تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۶ اردیبهشت ۹۸

قرمز یکدست

بازار با فشار فروش در اکثر گروه ها آغاز به کار کرد. افزایش عرضه در روز قبل و بازگشایی همراه با افت قابل توجه در بازارهای جهانی از عمده ترین دلایل آغاز منفی بازار بود و نماد تازه وارد #تاصیکو نیز امروز در ابتدای معاملات و در سقف قیمتی حجم عرضه و تقاضای قابل توجهی داشت. فشار فروش در بازار افت بیش از ۴۰۰۰ واحدی را در کمتر از یکساعت از آغاز معاملات به دنبال داشت در ادامه فشار فروش اکثر نمادهای بزرگ بازار را به کف مجاز قیمتی رساند، بالا بودن قیمت های پایانی در کنار در سود بودن سبد سهام اکثر سرمایه گذاران به دلیل رشد مناسب اخیر، بی پروایی در فروش سهام را در پی داشته است.
نماد تازه وارد #تاصیکو که از بدو ورود وضعیت معاملاتی جالب و البته عجیبی داشته است، با حجم معاملاتی بیش از ۲۳۰ میلیون سهم در محدوده صفر تابلو در حال معامله می باشد.
نماد #رمپنا امروز منفی آغاز کرد و به صف فروش نیز رسید.
در گروه پیمانکاری صنعتی #خصدرا و #بالاس امروز با افت قیمتی همراه بودند.
در گروه فلزات اساسي #ذوب در سقف مجاز تقاضا داشت، #فولاد و #فملی افت حدود سه درصدی داشتند، #فلوله و #فنورد رشد بیش از ۴ درصدی را در میان جو منفی گروه ثبت کردند و بقیه گروه افت یکپارچه داشتند. رشد بیش از دو درصدی نماد #ذوب که در صورت ادامه می تواند جو گروه و بازار را تا حدودی با بهبود مواجه نماید.
در گروه فراورد های نفتی شاهد افت یکپارچه نمادها بودیم. #شپنا با افت بیش از ۴ درصدی به پایین تر از ۱۱۰۰۰ ریال رسید و #شتران نیز در محدوده ۷۳۰۰ ریال داد و ستدشد. #شبندر پایین تر از ۱۶۰۰۰ ریال معامله شد و #شبریز و #شراز به کف مجاز قیمتی رسیدند در ادامه در گروه فراورد ه های نفتی تمامی نمادها به صف فروش رسیدند.
در گروه سرمایه گذاری نیز معاملات منفی بود و با افزایش عرضه ها به پایان رسید.
در معدنی ها معاملات یکپارچه منفی در جریان بود.
در گروه عرضه برق عمده نمادها نوسانی داد و ستد شدند و در انتهای بازار عمده نمادها با عقب نشینی مواجه شدند.
در گروه سیمان نیز همسو با کلیت بازار شاهد افت قیمت و صف فروش اکثر نمادها هستیم. #ستران در ابتدای معاملات نوسان مثبت داشت و هم اکنون در محدوده منفی داد و ستد می شود. #سفار و #سیلام از معدود نمادهای همراه با نوسانات مثبت گروهند.
در گروه محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار افت یکپارچه نمادها را شاهدیم و #ساینا و #شکلر از معدود نمادهای مورد توجه بازارند.
در گروه انبوه سازی سماجت نماد کرمان در پیگیری روند صعودی در میان معاملات منفی بازار و گروه جالب توجه است و امروز #وتوس و #ثامان نیز در سقف مجاز داد و ستد می شوند.
در گروه خودرو و قطعات، نماد #خساپا علیرغم جو منفی بازار رشد بیش از سه درصدی داشت و بالاتر از ۱۶۰۰ ریال داد و ستد شد. #خودرو با افت بیش از دو درصدی به پایین تر از ۵۰۰۰ ریال رسید و #خپارس نیز امروز نوسانات مثبت داشت. #ختور، #خلنت، #خچرخش و #خفنر از نمادهای مورد توجه بازار بودند. صف خرید در نماد #خساپا افزایش تقاضا در اکثر نمادهای گروه خودرو را در پی داشت و در ادامه افزایش فشار عرضه نماد #خودرو را به صف فروش رساند و کلیت گروه همسو بازار وضعیت بازار با افت قیمتی همراه شدند.
در گروه حمل و نقل صف خرید سنگین نماد #حریل در روز سرتاسر منفی بازار جالب توجه بود. #حسیر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه بود.
در گروه محصولات غذایی نماد #غشهداب با افزایش تقاضا رشد بیش از ۴ درصدی را تجربه کرد و #غگل و #غسالم نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در میان معاملات سرتاسر منفی بودند.
در گروه بانك نماد #وپاسار و #ونوین با نوسانات مثبت آغاز کردند. و بقیه نمادها با افزایش عرضه و افت قیمتی محسوس همراه شدند و در ادامه در بانکی ها نیز نمادها یکپارچه به صف فروش رسیدند. جمع شدن صف فروش نمادهای #تجارت، #وبصادر، #وپاسار از نکات مثبت معاملات در گروه بانکی بود.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فولاد، #فملی، #کگل، #شپنا و #شبندر، #کچاد و با کاهش حدود ۸۲۳۵ واحدی روبرو شد. افت قیمت ها در بازارهای جهانی، آغاز روند شناسایی سود از روز گذشته و البته اخبار نامساعد سیاسی همگی از دلایل افت سنگین و کم سابقه بازار سهام طی روز جاری بود.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF