- مدیر سنتر - http://modircenter.com -

گزارش صندوق بین‌المللی پول از ۱۵شاخص‌ اقتصاد ایران با ۳۹۳ میلیارد دلار

صندوق بین‌المللی پول ضمن پیش‌بینی افزایش تولید ناخالص داخلی ایران به ۳۹۳ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار ۱۵ شاخص‌ کلان اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را بررسی کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین برآورد خود از شاخص‌های کلان اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در این سال به ۳۹۳ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار افزایش یابد. این رقم برای سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۴۰۴ میلیارد دلار برآورد شده است.
بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۰٫۶ (۰٫۵۵۵) درصد کاهش خواهد یافت. این رقم در سال گذشته به ۳ (۲٫۹۷۳) درصد افزایش یافته بود، البته این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ به رقم ۱٫۳ (۱٫۲۸۹) درصد افزایش یابد.
برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال میلادی گذشته بالغ بر ۱۳۳۴ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود، این رقم در سال جاری ۱۹ میلیارد دلار افزایش یابد و به بیش از ۱۳۵۳ میلیارد دلار برسد.
همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید نیز که در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۷۱۱۳ دلار بوده در سال جاری به حدود ۱۷۱۴۱ دلار افزایش خواهد یافت.به این ترتیب، سهم ایران از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵ اندکی کاهش ‌می‌یابد و از ۱٫۲۳ درصد در سال گذشته به ۱٫۲۰ درصد در سال جاری میلادی خواهد رسید.
این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده است، کل سرمایه‌گذاری انجام شده در اقتصاد ایران طی امسال به معادل ۳۱٫۲ درصد تولید ناخالص داخلی برسد، در حالی که این رقم طی سال گذشته ۳۱٫۵ درصد بوده است.کل پس‌اندازهای ملی نیز نسبت به تولید ناخالص داخلی کاهش خواهد یافت و از ۳۵٫۳۲ درصد جی دی پی در سال گذشته به ۳۲٫۰۵ درصد در سال جاری می‌رسد.
نرخ تورم که در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۳ بهبود یافت و به ۱۵٫۵۴ درصد رسید، در سال ۲۰۱۵ افزایش می‌یابد و به ۱۶٫۵ درصد خواهد رسید.واردات ایران که در سال گذشته رشد ۱۵٫۹ درصدی را تجربه کرده است، در سال جاری میلادی رشدی ۰٫۴۷ درصدی خواهد داشت و انتظار می‌رود، در سال ۲۰۱۶ منفی شود.
بر اساس برآوردهای این گزارش، صادرات ایران در سال ۲۰۱۴ رشدی ۱۶٫۷۸ درصدی داشته است، اما پیش‌بینی می‌شود که رشد صادرات ایران در سال ۲۰۱۵ به ۳٫۱۸ درصد برسد.
گزارش صندوق بین‌المللی پول از بدتر شدن وضعیت بیکاری در ایران طی امسال نسبت به سال قبل خبر می‌دهد و پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۵ به ۱۲٫۲۷ درصد برسد، در حالی که این رقم برای سال قبل ۱۱٫۲۱ درصد اعلام شده است. این نهاد بین‌المللی کل درآمد دولت برای سال جاری را معادل ۱۳٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی و کل هزینه‌های دولت را معادل ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی در این سال پیش‌بینی کرده است.

درآمد دولت در سال گذشته معادل ۱۴٫۲ درصد تولید ناخالص داخلی و هزینه‌ آن معادل ۱۵٫۶ درصد برآورد و پیش‌بینی شده بدهی ناخالص دولت ایران در سال جاری به بیش از ۱۴۳هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این رقم برای سال قبل بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. تراز حساب های جاری ایران نیز که در سال گذشته بالغ بر ۱۵٫۴ میلیارد دلار بوده است در سال جاری به ۳ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

منبع خبر: Boursepress.ir
گردآوری: ModirCenter.com [1]

Download PDF [2]