تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۱ خرداد ۹۸

افت بازار در گروه های بزرگ

بازار امروز متاثر از افت قیمت های جهان در نمادهای بزرگ با فشار فروش آغاز به کار کرد. نمادهای گروه خودرو با تقاضای نسبتا بهتری روبرو بودند و نوسانات مثبت را تجربه کردند.
در گروه فلزات اساسی، معاملاتی منفی در جریان بود. #ذوب به محدوده ۱۷۰۰ ریالی بازگشت. در معاملات #فولاد و #فملی افت بیش از دو درصدی را شاهد بودیم. #فمراد، #فولای و #زنگان از معدود نمادهای مورد توجه گروه بودند.
در گروه فرآورده های نفتی، که عمده نمادهای پالایشگاهی به دلیل شفاف سازی متوقف بودند، #شبریز و #شرانل در کف مجاز فشار فروش داشتند و #ونفت و #شسپا و #شبهرن نیز افت قیمت را تجربه کردند.
در گروه محصولات شیمیایی معاملات منفی بود و عمده نمادهای بزرگ گروه با افت قیمت داد و ستد شدند. #شاراک، #زاگرس، #تاپیکو، #پترو، #شیراز، #شدوص، #پارسان، #مارون با عقب نشینی بیش از سه درصدی روبرو بودند و #شفارس و #شسینا از معدود نمادهای مورد توجه گروه بودند.
در گروه عرضه برق #بفجر و #دماوند و #ونیرو امروز صف با رشد قیمتی روبرو بودند.
در گروه خودرو و قطعات، معاملاتی متعادل را شاهد بودیم. #خساپا رشد بیش از سه درصدی داشت. #خودرو در محدوده صفر تابلو داد و ستد داشت. #خپارس و #خزامیا با افت نسبی تقاضا آغاز بکار کردند و در قطعه سازها #خکمک، #خلنت، #خمهر و #خموتور مورد توجه بودند. تشکیل صف خرید در نماد #خساپا افزایش تقاضا در دیگر نمادهای گروه را نیز به دنبال داشت . در ادامه با عرضه صف خرید نماد #خساپا شاهد عقب نشینی خریداران در اکثر نمادهای گروه بودیم.
در گروه محصولات غذایی نیز عمده نمادها روندی اصلاحی داشتند و #غالبر، #غپاک، #غمارگ، #غدام و #غسالم از نمادهای همراه با نوسانات مثبت گروه بودند.
در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی افزایش تقاضا در اکثر نمادها مشهود بود و نمادهای #بشهاب، #بکاب، #بسوییچ و #بنیرو با صف خرید روبرو بودند. #بکام رشد سه درصدی داشت و #بموتو و #بترانس نیز نوسانات مثبت را تجربه کردند #بالبر تک نماد منفی گروه بود.
در گروه سرمایه گذاری معاملات مثبت دنبال شد و نمادهای #وخارزم، #وسکاب، #وسبحان #اعتلا مورد توجه بودند.
در گروه بیمه نیز دو نماد #دانا و #بساما با رشد قیمت روبرو بودند و کلیت معاملات در این گروه نیز اصلاحی بود.
در انبوه سازها معاملات همسو با بازار با عرضه مواجه بود و امروز #کرمان، #ثرود، و #وتوس با تقاضای بهتری نسبت به کلیت گروه داد و ستد شدند.
در گروه حمل و نقل، #حریل و #حتوکا در سقف مجاز تقاضا داشتند و بقیه نمادها معاملاتی متعادل را سپری می کردند.
در گروه سیمان امروز نیز شاهد افت قیمت ها بودیم. #ساراب، #سبزوا، #سدشت، از معدود نمادهای مورد توجه گروه بودند و نمادهای #ستران و #سفارس با فشار عرضه و صف فروش روبرو بودند.
در گروه رایانه وضعیت معاملات بهتر از کلیت بازار بود و صف خرید سنگین در نماد #رکیش قابل توجه بود. #مداران از دیگر نمادهای مورد توجه بود و #آپ و #پرداخت و #سپ نیز نوسانات مثبت داشتند.
در گروه بانک معاملات نیز معاملات با افزایش عرضه ها آغاز شد. #وبملت بالاتر از ۳۵۰۰ ریالی داد و ستد شد و #وتجارت و #وبصادر افت بیش از یک درصدی داشتند. #وپست با افزایش تقاضا در آستانه تشکیل صف خرید قرار داشت و #وخاور و #وملل از دیگر نمادهای همراه با نوسانات مثبت گروه بودند. صف خرید در نماد #وتجارت، رشد بیش از ۴ درصدی نماد #وبصادر ريال رشد بیش از دو درصدی نماد #وکار و نزدیکی مجدد نماد #وخاور به سطح قیمت ۴۰۰۰ ریالی از مهمترین تحولات گروه بود در ادامه صف نماد #وتجارت به صورت کامل عرضه شد.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فولاد، #فملی، #کگل، #تاپیکو، #رمپنا و #شبریز و #پارسان با افت ۲۰۸۹ واحدی روبرو شد. افت قیمت در بازارهای جهانی افزایش عرضه در نمادهای بزرگ بازار را در پی داشت و اولین روز هفته جدید با عقب نشینی شاخص کل همراه بود.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیر‌سنتر

Download PDF