بی اعتنایی دولت و مجلس به دانش آموختگان دکتری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، هستند دانش آموختگان دکتری ای که سالهاست در پی فراهم شدن فرصت برای پیوستن به هیئت علمی دانشگاه ها هستند و به این منظور از طریق سایت به اصطلاح جذب هیئت علمی اقدام می کردند، اما به دلایل مختلف این فرصت از آنها گرفته شد و اکنون سن آنها بالاتر رفته و دانشگاه ها آنان را به بهانه کبر سن نمی پذیرند.

جذب یا حذف 

با اجرای طرحی به نام جذب هیئت علمی زمینه رانت و پارتی بازی در استخدام هیئت علمی دانشگاه ها و نیز مصاحبه های غیر علمی فراهم شد. اغلب دانشگاه ها بعد از آغاز اجرای این طرح از راه های مختلف آن را دور زدند. مثلا دانشگاه ش. ک اعلام می کرد که ۳ نفر هیئت علمی در رشته گرایش ادبیات عرفانی جذب می کند اما هیچ کس را برای مصاحبه دعوت نمی کرد و فرصت متقاضیان و حداقل دو سال عمر آنان را کشت.

برخی از مراکز علمی مثل ج. دا… هم با این که جذب دانش آموخته متقاضی در هیئت علمی تایید شده بود به متقاضی اطلاع ندادند و وقتی دانش آموخته مراجعه کرد و گفت به عنوان هیئت علمی پذیرفته شده علنا گفتند ما از همکاران خودمان گرفته ایم.

یا دانشگاه بین…  ق… که در مراحل نهایی جذب دانش آموخته دکتری ادبیات، یکباره با دخالت مدیر گروه وقت جای او را به فرد دیگری دادند.

جالب است پیگیری این نوع تخلفات و حق کشی ها هیچ نتیجه ای به همراه نداشته است و  دانش آموختگان بسیاری اکنون با افزایش سن برای اشتغال به منع قانونی برخورده اند.

 اشتغال در شغل های نامناسب

دانش آموختگان دکتری یا بیکارند، یا از راه حق التدریسی مختصر امرار معاش می کنند یا در مراکز یا سازمانی به کاری اداری با حقوق اندک گماشته شده اند تا تمام هزینه هایی که صرف تربیت آنان شده و زحمتی که خود کشیده اند و عمری که گذاشته اند به هدر رود.

مدرک دکتری معتبرترین مدرک تحصیلی و دانشگاهی بین المللی است و از این لحاظ از مدرک فوق تخصص پزشکی برتر است. همه این ها به دلیل بی توجهی به فلسفه تربیت PHD برمی گردد. البته بخشی از مشکلاتی از این دست به توسعه بیش از حد دوره های دکتری و افزایش شمار دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری و تستی شدن پذیرش دانشجو  در این مقطع تحصیلی است که لازم است در این زمینه تجدید نظر جدی شود.

پیداست که با این شرایط امکان جذب همه فارغ التحصیلان دکتری در دانشگاه ها نیست از این رو شاید بهتر باشد دولت محترم امتیازات حقوقی و اداری مرتبط با هیئت علمی دانشگاه ها را به سازمان ها و نهادهای دیگر تسری دهند تا کسانی که علاقه ای به تدریس وپژوهش ندارند و یا از آن محروم شده اند، حداقل دستمزد مناسب تری دریافت کنند و حرمتشان نیز حفظ شود.

منبع:شبکه خبر

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF