تحصیل ۱۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تبریز

به گزارش خبرنگار مهر، خدابخش استاندار آذربایجان شرقی صبح امروز  در مراسم تاسیس هفتادمین سال دانشگاه تبریز گفت: به قول مقام معظم رهبری آذربایجان سر ایران است، یعنی مرکز فکر و اندیشه است، محل چشم و بصیرت است. محل زبان، گوش آزادی خواهی و نوشتن است.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز در هفتادسال گذشته در چندین دوره تاثیرات متفاوتی داشته و فعالیت های سیاسی این دانشگاه قبل از انقلاب بسیار شاخص است. سردار صفوی در اعتراض دانشجویی بهمن ۵۶ پایش تیر خورد و این دانشگاه در دوره جنگ به دلیل تجهیزات نظامی که داشت، بمباران شد.

استاندار تبریز ادامه داد: در بدو تاسیس این دانشگاه دانشکده های طب و ادبیات ایجاد شد که اکنون نقش تاثیرگذاری توسط این دانشکده ها انجام می گیرد.

وی ادامه داد: این دانشگاه دارای ۸۰۰ استاد، ۲۴ هزار دانشجو است که ۱۰ هزار دانشجوی آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و کارهای ارزشمندی در بخش دانش بنیان توسط آنها انجام گرفته است.

خدابخش خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه های دنیا به دانشگاه های کارآفرین تبدیل شده اند و اگر به این سمت حرکت کنند در عرصه های اقتصادی و اشتغال دانشجویان توفیقات زیادی خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ، امام جمعه تبریز نیز صبح امروز در این مراسم گفت: پیشینه تاسیس این دانشگاه به ۷۰۰ سال قبل و به دوران حکومت مغول بازمی گردد. در آن دوران به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی مجتمع بزرگ علمی و آموزشی به نام ربع رشیدی تاسیس شد که متاسفانه الان اثری از آن نیست. دکتر سبحان اللهی (استاندار سابق و رئیس دانشگاه خوارزمی) در زمان خود برای احیای این دانشگاه تلاش زیادی کردند و ما امیدواریم دیگر استادیاران برای احیای این دانشگاه فعالیت کنند و مجتمع پذیرای دانشجویان زیادی بود.

امام جمعه تبریز ادامه داد: یکی از بزرگترین افتخارات دانشگاه تبریز تربیت شخصیت های برجسته ای است که در دفاع از تهاجم دشمن نقش داشتند که یکی از آنها دکتر صفوی است و این دانشگاه شهیدانی مانند شهید باکری، شهید تجلایی، شهید کسایی، تربیت کرده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه تبریز جزو دانشگاه های تاثیرگذار دنیاست و بر اساس گزارش رویترز که یکی از مراکز اعتبارسنجی دانشگاه های جهان است این دانشگاه جزو یک درصد دانشگاه های معتبر جهان معرفی شده و همچنین یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور است.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: در سال های اخیر برخی از اساتید این دانشگاه به عنوان چهره های ماندگار معرفی شدند و علاوه بر دستاوردهای عظیم علمی و فرهنگی در زمینه زیست محیطی نیز توفیقاتی داشته است.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: دانشگاه تبریز در سال ۲۰۱۸ رتبه دوم دانشگاه های جامع کشور را بعد از دانشگاه تهران به دست آورده است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ افراد بزرگی مانند مرحوم پرفسور هشترودی در دانشگاه تبریز فعالیت داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: مقام معظم رهبری در سال های اخیر بارها فرمودند انتظار می رود جامعه علمی به ویژه اساتید و دانشجویان با تلاش و مجاهدت علمی در مسیر اعتلای جایگاه کشور بیش از گذشته گام بردارند و دانشگاه تبریز در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز دشمنان تلاش دارند با تحریم های ظالمانه خود ما را تحت فشار قرار دهند و وظیفه جامعه علمی در این شرایط سنگین تر است و لازمه اقتدار ما مقابل دشمنان علم است.

منبع:خبرگزاری مهر

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF