اهداف و آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

به گزارش مدیرسنتر، فارغ‌التحصیلان این رشته به‌خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام‌وظیفه نمایند. انتظار می‌رود این فارغ‌التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت‌های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده‌دار شوند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در مؤسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما این مهم منوط به کسب مهارت‌های ضمن تحصیل و کسب تجربه است و تنها با اخذ مدرک دست‌یافتنی نیست.

هدف از این رشته آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله و تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات متخذه است.

فارغ‌التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان، تئوری‌های مدیریت و سازمان‌دهی و تکنیک‌های مختلف تصمیم‌گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می‌کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می‌شوند. فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی می‌توانند در مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند: تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی مشغول به کار شوند.

فارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز با تسلط به مباحث نوین مربوط به بازار، تدوین استراتژی‌های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آن‌ها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمان‌ها را داشته و نسبت به سایر گرایش‌های مدیریت با توجه به نبود رشته‌ای جایگزین، از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب‌وکار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب‌وکار جدید  را نیز دارند.

فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی در گرایش بیمه نیز با اطلاعات وسیعی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی و علی‌الخصوص بیمه پیدا می‌کنند، به‌خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در شرکت‌های بیمه به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور بیمه‌ای در کنار مدیران شرکت‌ها انجام‌وظیفه نمایند که این مسئله مستلزم دانش فنی بسیار خواهد بود که کار عملی دانشجویان را می‌طلبد. از دیگر گزینه‌های کاری دانش‌آموختگان این رشته، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با شرکت‌های بیمه است. اگر فارغ‌التحصیلان این رشته از روابط عمومی بالا و روحیه مصممی برخوردار باشند می‌توانند به‌عنوان عامل فروش شرکت‌های بیمه وارد بازار کار شوند که با توجه به رشد تعداد شرکت‌های بیمه، دستیابی به این گزینه راحت‌تر می‌شود هرچند رقابت در بازار را پیچیده‌تر می‌سازد. کسانی بیشتر به این رشته گرایش دارند که تجربه کار در صنعت بیمه را دارند، و به دنبال رشد کار راهه شغلی خود هستند و مشکل اشتغال ندارند که نشان از بلوغ این صنعت دارد. البته مدیرسنتر به این دانشجویانی که هیچ تجربه عملی در این صنعت ندارند، توصیه می‌کند، در دوره دانشجویی حتماً دانشجویان بازاریابی بیمه را حتی به‌صورت مقطعی، در عمل بچشند و به قول بازاریابان کهنه‌کار این صنعت “طعم نه شنیدن و روش‌های مقابله با آن” را بیاموزند. چیزی که فقط و فقط از طریق کسب تجربه عملی امکان‌پذیر است.

فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی در گرایش بازرگانی داخلی نیز با اطلاعات وسیعی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می‌کنند، به‌خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام‌وظیفه نمایند. انتظار می‌رود این فارغ‌التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت‌های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده‌دار شوند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در مؤسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه‌شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ‌التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می‌سازد. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش‌آموختگان است که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه‌ای به محیط کسب‌وکار داشته باشد. این دانشجویان بایستی به‌گونه‌ای خود را تربیت نمایند که به‌محض ورود به بازار کار به دنبال ایجاد کار باشند، هرچند که با توجه به موردنیاز بودن این رشته در بسیاری آر سازمان‌ها و شرکت‌ها، اعم از تولیدی و خدماتی، احتمال جذب در این محیط‌ها را نیز بالا برده است، اما به‌زعم مدیرسنتر دانشجویان این رشته در صورت خودباوری، کسب مهارت‌های لازم هنگام تحصیل و کمی چاشنی جسارت، می‌توانند مولدان اشتغال در کشور باشند. با کمی اندیشه و پروراندن ایده و با استفاده از حلقه‌های سنتی تجارت در کشور میان تولیدکنندگان و بازار مصرف، می‌شود وارد این بازار شد (کاری که چین از آن‌طرف دنیا انجام می‌دهد)، گرچه این ورود نیز ظرافت‌هایی را می‌طلبد، اما اگر صادق باشیم” کسی که دیکته نمی‌نویسد، غلط هم نخواهد داشت”. نهایتاً به این دانشجویان توصیه می‌گردد، ابتدا اهمیت دروس رشته خود را باور کنند، سپس فکر و ذکر آن‌ها هنگام تحصیل به درک عملی شرایط کاری در بازار معطوف گردد. گرچه این مهم به‌سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود، اما شیرینی بسیار به همراه دارد. یک مدیر بازرگانی باسواد نیازمند دانش زبان خارجی است، لذا این مسئله را نیز حتماً در دستور کار قرار دهند.

فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی در گرایش تحول نیز با اطلاعات وسیعی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می‌کنند، به‌خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام‌وظیفه نمایند. انتظار می‌رود این فارغ‌التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت‌های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده‌دار شوند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در مؤسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه‌شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ‌التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می‌سازد. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش‌آموختگان است که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه‌ای به محیط کسب‌وکار داشته باشد. این دانشجویان بایستی به‌گونه‌ای خود را تربیت نمایند که به‌محض ورود به بازار کار به دنبال ایجاد کار باشند، هرچند که با توجه به موردنیاز بودن این رشته در بسیاری آر سازمان‌ها و شرکت‌ها، اعم از تولیدی و خدماتی، احتمال جذب در این محیط‌ها را نیز بالا برده است، اما به‌زعم مدیرسنتر دانشجویان این رشته در صورت خودباوری، کسب مهارت‌های لازم هنگام تحصیل و کمی چاشنی جسارت، می‌توانند مولدان اشتغال در کشور باشند. با کمی اندیشه و پروراندن ایده و با استفاده از حلقه‌های سنتی تجارت در کشور میان تولیدکنندگان و بازار مصرف، می‌شود وارد این بازار شد (کاری که چین از آن‌طرف دنیا انجام می‌دهد)، گرچه این ورود نیز ظرافت‌هایی را می‌طلبد، با توجه به اهمیت زبان خارجی، این مسئله را نیز حتماً در دستور کار قرار دهند.

فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی در گرایش بازاریابی بین‌الملل نیز با اطلاعات وسیعی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و بازاریابی بین‌الملل، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می‌کنند، به‌خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام‌وظیفه نمایند. انتظار می‌رود این فارغ‌التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت‌های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده‌دار شوند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقات بازار که امروز برای مؤسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه‌شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ‌التحصیلانی که قصد دارند مستقیماً وارد حوزه بازاریابی و فروش شرکت‌ها شوند، دشوار می‌سازد. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش‌آموختگان است که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه‌ای به محیط کسب‌وکار داشته باشد. البته مدیرسنتر به این دانشجویان توصیه می‌کند اگر قصد دارند در بازار داخل کشور فعالیت نمایند، حتماً دانشجویان بازاریابی را حتی به‌صورت مقطعی، در عمل بچشند و به قول بازاریابان کهنه‌کار ” طعم نه شنیدن و روش‌های مقابله با آن ” را بیاموزند. چیزی که فقط و فقط از طریق کسب تجربه عملی امکان‌پذیر است. اما اگر می‌خواهند در بخش‌های بین‌الملل شرکت‌ها وارد و مشغول شوند، تسلط به زبان‌های متعدد، کمی جسارت و روابط عمومی بالا، موردنیاز است که می‌تواند شانس آن‌ها را افزایش داده و شاید حتی متقاضیانی برای جذب آن‌ها به سراغشان بیایند.

فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی در گرایش بازاریابی نیز با اطلاعات وسیعی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می‌کنند، به‌خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام‌وظیفه نمایند. انتظار می‌رود این فارغ‌التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت‌های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده‌دار شوند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقات بازار که امروز برای مؤسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه‌شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ‌التحصیلانی که قصد دارند مستقیماً وارد حوزه بازاریابی و فروش شوند، دشوار می‌سازد. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش‌آموختگان است که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه‌ای به محیط کسب‌وکار داشته باشد. البته مدیرسنتر به این دانشجویان توصیه می‌کند، در دوره دانشجویی حتماً دانشجویان بازاریابی را حتی به‌صورت مقطعی، در عمل بچشند و به قول بازاریابان کهنه‌کار ” طعم نه شنیدن و روش‌های مقابله با آن ” را بیاموزند. چیزی که فقط و فقط از طریق کسب تجربه عملی امکان‌پذیر است.

فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی در گرایش مالی نیز با اطلاعات وسیعی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می‌کنند، به‌خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام‌وظیفه نمایند. انتظار می‌رود این فارغ‌التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت‌های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده‌دار شوند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در مؤسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه‌شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ‌التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می‌سازد ضمن اینکه برای این دانشجویان رقیبانی چون دانشجویان مدیریت مالی و حسابداری حائز اهمیت‌اند زیرا آن‌ها تخصصی‌تر به امور مالی می‌پردازند. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش‌آموختگان است که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه‌ای به محیط کسب‌وکارشان و بازارهای پول و سرمایه داشته باشد.

 

گردآوری: مدیرسنتر

Download PDF