تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۲ خرداد ۹۸

تغییر مسیر نقدینگی

بازار کم حجم، متعادل و با گرایش نسبی به نمادهای گروه خودرو آغاز به کار کرده است.
نماد معاملاتی #شپنا، #شبندر و #شتران بازگشایی شدند.
در گروه فلزات اساسی، فضای معاملاتی بهتر از روز گذشته بود. #ذوب، #فولاد و #فملی، #فاسمین، #کاوه و #فخوز در محدوده صفر تابلو داد و ستد شدند. #فمراد، #فسرب، #زنگان، #فولای، #فزرین و #فجر از نمادهای مورد توجه گروه بودند. افزایش تقاضا در نماد #ذوب رشد بیش از سه درصدی نماد را در پی داشت.
در گروه فرآورده های نفتی، که عمده نمادهای پالایشگاهی به دلیل شفاف سازی متوقف بودند، #شبریز و #ونفت رشد بیش از سه درصدی داشتند و #شسپا با توجه به افزایش سرمایه جذاب امروز نیز با اقبال بازار روبرو بود. #شراز و #شاوان پس از شفاف سازی بازگشایی شدند. نماد #شپنا، #شتران و شبندر متعادل و با افت نسبی بازگشایی شدند و #شاوان نیز افت بیش از دو درصدی داشت و این در حالیست که #شراز با افت بیش از ۴ درصدینیز روبرو بود.
در گروه عرضه برق امروز نیز روند معاملات مثبت بود و نمادهای #ونیرو، #دماوند، #بمپنا، #بزاگرس، #بکهنوج، #وهور، #مبین و #بفجر مورد توجه بازار بودند.
در گروه اطلاعات و ارتباطات دو نماد #اپرداز و #های_وب در سقف مجاز داد و ستد شدند و اوان صف فروش داشت.
در گروه دارویی نیز امروز معاملات در اکثر نمادها در سقف مجاز پیگیری شد.
افزایش تقاضا در نماد #سمگا نیز رشد بیش از ۸ درصدی نماد را در پی داشت.
در گروه خودرو و قطعات، #خساپا در شفاف سازی انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را منوط به تایید نهایی و ابلاغ دستورالعمل کرد و با رشد حدود یک درصدی آغاز کرد و به صف خرید سنگینی رسید. #خودرو نیز در محدوده ۴۷۰۰ ریالی نوسان مثبت داشت. #خپارس و #خزامیا در محدوده صفر تابلو داد و ستد شدند و #خلنت، #خوساز، #خکمک، #ختور، #خمحرکه و #خمحور از نمادهای مورد توجه در خودرو سازها بودند. رشد مجدد قیمت در نماد #خساپا بهبود جو گروه را در پی داشت. #خساپا که به دلیل رشد بیست درصدی متوقف شده است در پیش گشایش در سقف مجاز تقاضا داشت. نماد #خساپا پس از عرضه صف خرید مجددا صف خرید پرحجمی تشکیل داد و این در حالیست که نماد #خودرو علیرغم پشتوانه خبری یکسان، مطابق معمول روندی ضعیف تر از نماد رقیب داشت.
در گروه محصولات غذایی نیز عمده نمادها روندی صعودی داشتند و #غالبر، #غپاک، #غمارگ، #غدام و #غسالم از نمادهای همراه با نوسانات مثبت گروه بودند.
در گروه حمل و نقل معاملات نمادهای #حسیر و #حتوکا در سقف مجاز انجام گرفت و #حسینا نیز رشد بیش از سه درصدی داشت. #حریل پرحاشیه معاملات پرحجمی را سپری کرد و از سقف به کف رسید.
در انبوه سازها معاملات همسو با بازار با تقاضا مواجه بود و امروز #کرمان، #ثرود، و #وتوس از نمادهای مورد توجه گروه بودند.
در گروه دستگاه ها و ماشین آلات برقی، معاملات مثبت بود و نمادهای #بالبر، #بسوییچ و #بکاب از نمادهای مورد توجه بودند.
در گروه سیمان امروز نیز شاهد بهبود روند قیمت ها بودیم.
در گروه رایانه وضعیت معاملات امروز نیز مثبت بود و شاهد رشد قیمت در اکثر نمادها بودیم. #رتاپ، #رکیش و #مداران از نمادهای همراه با صف خرید در گروه بودند.
در گروه بانک معاملات معاملات مثبت آغاز شد. #وتجارت و #وبملت با رشد بیش از سه درصدی داد و ستد شد. #دی، #وپاسار، #وبصادر، و #وسینا از دیگر نمادهای مورد توجه بودند. افزایش تقاضا در نمادهای گروه بانک اکثر نمادهای بزرگ گروه را در آستانه تشکیل صف خرید قرار داد.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #وبملت، #مبین، #پارس، #وتجارت، #وبصادر و #اخابر و #خساپا با رشد حدود ۲۱۵۶ واحدی روبرو شد. افت قیمت های جهانی، نقدینگی ماندگار در بازار را به سمت نمادهای گروه خودرو و بانک و رایانه هدایت کرده و امروز این گروه ها بازیگر اصلی بازار بودند.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیر‌سنتر

Download PDF