تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۱۹ شهریور ۹۷

رشد دسته جمعی بازار

بازار روز جاری با رشد در اکثر گروه های مطرح آغاز به کار کرد. رشد گروه محصولات شیمیایی که از دیروز آغاز شد، امروز نیز ادامه داشت و فلزات اساسی نیز با اقبال در ابتدای بازار مواجه بودند. #فولاد در ابتدای بازار به صف خرید رسید و جو گروه را نیز با خود همراه ساخت. طی معاملات روز جاری نیز آغاز معاملات در بازار ارز و رشد مجدد نرخ ها پس از افت دو روزه، نمادهای متاثر را با افزایش تقاضا همراه ساخت.

طی معاملات روز جاری نمادهای معاملاتی #شپنا #شتران #شبریز #خبهمن #چکاوه #زمگسا، #شراز، #شاوان، #وساخت، #لکما و #فباهنر بازگشایی شدند.

در گروه فلزات اساسی همسو با جو کلی بازار، معاملاتی پرتقاضا در جریان بود و نمادهای #ذوب، #فولاد،#فاسمین، #وتوکا #فراور، #فمراد ،#فروس، #فسپا، #فجر و #فنورد، #کاوه و #هرمز در سقف مجاز داد و ستد شدند. نماد #فباهنر نیز علیرغم شفاف سازی نه چندان مثبت در رابطه با نوسان قیمتی با افزایش تقاضا با رشد حدود ۱۰ درصدی پس از بازگشایی روبروشد.

در گروه کم جمعیت هتل و رستوران، نماد #سمگا پس از شفاف سازی با رشد بیش از ۱۰ درصدی روبروشد و معاملات #گکوثر نیز با صف خرید همراه بود.

در گروه محصولات شیمیایی، معاملاتی یکدست مثبت را شاهدیم، #شپدیس، #شغدیر، #تاپیکو، #شیراز،#کرماشا، #وپترو، #شکربن، #خراسان با صف خرید همراه بودند.

در گروه فراورده های نفتی نمادهای متوقف شده بازگشایی شدند و #شپنا و #شتران با رشد بیش از ۵ درصدی روبرو شدند. #شبندر نیز در سقف مجاز داد و ستد شد. در پالایشی ها #شراز پس از بازگشایی در ۱۰ مثبت با صف خرید بیش از دو میلیونی روبرو بود. #شاوان با رشد نزدیک بیش از ۹ درصدی و #شتران و #شپنا و #شبریز بیش از ۵ درصد رشد را تجربه کردند.

در گروه معدنی با معاملات پرتقاضا در ابتدای بازار شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای #کنور، #کگل، #کچاد، #ومعادن، #کدما بودیم و #کبافق نیز به دلیل برگزاری کنفرانس بمتوقف شد.

در گروه عرضه برق، #مبین و #بفجر مورد توجهند.

در گروه سیمانی، امروز نیز همه نمادها با رشد قیمتی مواجه شدند.

در گروه انبوه سازی امروز نیزمعاملات با افزایش نسبی عرضه روبرو بود. #ثمسکن، #آ_اس_پ، #ثامان،#ثفارس، مورد توجهند. #وساخت پس از توقف به دلیل عدم فروش پیش بینی شده و تعدیل منفی با افت بازگشایی شد.

در گروه خودرو و قطعات، معاملات خودرویی ها متعادل و کمحجم بود قطعه سازها بهتر از خودرویی ها داد و ستد شدند.. #خگستر، #خمهر، #خرینگ، #خشرق، #خریخت، #ختراک، #خنصیر و #خلنت مورد توجه بودند.

گروه بانکی معاملاتی متعادل ومثبت آغاز نموده است. صف خرید سنگین در #وبملت همچنان ادامه دارد و نمادهای #وتجارت، #کار، #ونوین و #دی مورد توجه بودند.

در گروه ساخت محصولات فلزی #چدن با رشد تقاضا مواجه بود.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #بالاس مورد توجه بود.

در چند رشته ای ها نمادهای #وغدیر،#وصندوق و #وبانک و #امید همسو با جو کلی بازار مورد توجه بودند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات به جز نماد #سیستم که در محدوده صفر تابلو داد وستد شد، بقیه نمادها همسو با جو کلی بازار معاملات مناسبی را سپری نمودند. نماد #رکیش و #آپ، #پرداخت، #مفاخر در سقف قیمتی داد و ستد شدند. #اپرداز پس از بازگشایی با رشد حدود ۳ درصدی به کار خود پایان داد و #های_وب نیز معاملاتی متعادل با کنترل کامل از سوی بازاگردان سپری نمود.

در گروه سرمایه گذاری به جز نماد #سرچشمه، #وساپا و #اعتلا، بقیه نمادها با رشد قیمتی همراه شدند.

در گروه استخراج زغال سنگ نیزمجددا همه نمادها با رشد مواجه شدند.

در تک نمادها #واحیا به دلیل نوسان قیمتی متوقف شد، #رمپنا با صف خرید همراه شد، #لکما پس از شفاف سازی با رشد حدود ۲۰ درصدی رویرو شد، #خکاوه پس از برگزاری مجمع با رشد بیش از ۱۵ درصدی به معاملات بازگشت و #غشصفها با رشد چشم گیر بیش از ۴۰ درصدی به بالاتر از ۲۰۰۰ تومان رسید.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #شبندر، #شپنا، #شتران ، #تاپیکو، #فولاد، #کگل با افزایش ۴۷۶۴ واحدی روبرو شد. ادامه رشد در نمادهای پالایشی و اقبال بازار به گروه محصولات فولادی و معدنی به ثبت سقف جدید در شاخص کل منجر شد.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF