیمت محسوس و گاها همراه با صف‌های خرید بود. معاملات اکثر شرکت های پتروشیمی‌،روند خاصی را دنبال نمی کرد و به صورت فرسایشی درآمده بود. معاملات بانکی‌ها متعادل و با حجم قابل قبولی بود. احتمال رشد کند بانکی ها بیش از کاهش قیمت آنها خواهد بود. درگروه فلزات اساسی نیز همانطور که پیش بینی می شد کاهش قیمت های جهانی و عملکرد میان دوره ای ضعیف آنها، منجر به عدم اقبال سرمایه گذاران به سهام این گروه ها و بالطبع کاهش قیمت آنها شده است.
برای بازار فردا انتظار می رود حجم معاملات نسبت به امروز باز هم افزایش یابد و حجم عرضه ها به ویژه در ساعت ابتدایی معاملات به خصوص در گروه هایی که در این هفته رشد قیمتی را تجربه کرده اند مانند ساختمانی، حمل و نقل، لیزینگی ها و تا حدودی خودرویی ها، احتمالا قابل توجه خواهد بود.
در مجموع برآورد می شود بازار تا پایان هفته وضعیت نوسانی رو به بالا را ادامه دهد و با توجه به شکسته شدن روند نزولی بیشتر نمادها، می توان شاهد افق جدیدی چه به لحاظ بنیادی و چه به لحاظ تکنیکالی برای بازار بود.

منبع خبر: http://boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]