تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۴ مرداد ۹۷

بازار حساس به بسته ارزی

با نزدیک شدن به موعد اعلام سیاست ارزی جدید، بازار مجددا به گروه های معدنی فلزی شیمیایی و پالایشی توجه داشت و معاملات اکثر نمادهای مطرح در دقایق ابتدایی با صف خرید همراه شد. رشد بیش از ۴۰۰۰ واحدی شاخص کل و نزدیکی به سطح ۱۳۰۰۰۰ واحدی در دقایق ابتدایی بازار نیز از دیگر موارد جالب توجه بازار امروز بود.

در گروه محصولات شیمیایی معاملات نمادهای #پارس، #فارس، #شاراک، #شخارک، #تاپیکو، #جم، #پارسان، با صف خرید پرحجم روبرو بودند.

در گروه فراورده های نفتی شاهد رشد و تشکیل صف خرید اکثر نمادها بودیم. نماد #شبندر ۲۰ درصدی و متوقف شد و #ونفت از معدود نمادهای متعادل گروه بود. #شبریز نیز از اولین ۵۰ درصدی های بورسی شد و به منظور کنفرانس متوقف شد. #شراز نیز از شفاف سازی با رشد ۱۰ درصدی و صف خرید سنگین بازگشت.

در گروه فلزات اساسی نیز همسو با جو مثبت بازار معاملات اکثر نمادها با رشد و تشکیل صف خرید همراه بودند. معاملات نمادهای #فولاد، #فملی، #کاوه، #ذوب، #فخوز با صف خرید پرحجم همراه بود.

در گروه خدمات فنی و مهندسی تک نماد #رمپنا امروز نیز با رشد قیمتی مواجه بود و به صف خرید رسید هر چند نوتانست صف تقاضا را تا پایان معاملات حفظ نماید.

در گروه متعادل محصولات دارویی ادامه رشد و صف خرید مقطعی نماد #ریشمک جالب توجه بود

در گروه خودرویی معاملات متعادل و مثبت بود. ادامه گمانی زنی ها در رسانه ها در رابطه با احتمال بهبود روابط سیاسی در کنار جو مثبت بازار، معاملات بهتری نسبت به روز گذشته برای این گروه در پی داشت.

در رایانه ای ها و اطلاعاتی ها معاملاتی متعادل و بدون هیجان در جریان بود و البته در ساعات پایانی شاهد شدت عرضه و عقب نشینی نمادها بودیم. روز گذشته شاهد شفاف سازی از طرف سازمان در رابطه با پرونده عجیب نماد #های_وب بودیم. گفتنی است پس از چند ماه توقف نماد و بررسی دقیق و تاریخی سوابق نماد، موضوع مجددا به مرجع دیگری به منظور صدور رای ارجاع شده و همچنان بازگشایی این نماد در هاله ای از ابهام می باشد.

در گروه بانک که به دلایل مختلف، هیچ یک از نمادها تا کنون بهره ای از رشد بازار نبرده اند، معاملاتی کم حجم و منفی در جریان بود. تک نماد مثبت این گروه نماد #دی بود و در این گروه توقف طولانی مدت نمادهای #وپاسار و #سمایه نیز از دیگر موارد قابل توجه می باشد.

در گروه معدنی به صورت کلی تقاضا نسبت به دیگر گروه های مورد توجه از قدرت کمتری برخوردار و البته طرف عرضه نیز تا حدودی قوی تری بود. #کچاد #کگل ،#ومعادن، #کنور و #کاما از نمادهای مورد توجه بازار در این گروه بودند.

در گروه سیمانی و انبوه سازی، امروز نیز معاملات رونق چندانی نداشت و داد و ستدها در اکثر نمادها متعادل دنبال شد.

در گروه قند و شکر برخلاف روز گشذته معاملات اکثر نمادها در محدوده های منفی پیگیری شد. در محصولات غذایی نیز معاملات در فضایی اصلاحی در جریان بود. #غدام و #غچین از نمادهای مورد توجه این گروه بودند.

با رسانه ای شدن بخشی از ساز و کار بازار ثانویه و برداشت متفاوت سرمایه گذران، افزایش نسبی عرضه در گروه های ارز محور را در اواسط بازار شاهد بودیم. حساسیت بازار به انتشار اخبار مربوط به سیاست ارزی به حدی بالاست که شایعات تایید نشده در مورد بسته ارزی جدید، نوساناتی شدید را در اکثر نمادهای ایجاد کرده است. به نظر می رسد قبل از اعلام رسمی جزییات سیاست جدید نمی توان در رابطه با چند و چون تخصیص ارز صنایع صادرات محور به بازار ثانویه اظهار نظر دقیق نمود. شکل گیری مجدد صف خرید اما در اکثر نمادهای عرضه شده حاکی از قدرت مناسب طرف تقاضا در بازار بود.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با رشد ۴۰۹۴ واحدی با بیشترین تاثیر از داد و ستد های مثبت نمادهای #فولاد، #فملی، #فارس، #پارس، #کگل، #پارسان و #تاپیکوبه ارتفاع ۱۲۸ هزار واحدی رسید.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF