گروه های قندی و غذایی بر مدار صعود

گروه های کوچک قندی و غذایی با توجه به منفی شدن جو بازار امروز، با افزایش تقاضا و معاملاتی مثبت دنبال شدند که در این بین پررنگ شدن شایعه افزایش نرخ محصولات مزید بر علت بود تا جایی که نمادهای غپینو، غمارگ، غفارس، وبشهر، غبشهر، غگلپا، قشکر، قمرو، غگل و قنقش صف خرید را تجربه کردند، در پایان بازار نیز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای فولاد، فخاس، فارس و مبین با رشد ۹۱ واحدی به ارتفاع ۹۵۲۲۷ واحدی رسید که در این میان نمادهای شبریز، خپارس و خودرو بیشترین تاثیر منفی را گذاشتند.

در بازار امروز طبق انتظار با افزایش عرضه ها در اکثر گروه های بزرگ، بخصوص گروه خودرویی مواجه بودیم بطوریکه اکثرا افت حداکثری قیمت را تجربه کردند در این میان اعلام تعدیل منفی نماد خساپا (عمدتا به دلیل تحمیل هزینه های مالی) مزید بر علت بود، در ادامه بازار، نمادهای ختور و خوساز با جهش قیمتی به صف خرید رسیدند و نمادهای خمهر و خرینگ معاملاتی مثبت را تجربه کردند در سوی دیگر بازار نماد حتوکا پس از انتشار اطلاعات با اهميت (انعقاد قرارداد مهم) با رشد حدود ۶ درصدی به گردونه معاملات بازگشت، سایر نمادهای گروه حمل و نقل معاملاتی متعادل و منفی داشتند که در این بین نماد حتاید با صف خرید و نماد حفارس با صف فروش مواجه بودند. حسن گلچوبیان مدیر صادرات منطقه خاورمیانه و آفریقا شرکت ایران خودرو گفت: درحال حاضر بازار عراق یکی از بهترین بازارهای صادراتی شرکت بوده و قرار است در سال جاری ۶ هزار دستگاه از جمله سمند، سورن، پژو پارس و دنا به این کشور صادر شود.

مذاکرات اقتصادی بین کشورهای چین و آمریکا که با توافق بر سر کاهش تراز تجاری ۳۵۰ میلیارد دلاری به پایان رسید و جنگ تجاری مابین آنها پایان یافته (چین حجم خرید کامودیتی خود از آمریکا را افزایش خواهد داد)، دلیلی بود برای شروع مثبت بازارهای بین المللی و افزایش قیمت جهانی فلزات پایه در بازار امروز که در نهایت افزایش تقاضای گروه های فلزی و معدنی را درپی داشت به طوریکه گروه های مذکور اکثرا متعادل با گرایشی مثبت دنبال شدند و نمادهایی نظیر فلوله، فمراد، فسپا و فخاس صف خرید را تجربه کردند همچنین قبل از شروع بازار نماد فولاژ با توجه به افشاي اطلاعات با اهميت (اعلام ۴۴% تعدیل مثبت عمدتا به دلیل کاهش بهای تمام شده و افزایش نر خ محصولات) و در پايان معاملات نماد كشرق جهت برگزاري مجمع عادي ساليانه صاحبان سهام متوقف شدند.

درگروه های اکثرا متعادل شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها، نمادهای شلعاب و شدوص با صف خرید، نماد شکلر با صف فروش، نمادهای شپترو، شاوان و شبریز با فشار عرضه ها و معاملاتی منفی تر و نمادهای وپترو و شوینده با تقاضای بالاتر و معاملاتی مثبت تر از هم گروهی ها دنبال شدند، نماد پاکشو نیز پس از انتشار شفاف سازی (تغيير بيش از ۱۰ درصد در نرخ خريد مواد اوليه و خدمات) با رشد حدود ۴ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت.

صف خرید نمادهای ما و میهن، معاملات مثبت نمادهای البرز، وحکمت و دانا و فشار فروش و معاملات منفی نماد ودی در گروه بیمه ای نمایان تر از دادوستدهای سایر هم گروهی ها بود. فروش بلوک‌ دولتی سهام بیمه‌ البرز پس از واگذاری در اسفندماه گذشته، قطعی نشد تا برای چندمین بار در روز ۲۸ خردادماه دوباره توسط خصوصی‌سازی در بورس عرضه شود.

در گروه منفی ساختمانی، ادامه صف خرید نماد ثامان و معاملات پرتقاضا و مثبت نمادهای ثاباد، ثنوسا و ثتران قابل توجه بود، نماد ثاخت نیز با توجه به افشاي اطلاعات با اهميت (تسویه تسهیلات بانک اقتصاد نوین توسط شرکت سرمایه گذاری غدیر(سهامدار عمده)) متوقف گرديد. در پی استعفای احمدپور از سهامداری شرکت هپکو و پذیرش این استعفا، تصمیم‌گیری در خصوص شرکت هپکو به مالک قبلی آن یعنی شرکت واگن سازی کوثر محول شد.

در پايان معاملات نمادهاي ملي سرب و روي ايران(فسرب)، سيمان دورود(سدور)،فرآورده هاي نسوز ايران(كفرا) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي، صنعتي و كشاورزي شيرين خراسان(قشرين) جهت برگزاري مجمع عادي به طور فوق العاده انتخاب اعضاء هيئت مديره متوقف شدند.

 

منبع: کارگزاری آبان

گردآوری: مدیر سنتر

Download PDF