- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

پیوند صنعت نفت و بازارسرمایه با عرضه نخستین اوراق سلف نفتی در روزجاری

مدیرعامل بورس انرژی گفت: عرضه نخستین اوراق سلف موازی شرکت ملی نفت ایران در روز جاری زمینه پیوند و اتحاد عملی صنعت نفت و بازارسرمایه را فراهم می کند و هم افزایی این دو حوزه را افزایش می دهد.
سید علی حسینی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، اظهار داشت: با عرضه مرحله اول اوراق سلف نفتی که امروز برای نخستین بار در تاریخ انجام می شود ، زمینه پیوند و اتحاد عملی صنعت نفت و بازارسرمایه فراهم می شود .
وی ادامه داد: این دو حوزه دارای ظرفیت و قابلیت های متعددی هستند و با عملیاتی شدن نخستین عرضه اوراق سلف نفتی در بورس انرژی می توانند از توان و امکانات موجود برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور استفاده کنند. چرا که باتوجه به اهمیت صنعت نفت و اجرا پروژه های ملی از یک سو و افزایش جایگاه بازار سرمایه در نظام تامین مالی از سوی دیگر ، می توان شاهد هم افزایی دو بخش صنعت صنعت و بازار سرمایه بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه عرضه مرحله اول این اوراق با ۵۰ میلیارد تومان و مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران است ادامه داد: دارایی پایه اوراق نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوک بوده و هدف از عرضه آن تأمین مالی طرح های توسعه ای شرکت ملی نفت ایران است.
حسینی با اشاره به اینکه عرضه مرحله دوم و ۵۰ میلیارد تومان دیگر از این اوراق با فاصله یک هفته در بورس انرژی انجام می شود، افزود: اندازه هر قرارداد این اوراق معادل یک تن نفت کوره بوده و عرضه بصورت ریالی انجام خواهد شد. متعهد پذیره نویسی این اوراق هم شرکت تأمین سرمایه امین و کارگزار عرضه کننده آن کارگزاری تدبیرگران فردا است.
براساس این گزارش، این اوراق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی با نام، قابل معامله در بورس انرژی و معاف از مالیات است . سود روز شمار این اوراق ۲۳ درصد تعیین شده و در پایان دوره زمانی قرارداد یکساله، ۲۵ درصد سود تضمینی به دارندگان آن پرداخت می شود اما این سود می تواند تا سقف ۲۸ درصد هم افزایش یابد.
همچنین مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر پنج روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود. متعهد خرید بازار اولیه و بازارگردان این اوراق، میزان مجاز عرضه اولیه اوراق حداکثر در دو مرحله در فواصل یک‌هفته‌ای و در هر مرحله حدود ۵۵ هزار قرارداد معادل ۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

منبع خبر: boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]