تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ٢٤ خرداد ٩٥

طبق پیش بینی روز گذشته شاهد شروع متعادل و مثبت اکثر گروه ها و نمادها، بهبود جو کلی بازار و فروکش کردن هیجانات فروشندگان و امیدوار به تداوم خریدهای هرچند اندک حقوقی ها بودیم بر همین اساس اکثر نمادهای گروه خودرویی شروعی مثبت داشتند اما در اواخر بازار و با عقب نشینی خریداران، افزایش عرضه ها در کل بازار و بخصوص گروه خودرویی سبب نمایان شدن نوسانات منفی شد که گزارش ضعیف شرکت زامیاد مزید بر علت و افزایش درصد منفی آنها شد. نماد ختراک با رشد حدود ٧ درصدی و نماد وساپا با افت ٧ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشتند. علیرغم اعلام تعدیل مثبت حدود ١٠٠ درصدی نماد وساپا با اعمال فشار فروش پس از بازگشایی، صف فروش شد که از پیش خور بودن بخش اعظم رشد قیمتی سهم قبل از افزایش eps حکایت داشت. شرکت زامیاد  طی گزارش ١٢ ماه ٩٤ مبلغ ١٤ریال زیان محقق کرد این در حالی بود که شرکت در پیش بینی قبلی ١ ریال سود اعلام کرده بود. شرکت مهرکام پارس طی گزارش ١٢ ماه ٩٤ با پوشش ٨٨ درصدی بودجه مواجه شد و مبلغ ٦٩ ریال سود محقق کرد. شرکت فنرسازی زر در حالی پیش بینی سال ٩٤ را (۱۲۰) ریال زیان اعلام کرده بود در انتهای ١٢ ماه ٩٤ با رشد سودآوری مبلغ ٠ ریال محقق کرد و متوقف شد. در گروه حمل نقل نمادهای حسینا، حفارس، حتوکا صف خرید و سایر هم گروهی ها مثبت و پرتقاضا دنبال شدند این در حالی است که ادامه خرید حقوقی راهبرد مبین کوثر در نماد تازه وارد حپارسا علاوه بر کاهش شناوری سهم موجب معاملات متعادل اما منفی آن بود. در نماد مذکور علیرغم جو مثبت گروه به نوعی با کنترل قیمتی مواجه می باشیم که شنیده هایی از واگذاری بلوک ٦٧% حقوقی پارسیان به مجموعه غدیر می تواند دلیل آن باشد. مدیرعامل تایدواتر از رویدادهای مهم این شرکت از جمله قطعی شدن ورود موسسه مالی کوثر به ترکیب سهامداری آن، لغو تحریم ها و حل مشکلات با سازمان بنادر و رسیدن به سرمایه ١٥٠ میلیارد تومانی خبر داد. در پایان معاملات امروز شاخص کل علیرغم جابجایی بلوک مجدد و معاملات دو طرف نمادهایی همچون فملی و پارسان، متاثر از معاملات منفی نمادهای فارس و وبملت با افت (١١٧.٣١) واحدی به ارتفاع ٧٤,٧٠٠ واحدی رسید. با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها، به نظر فردا بازاری متعادل و منفی را در اکثر گروه ها نظاره گر باشیم که با کاهش مجدد حجم دادوستدها همراه خواهد بود.

در گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری و لیزینگی، نمادهای ولغدر، حکمت، وخارزم، بساما، واتی با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شدند و ادامه خریدهای سرمایه گذاری فرهنگیان در نماد ودی سبب دادوستدهای مثبت و صف خرید آن شد. در نماد ولبهمن با اضافه شدن سهام افزایش سرمایه شاهد اعمال فشار فروش و تشکیل صف فروش آن بودیم. مدیرعامل بانک ملت اعلام کرد: این بانک برای پیگیری پرونده مطالبه خسارت ٤میلیارد دلاری ناشی از تحریم ها از انگلستان به تازگی کمیته راهبردی تشکیل داده است. بانک پاسارگاد تعداد ٣،٥٢٧،٨٢٩،٠٠٠  سهم معادل ٩٩/٩٧ درصد سهام کنترلي شرکت گروه ارزش آفرينان پاسارگاد را بطور يکجا و شرايطي  با قيمت پايه هر سهم ١٠،٦٠٠ ريال روی میز فروش گذاشت.

در شروع بازار افزایش تقاضا در گروه پالایشگاهی محسوس بود تا جایی که نماد ونفت صف خرید و مابقی هم گروهی ها اکثرا مثبت شدند اما منفی شدن مجدد جو بازار این گروه نیز در کنار گروه های پتروشیمی و سایر گروه های مرتبط متعادل و منفی کرد و تنها نمادهای شتران، شلعاب، شگل و شپارس مثبت پیگیری شدند و نماد شاراک با افت حدود ٥ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

با ادامه رشد قیمت های جهانی فلزات پایه افزایش تقاضا در اکثر نمادهای گروه فلزی و معدنی در شروع بازار محسوس بود و با جهش قیمتی نماد ارفع و صف خرید نمادهای فروس، فولاژ و فرآور مواجه شدیم و ادامه حمایت ها در نماد ذوب توسط مجموعه فرهنگیان معاملاتی متعادل را برای آن ایجاد کرد اما این گروه نیز در نهایت متعادل و منفی به کار خود پایان دادند. به نظر نماد ذوب با انتشار گزارش ضیف بعد از بازار همچنان با فشار فروش مواجه باشد. شرکت ذوب آهن اصفهان طی گزارش ١٢ ماه ٩٤به علت افزیش بهای تمام شده و هزینه های عملیاتی، با افزایش زیان مبلغ (١,٤٢٢) ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرد. دادوستدهای دیروز در اقدامی قابل تامل گروه توسعه مالي مهرآيندگان فروشنده نماد کگل و خریدار نماد کچاد بود.

خریدهای دیروز و احتمالا امروز دو حقوقی نصب نیرو و رمپنا در نماد بمپنا، سبب رشد حدود ٢ درصدی آن در شروع بازار شد.  افزایش تقاضا در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی، برقی و سایر گروه های وابسته معاملات مثبت و صف خرید اکثر آنها را درپی داشت در این میان نمادهای بنیرو، پسویچ، فلامی، رمپنا و مبین و سهم ارزنده تازه وارد وهور منفی دنبال شدند. روند صعودی فاراک همچنان ادامه داشت و با دادوستدهای پرتقاضا و صف خرید به کار خود پایان داد و نماد رتکو با رشد حدود ٥ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت.

در گروه ساختمانی که اکثرا شروعی متعادل و مثبت داشتند و در انتها متعادل شدند، نماد ثفارس همچنان صف خرید و معاملات نمادهای کیسون، وساخت، ثتران و ثالوند نمایان تر بود.

اکثر گروه بنیادی محور دارویی و آی تی با افزایش تقاضا مواجه شدند و معاملاتی مثبت را تجربه کردند تا جایی که نمادهای دسینا، درازک، دتماد، مرقام و رکیش با جهش قیمتی و صف خرید به کار خود پایان دادند. در گروه کانی های غیر فلزی نمادهای کگاز و شلیا صف خرید و مثبت و نمادهای کسرام، کپشیر، کفرا و کسرا منفی بودند. در نماد چکاپا کد معاملاتی مقدم همچنان در نقش فروشنده و سرمايه گذاري تامين آتيه مسكن در نقش خریدار ظاهر شده و معاملات متعادل آنرا ایجاد کرده است. شرکت صنعتي مينو به علت تحقق ٣٥٣میلیارد ریال درآمد سرمایه گذاری طی گزارش ١٢ ماه ٩٤ با تعدیل مثبت ٦٥ درصدی مواجه شد و مبلغ ٩٩٩ ریال سود محقق کرد. دبیر انجمن صنفی قند و شکر با اعلام پرداخت مطالبات کارخانه ها تا پایان ماه جاری گفت: هنوز سود حاصل از فروش شکر وارداتی مشخص نیست اما مقرر شده با این سود بخشی از بدهی سال ۹۴ دولت تسویه شود. شرکت بیسکویت گرجی طی گزارش ١٢ ماه ٩٤ تنها ٨٣ درصد بودجه را پوشش داد و مبلغ ٢٤٢ریال سود محقق کرد. نماد گروه دارويي البرز پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي متعادل بازگشایی شد.

منبع: شرکت کارگزاری آبان

گردآوری: مدیرسنتر

Download PDF