تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۰ مرداد ۹۷

نگاه ها به بسته ارزی جدید

بازار در ادامه روند صعودی روز گذشته، امروز را نیر با رشد در اکثر نمادهای مطرح آغاز کرد. علیرغم توقف بسیاری از نمادهای تاثیر گذار در معاملات روز گذشته و امروز، رشد بیش ار ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل را در ابتدای معاملات روز جاری شاهد بودیم. افزایش عرضه ها در آغاز معاملات مشهود بود و البته برتری تقاضا تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای مطرح را در ابتدای بازار در پی داشت. گروه های فلزی پالایشی معدنی و پتروشیمی مجددا در کانون توجه بودند و از طرفی نمادهای فارس فخوز شتران پارس جم و کاوه نیز به علت رشد بیش از ۲۰ درصدی متوقف شدند. در ادامه و مطابق انتظار افزایش عرضه در بازار را شاهد بودیم و اکثر نمادهای مورد توجه با گذشت زمان از ابتدای بازار در محدوده های منفی با فشار فروش همراه شدند. رشد اخیر، ابهامات موجود پیرامون بسته ارزی جدید و تعطیلات پایان هفته از دلایل افزایش عرضه ها در بازار امروز بود.

طی معاملات روز جاری نمادهای كگل،كچاد،پارسان،پترول، ذوب، هرمز، زاگرس، شرانل، شپاس و ارفع به بازگشایی شدند

در معدنی ها کمنگنز کروی کدما و کاما با صف خرید همراه بودند و معاملات بقیه نمادها متعادل دنبال می شود. رشد بیش از سه درصدی قیمت جهانی فلز روی در معاملات روز گذشته از دلایل اقبال به نماد کروی بود. افزایش قیمت بیش از یک درصدی و افت بیش از ۳ درصدی در کچاد پس از بازگشایی از دیگر رویدادهای این گروه بود.

در پالایشی ها بازار منطبق با گزارش های سه ماهه به نمادها اقبال دارد. شبندر، شبریز و شراز از نمادهای پرتقاضا بودند و شپنا امروز را متعادل سپری کرد. شتران نیز در ابتدای معاملات به دلیل رشد بیش از بیست درصدی متوقف شد.در بازارهای جهانی نفت دو روز گذشته را با افت سپری کرده و امروز را در انتظار انتشار آمار موجودی ذخائر امریکا خواهد بود.

در گروه محصولات شیمیایی نماد شاراک قبل از آغاز معاملات به دلیل رشد بیش از ۲۰ درصدی متوقف شد و نماد ارزنده زاگرس از معدود نمادهای پرتقاضا پس از بازگشایی های امروز بود. در این نماد تاثیر نرخ ارز پررنگ بوده و البته ابهام در رابطه با تحریم های مربوط به محصولات پتروشیمی نیز از ریسک های جدی به شمار می آید.

در فلزی ها فملی و فولاد متعادل بازگشتند و کاوه و فخوز متوقف شدند. فنوال ارفع فاسمین پس از بازگشایی فشار فروش بیش تری را متحمل شدند. نماد ئوب نیز پس از مرحله اول بازگشایی با فشار فروش مواجه شد و البته طرف تقاضا نیز قدرت مناسبی داشت و در نهایت حجم معاملات قابل توجه ۳۵۵ میلیون سهمی را در این نماد در پی داشت.

در گروه خودرو و قطعات معاملاتی متعادل با گرایش به محدوده های منفی را شاهد بودیم. نمادهای خاذین خرینگ ختراک و خلنت در قطعه ساز ها با فشار فروش بیشتری همراه بودند.

داد و ستد ها در گروه انبوه سازی نیز عموما در محدوده های منفی دنبال شد. در این گروه معاملات نمادهای ثتران ثغرب و ثامان در سطوح مثبت قیمتی در جریان بود.

در گروه قند و شکر علیرغم جو پر عرضه بازار، فضای معاملات مناسب بود و اکثر نمادها با صف خرید همراه بودند.قزوین قشیر قشکر قلرست و قصفها از نمادهای مورد توجه این گروه بودند و قشرین با افت قیمتی همراه شد.

در گروه محصولات غذایی نیز معاملات اکثر نمادها در محدوده منفی دنبال شدند. غچین غدام غبهنوش از نمادهای پرتقاضا و غپینو غمهرا و بهپاک با فشار فروش همراه بود.

در رابطه با بسته ارزی جدید شنیده های تایید نشده حاکی از آن است که دولت نرخ دلار نیمایی را از ۴۴۰۰ تومان به ۵۵۰۰ تومان افزایش می دهد و شرکتهای پتروشیمی و فولادی ومعدنی ۲۰ درصد از صادرات خود را به طرح های توسعه ای تخصیص می دهند و مجاز به فروش ۲۰ درصد با نرخ بازار ثانویه هستند و مابقی ۶۰ درصد را با نرخ ۵۵۰۰ تومان به سامانه نیما تحویل می دهند. در این طرح هرچند به طور کامل انتظارات سهامداران براورده نخواهد شد اما همچنان سود شرکتهای متاثر تعدیلات قابل توجهی خواهد داشت.

بازارهای جهانی نیز در انتظار جلسه مهم فدرال رزرو و اعلام مواضع در خصوص نرخ بهره می باشند. انتظار بازار عدم تغییر نرخ بهره در جلسه امشب می باشد و درصورت تحقق میتوان به کاهش شاخص دلار و رشد بازارهای کالایی امیدوار بود. از طرفی رشد نرخ بهره بازارهای جهانی را با چالش مواجه خواهد نمود.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل متاثر از رشد نمادهای فارس، پارس، تاپیکو، کگل، پارسان، فخوز و جم با رشد ۲۷۷۷ واحدی مواجه شد. در بازار امروز افزایش عرضه ها عمدتا به دلیل شناسایی سود و تمایل به نقد کردن بخشی از سبد سهام در آستانه تعطیلات و همچنین آغاز مرحله اول تحریم ها در هفته بعد بود. رونمایی از بسته ارزی جدید در کنار موضع گیری داخلی در رابطه با رویدادهای سیاسی می تواند بازار را در هفته آینده تحت تاثیر قرار دهد.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF