تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ۱۳ خرداد ۹۷

اقبال بازار به گروه قندی

در دوره ی پیش گشایش امروز در ادامه ی رشد روزهای گذشته ی سهام شرکت های سیمانی و ساختمانی شاهد صف خرید در نمادهای این گروه بودیم و با شروع معاملات عرضه ی سهام در این گروه افزایش یافت و معاملات آن ها در درصدهای مثبت پیگیری شد و در پایان معاملات نیز با افزایش تقاضا، برخی از نمادهای گروه سیمان با صف خرید به معاملات روز جاری پایان دادند و در گروه ساختمان نیز معاملات سهام آن متعادل و مثبت تا پایان بازار ادامه داشت.

امروز در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات سهام متعادل دنبال شد و در این بین نماد ختوقا با توجه به انتشار گزارش ۱۲ ماهه و رشد سودآوری با صف خرید همراه و به کار خود پایان داد، عمده افزایش سود ختوقا از محل فروش سهام شرکت رینگ سازی مشهد و شناسایی سود ۴۸۳ میلیارد ریالی از این محل بوده است. نماد خمحور نیز در این گروه تا انتهای بازار با صف خرید همراه بود. این گروه در روزهای اخیر تحت تاثیر عدم اطمینان ناشی از حضور خودروسازان فرانسوی، روند مطمئنی نداشته است.

در گروه زراعت و خدمات وابسته شاهد معامله ی سهام گروه در دامنه ی منفی بودیم و با نزدیک شدن به پایان ساعت معاملات تنها نماد زمگسا به دامنه ی مثبت بازگشت و سایر سهام گروه همگی منفی معامله شدند و نماد زگلدشت نیز با صف فروش آخرین روز معاملاتی هفته ی جاری را پایان داد و این در حالی است که نماد مذکور در روزهای گذشته رشد مناسبی را تجربه کرده بود.

شاخص کل در معاملات امروز در ورود به کانال ۹۶،۰۰۰ واحدی ناکام بود. در این بین گروه قندی پس از افت روزهای اخیر، کام سهامداران خود را شیرین کردند و در محدوده ی مثبت معامله شدند. در این بین تنها قیمت پایانی نمادهای قنقش و قچاردر دامنه ی منفی باقی ماندند.

چافست پس از انتشار صدور مجوز افزایش سرمایه ۳۵۰ درصدی از محل سود انباشته و تصمیم گیری احتمالی در خصوص مرحله ی دوم افزایش سرمایه با صف خرید به کار خود پایان داد.  فاراک نیز پس از شفاف سازی انحلال شرکت زیرمجموعه ی خود امروز با رشدی اندک به گردونه معاملات بازگشت و در محدوده مثبت به کار خود پایان داد.

پالایشی ها این روزها در حاشیه ی بازار قرار گرفته اند و بیشتر نمادهای این گروه روزی منفی را پشت سر گذاشتند تنها نماد شاوان و شپنا متعادل مثبت به کار خود پایان داند. با وجود رشد قیمت نفت نسبت به ماه های گذشته و افزایش قیمت دلار رسمی اما گزارشات ۱۲ ماهه ی این گروه انتظارات بازار را برآورده نکرده و عموما شاهد معاملات کم حجمی در این گروه بودیم.

در گروه پتروشیمی نیز همگام با جو عمومی بازار، معاملات سهام متعادل و عموما مثبت دنبال شد، در روز گذشته شنیده هایی مبنی بر موافقیت دولت با کاهش نرخ خوراک پتروشیمی از ۴۲۰۰ به ۳۸۰۰ تومان منوط به عرضه ی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما منتشر شده بود که البته مورد توجه بازار سهام قرار نگرفت. شپارس نیز امروز پس از بازگشایی و اعلام شفاف سازی مبنی بر افزایش قیمت محصولات معاملات خود را در حاشیه مثبت پی گرفت و به کار خود پایان داد.

لازم به ذکر است که امروز شایعاتی از ادغام بزرگ دو مجموعه ی تاپیکو و هلدینگ خلیج فارس شنیده می شد، این در حالی است که این دو شرکت مالک بیشتر شرکت های پتروشیمی و پالایشی و فراورده های نفتی حاضر در بازار سرمایه هستند و این ادغام یا فروش سهام بر بخش مهمی از بازار تاثیرگذار خواهد بود. بنا بر این شنیده ها دولت قصد دارد شستا را از مالکیت سهام شرکت های پتروشیمی و نفت و گاز خارج کرده و این مجموعه را سهامدار هلدینگ خلیج فارس نماید. انتظار می رود در روزهای آینده، اخبار موثقی از این شنیده منتشر شود.

بانکی ها امروز عمدتا متعادل بودند و در روز جاری معاملات آن ها سمت و سوی مشخصی نداشت. این گروه همچنان در حاشیه ی بازار قرار گرفته است.

گروه کاشی و سرامیک نیز متعادل مثبت دنبال شدند و تنها نمادهای کهرام و کسعدی تا پایان بازار منفی بودند. در نماد کلوند نیز با افزایش عرضه ها قیمت آخرین معامله پایین تر از قیمت پایانی قرار گرفت.

همچنین نماد سپ امروز عرضه ی موفقی را رقم زد و ۱۸۰ میلیون سهم از شرکت در قیمت ۶۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت به هر کد معاملاتی ۱،۷۸۷ سهم تخصیص یافت و پیش بینی می شود این نماد رشد مطلوبی را تجربه نماید. در خصوص این نماد لازم به ذکر است که عرضه ی اولیه آن در سال گذشته به دلیل وجود ابهاماتی لغو شده بود. سایر نمادهای گروه رایانه نیز عموما روزی منفی را پشت سر گذاشتند و تنها نمادهای رکیش و مفاخر در دامنه ی مثبت قرار داشتند.  در پايان معاملات نمادهاي قصفها، دجابر، خریخت، شنفت، ددام، کشرق و خلیبل جهت برگزاري مجمع عادي ساليانه و تپمپی، بسویچ و آسیا جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شدند. شاخص کل امروز با رشد ۴۶ واحدی در محدوده ی ۹۵،۹۹۸ واحدی به کار خود پایان داد.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری: مدیر سنتر

Download PDF