اهداف و آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت صنعتی

به گزارش مدیرسنتر، منظور از تربیت مدیر در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهم‌تر و مؤثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیم‌گیری مناسب و مطلوب باشند. بنابراین فارغ‌التحصیل رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمانی، تئوری‌های مدیریت و سازمان‌دهی و تکنیک‌های مختلف رفع مشکلات پیدا می‌کنند قابلیت جذب در تشکیلات و سازمان‌های مختلف بازرگانی و صنعتی با وظایف گوناگون در سطوح کارشناسی را دارا می‌شوند و می‌توانند در بهبود و ثمربخشی و کارایی سازمان مؤثر باشند.

به‌عبارت‌دیگر فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی مدیریت صنعتی الزاماً مدیریت مؤسسات صنعتی را که برای احراز آن شرایط خاصی لازم است عهده‌دار نخواهند شد و فقط پس از کسب تجربیات می‌توانند مسئولیت‌های بیشتری در سطوح مختلف مدیریت عهده‌دار گردند. فارغ‌التحصیلان مدیریت صنعتی می‌توانند در قسمت‌های مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی، کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا و قسمت تجزیه‌وتحلیل کمّی مسائل صنعتی و تولیدی بکار اشتغال پیدا کنند. همچنین دانش‌آموختگان رشته مدیریت صنعتی می‌توانند برای انجام کارهای امور اداری در سازمان‌های مختلف نظیر بانک‌ها فعالیت اثربخشی داشته باشند.

شرکت‌کنندگان در دوره مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، اگر علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی، با زمینه‌های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا شوند گام بزرگی برای انطباق با نیازهای بازار کار برداشته‌اند.

اما از این نکته نبایستی غافل شد که در گرایش مالی، تنوع دروس ارائه‌شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ‌التحصیلانی که قصد دارند کارآفرین باشند، دشوار می‌سازد ضمن اینکه برای این دانشجویان رقیبانی چون دانشجویان مدیریت مالی و حسابداری حائز اهمیت‌اند زیرا آن‌ها تخصصی‌تر به امور مالی می‌پردازند. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش‌آموختگان است که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه‌ای به محیط کسب‌وکارشان و بازارهای پول و سرمایه داشته باشد. ضمناً برای تحصیل در این رشته علاوه بر سه مورد قبلی، داشتن روحیه ریسک‌پذیری بالا و  قدرت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نسبت‌های مالی از اولویت‌های ویژگی دانشجویان است.

 

گردآوری: مدیرسنتر

Download PDF