اهداف و آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت سیستم و بهره وری

به گزارش مدیرسنتر، دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وری، می‌توانند در زمینه‌های زیر فعالیت نمایند:
۱٫ مدیریت واحدهای صنعتی.
۲٫ تجزیه و تحلیل مشکلات و نارسائی های مدیریت واحدهای صنعتی و ارائه طریق برای بهبود مدیریت آنها با استفاده از روشهای کمی و نظام‌گرا.
۴٫ انجام تحقیق و بررسی در زمینه روش های مدیریت و بهبود این روش ها با توجه به شرایط ایران.

مدیریت سیستم و بهره وری در حسن اداره صنایع، خدمات، بازرگانی و تحقیقاتی و توسعه آنان در کشور نقشی کلیدی دارد. مدیریت سعی دارد از عوامل انسانی فیزیکی تحت اختیار مدیر بیشترین نتیجه را به دست آورد و عوامل مزبور را در جهت تحقق هدف‌های آتی که تعیین می‌کند به بهترین نحو توسعه دهد. با توجه به نقش مهم مدیریت در موفقیت سازمان‌های صنعتی، خدماتی، بازرگانی و تحقیقاتی، دانش و فنون مدیریت سیستم و بهره وری توسعه فراوانی یافته و آموزش مدیریت در جوامع توسعه یافته جایگاه رفیعی بدست آورده است. با پیچیده ‌شدن وگسترش سازمان‌ها و پیشرفت علوم و فنون مدیریت سیستم و بهره وری مدیران باید علاوه بر اطلاعات تخصصی از دانش مدیریت نیز برخوردار باشند.

در رفع نیاز مبرم مزبور جهت تربیت مدیران سیستم و بهره وری، رشته مهندسی صنایع در آموزش عالی می‌تواند نقش مؤثری ایفا نماید. در دوره کارشناسی مهندسی صنایع ضمن آموزش مبانی مهندسی، مبانی علوم و فنون لازم جهت افزایش کارآیی و بهبود مدیریت در سازمان‌های صنعتی نیز آموزش داده می‌شود. از آنجا که در دوره‌های کارشناسی ارشد هر رشته، زیرمجموعه‌های دوره کارشناسی آن رشته با عمق بیشتری آموزش داده شده و مورد تحقیق وتفحص قرار می گیرد، لذا، با توجه به نیاز مبرم کشور یکی از دوره‌های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع باید بر آموزش و تحقیق در زمینه مدیریت سیستم و بهره وری متمرکز شود. نیازهای موجود در صنایع ایجاب می‌نماید که مجموعه ای از دروسی رشته مهندسی صنایع که برای بهبود مدیریت سیستم و بهره وری مفید و مؤثر است در سطح کارشناسی ارشد برای مدیران ارائه شود.
متأسفانه در کشورهای درحال توسعه به امر آموزشی و تربیت مدیران در زیر بخش‌های صنایع، خدمات، بازرگانی و تحقیقاتی توجه کافی مبذول نمی‌شود. در کشورهای مزبور یکی از مهمترین تنگناهای توسعه، کمبود مدیرانی است که با‌ آگاهی از دانش و فنون مدیریت بتوانند امکانات موجود در سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی آن کشورها را به نحو احسن تلفیق نموده و به کارگیرند و با ارائه بیشترین نتیجه، رشد و توسعه آن کشورها را تسریع نمایند.

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF