اهداف و آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت جهانگردی

به گزارش مدیرسنتر، پس از دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی در این رشته شما توانایی این را خواهید داشت که در مشاغلی همچون تور، مدیریت داخلی هتل‌ها، مدیریت آژانس‌های هوایی، سازمان میراث فرهنگی، راهنمای موزه‌داری، عضو هیئت‌علمی و تدریس مشغول به فعالیت شوید.

در کشور ما به سبب عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و همچنین آشنا نبودن بسیاری از افراد جامعه با مشاغل مرتبط با مدیریت جهانگردی و صنعت توریسم، فعالیت‌های معدودی در این زمینه انجام می‌پذیرد. به همین دلیل تاکنون به‌جز در زمینه تورهای مسافرتی داخلی و خارجی، بازار رقابتی در این صنعت و در زمینه جذب توریست و سرمایه‌گذار وجود ندارد.

در کشورهای دیگر همچون آلمان این رشته به‌صورت پویا دنبال می‌شود. ولی در کشور ما به سبب عدم وجود امکانات لازم، این رشته از مسیر پویای خود خارج شده است. اینکه یک دانشجو بتواند به‌عنوان یک دستیار یک تور مسافرتی را هدایت کند یا در یک موزه بتواند به‌عنوان راهنما عمل کند هم موجب بالا رفتن تجربه و اعتمادبه‌نفس در دانشجویان می‌شود و هم اینکه به سبب علاقه‌مندی که به این رشته دارد سعی در ارائه بهترین آموخته‌های خود می‌کند که به‌خودی‌خود برای رشته مدیریت جهانگردی تبلیغ به حساب می‌آید و این رشته نیز بیشتر در میان افراد جامعه معرفی می‌شود.

برای دریافت مجوز «راهنمایی تور» به‌صورت رسمی و «آژانس مسافرتی» باید مدرک مدیر مجموعه مرتبط با مدیریت جهانگردی بوده که این مسئله هم‌اکنون جلوی ایجاد بازار غیرتخصصی را گرفته و از ورود سودجویان به این بازار جلوگیری کرده است. لیکن یکی از علل اینکه سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در این مجموعه‌ها نیستند عدم وجود حس کارکرد تیمی و اعتماد کاری است. سرمایه‌گذاران حاضر نیستند سرمایه خود را در اختیار فارغ‌التحصیلان این رشته قرار داده و اعتمادی به بازگشت سرمایه خود در این زمینه ندارند.

 مدیر داخلی یکی از هتل‌ها در تهران، درزمینه عدم وجود بازار رقابتی در این صنعت به این نکته اشاره می‌کند که خدمات ارائه‌شده در این صنعت در مقابل استانداردهای جهانی درواقع هیچ است. اگر ما توقع صنعت توریسم فعال و درآمدزا را در کشور خود داریم مهم‌ترین مسئله، ارائه خدمات استاندارد است، هرچه از کیفیت خدمات بکاهیم از سمت دیگر مشتریان بالفعل و بالقوه خود را از دست داده‌ایم که این مسئله خود یکی از علل برآورده نشدن توقعات ما از این صنعت است.

یک راهنمای موزه، یکی دیگر از مشکلات این شغل را دستمزد آن می‌داند و می‌گوید: «دستمزد در این شغل خیلی پایین است و نیازهای روزمره را برآورده نمی‌کند. آن‌هایی که در موزه‌های دولتی یا در سازمان میراث فرهنگی مشغول به‌کارند که از مزایا و حقوق کارمندی برخوردارند ولی افرادی که در مجموعه‌های خصوصی فعالیت می‌کنند یا به‌صورت قراردادی یا پیمانکار شاغلند دستمزد ناچیزی در قبال تمام فعالیت‌هایی که ارائه می‌دهند دریافت می‌کنند.

در هر صورت، ۲ احتمال افزایش رونق این صنعت در کشور را می‌توان بدین صورت توصیف‌کرد: حمایت‌های دولتی در عرصه سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت خارجی، حمایت از مجموعه‌های داخلی و میزان تبلیغات شهری و شکل‌گیری رسانه‌های تخصصی شنیداری و دیداری و مکتوب با هدف اشاعه فرهنگ سفر.

البته در چند سال اخیر دولت گام‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند که می‌توان به ارائه سفرکارت به کارمندان سازمان‌ها و ادارات و متعاقب آن ارائه تسهیلات سفر از سوی بانک‌های خصوصی در قالب کارت‌های اعتباری سفری به‌منظور افزایش میزان سفرهای بین‌شهر و رونق تورهای داخلی اشاره کرد. هرچند این فعالیت‌ها پاسخگوی نیازهای این صنعت نبوده است لیکن شروع این فعالیت‌ها نشانگر توجه بخش‌های خصوصی و دولتی به این صنعت است. به عقیده مدیرسنتر این صنعت جزو صنایع پیشرو جدید بشر خواهد بود و توجه به آن از اولویتهای هر دولتی خواهد بود اما در این میان خود دانش آموخته نیز بایستی مهارت‌های خود را تقویت سازد تا سرمایه گذاران با آرامش خاطر به آن‌ها اعتماد نمایند.

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی موردنیاز است؟

•        علاقه‌مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و جهانگردی (بسیار مهم)

•        قدرت و توان ادراک، تجزیه‌وتحلیل و نهایتاً حل مشکلات مدیریتی

•        کسب مهارت‌های عمومی و تخصصی (حداقل دو زبان، ICDL و …)

•        مهارت‌های روابط عمومی بسیار بالا

•        داشتن روحیه پویا و پر تحرک

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF