تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۷ خرداد ۹۸

فشار بر بدنه بازار

بازار مثبت، متعادل و با گرایش به محدوده های منفی در گروه بانک و خودرو آغاز به کار کرد و در ادامه صف فروش نماد #خودرو تا حدودی فشار را بر گروه و کلیت بازار افزایش داد.
در گروه فلزات اساسی معاملات کم رمق دنبال شد و #کاوه #فولاژ و #فپنا از معدود نمادهای مورد توجه بودند.
نماد #رمپنا معاملات که معاملاتی مثبت و متعادل را ثبت کرده بود در مقاطعی با افزایش تقاضا با رشد بیش از ۴ درصدی نیز داد و ستد شد..
در معدنی ها #کدما مورد توجه بود.
در گروه هتل و رستوران، نماد #سمگا پس از ارائه توضیحات در رابطه با رشد ۵۰ درصدی و در مرحله پیش گشایش در سطح ۷۱۰۰ ریالی تقاضا داشت و نماد کوچک #گکوثر که در ابتدای بازار صف فروش را نیز تجربه کرد، با رشد بیش از ۱ درصدی مواجه بود. نماد #سمگا در حالی پس از بازگشایی با رشد حدود ۴ درصدی در حال داد و ستد شد که تا محدوده ۷۸۶۰ ریالی نیز رشد داشت.
در گروه لاستیک و پلاستیک صف فروش یکپارچه نمادها را ثبت کرد.
در گروه فرآورده های نفتی، معاملات در محدوده های منفی آغاز شد و تک نمادهای نمادهای #شنفت، #شبریز و #شراز نوسان مثبت داشتنند. در ادامه بهبود معاملات در نمادهای گروه فراورده های نفتی خصوصا نمادهای پالایشگاهی که اخیرا در لیست واگذاری های دولتی نیز قرار دارند، محسوس ابود.
در گروه محصولات شیمیایی که روز گذشته با اقابل بازار روبرو بود امروز معاملات با متعادل بود و نمادهای #شیران، #زاگرس، #شگل، #شخارک، #شغدیر، #شکرین، #مارون، #ساینا، ،#شاملا و #پاکشو رشد بیش از سه درصدی را ثبت کردند. #جم که امروز زیر مجموعه خود یعنی #جم_پیلن را به بازار عرضه میکند نیز نوسان مثبت داشت. رشد قیمت و نزدیکی به محدوده سقف مجاز در نماد #فارس، ورود شاخص کل به محدوده مثبت را در پی داشت. بر خلاف روند حاکم بر بازار نماد #زاگرس با افزایش تقاضا در سقف قیمتی قرار گرفت.
با افزایش عرضه در بازر شاهد افت یکپارچه در گروه محصولات دارویی بودیم به طوری که به جز نماد #دزهراوی و #دکپسول عمده نمادها روندی منفی به خود گرفتند.
در گروه انبوه سازی به جز نمادهای #کرمان، #آ_اس_پ و #ثباغ که نوسانات مثبت داشتند، معاملات همسو با وضعیت کلی بازار روندی اصلاحی داشت.
در گروه سرمایه گذاری معاملاتی منفی در جریان بود. #وبهمن پس از ارئه نتایج کنفرانس رشد بیش از ۸ درصدی داشت و #اعتلا، #وبوعلی و #ونیکی از نمادهای همراه با صف خرید در گروه بودند.
در گروه اطلاعات و ارتباطات نماد #اپرداز امروز نیز با افت قیمتی همراه بود.
در گروه رایانه #مداران صف خرید و #افرا نوسان مثبت بیش از یک درصدی داشت.
در حمل و نقلی ها #حآسا امروز نیز صف خرید داشت و #حریل نیز رشد بیش از دو درصدی را ثبت کرد.
در گروه سیمان نیز شاهد رشد نمادهای #سفارس، #سقاین، #سبزوا و #سدشت بودیم. عمده نمادهای گروه امروز روندی اصلاحی در پیش گرفتند.
گروه کاشی و سرامیک نیز روند منفی یکپارچه ای را ثبت کرد.
در گروه کوچک محصولات کاغذی شاهد روند منفی در همه نمادها بودیم.
در گروه بیمه #ودی و #دانا مورد توجه بودند و عمده نمادهای گروه با نوسانات منفی مواجه شدند.
در گروه خودرو و قطعات، #خودرو #خساپا افت بیش از ۴ درصدی داشتند و #خپارس و #خزامیا نیز با اصلاح بیش از سه درصدی مواجه شد. معاملات قطعه سازها نیز به جز در نماد #خپویش که با صف خرید نیز همراه بود، یکپارچه منفی آغاز شده است. افزایش عرضه در نماد #خودرو نماد را به صف فروش رساند.
در گروه بانک معاملات نوسانی بود. #وبملت با تایید نرخ ۷۵۰۰ برای تسعیر ارز متوقف شد و #وخار با خبر افزایش سرمایه مورد توجه بود. #دی و #وپارس از دیگر نمادهای مورد توجه بودند.
در گروه مخابرات برخلاف چند روز اخیر هر دو نماد #اخابر و #همراه با صف فروش همراه بودند.
ند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #همراه، #اخابر با افت حدود ۵۹ واحدی روبرو شد. فشار بر نمادها و گروه های کوچک بازار که از روز گذشته مشهود بود افت شاخص ها را در پی داشت و از طرفی اقبال بازار به پتروپالایشی ها از شدت افت شاخص کل کاست، هرچند شاخص هم وزن افت محسوسی را ثبت نمود.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیر‌سنتر

Download PDF