تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۷ اردیبهشت ۹۸

تغییر تند ذائقه بازار

بازار متعادل و منفی در اکثر گروه ها آغاز به کار کرد و همچنان پتروپالایشی ها فشار فروش داشتند. هر چند در ابتدای بازار خبری از صف های فروش متعدد نبود در ادامه افزایش عرضه روز منفی دیگری را برای بازار سهام رقم زد. شدت افت شاخص امروز در دقایق بتدایی بازار بی سابقه بود به طوری که در کمتر از یک ساعت از آغاز بازار شاهد افت حدود ۷۰۰۰ واحدی بودیم. هر چند صف فروش برخی از نمادها جمع شد اما فشار فروش همچنان قابل ملاحظه بود و خصوصا در گروه خودرو حمایتی از طرف سهامداران عمده دیده نشد.
نماد تازه وارد #تاصیکو که از بدو ورود وضعیت معاملاتی جالب و البته عجیبی داشته است، با حجم معاملاتی بیش از ۲۳۰ میلیون سهم در محدوده صفر تابلو در حال معامله می باشد.
نماد #رمپنا امروز منفی آغاز کرد.
در گروه پیمانکاری صنعتی #خصدرا و #بالاس امروز با افت قیمتی همراه بودند.
در گروه فلزات اساسي #ذوب و #فولاد افت بیش از سه درصدی داشتند و #فملی نیز با افت بیش از سه درصدی روبرو بود. عمده نمادهای گروه در کف مجاز تشکیل صف فروش دادند. دو نماد #فلوله و #فنورد با تقاضای مناسبی همراه بودند و در سقف مجاز داد وستد شدند. حمایت قابل توجه از نماد #فولاد که رشد قیمت تا محدوده صفر تابلو را در پی داشت. بهبود تقاضا در #فملی و جمع شدن صف فروش #ذوب نیز از دیگر موارد قابل توجه گروه بود.
در گروه فراورد های نفتی نیز شاهد افت یکپارچه نمادها بودیم. تمامی نمادهای این گروه در کف مجاز قیمتی داد وستد شدند.
در گروه سرمایه گذاری نیز معاملات منفی بود و با افزایش عرضه ها به پایان رسید.
در معدنی ها معاملات یکپارچه منفی در جریان بود هر چند فضا در نمادهای بزرگ گروه بهتر از کلیت بازار بود.
در گروه ماشین آلات و لئازم برقی نماد #بموتو تقضای مناسبی داشت.
در گروه سیمان نیز همسو با کلیت بازار شاهد افت قیمت و صف فروش اکثر نمادها بودیم. #سفار از معدود نمادهای مورد توجه گروه بود.
در گروه محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار افت یکپارچه نمادها را شاهد بودیم و #پاکشو از معدود نمادهای مورد توجه گروه بود.
در گروه انبوه سازی امروز نمادهای #ثعمرا، #کرمان و #ثامان معاملات مثبتی داشتند و بقیه نمادها نیز همسو با بازار افت حداکثری را تجربه کردند. نماد #ثعمرا به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد.
در گروه خودرو و قطعات، بازار متعادل آغاز کرد و شاهد افزایش فشار فروش بودیم. #خودرو، #خپارس، #ورنا، #خگستر به کف مجاز قیمتی رسیدند و #خساپا نیز تشکیل صف فروش سنگینی داد. #خلنت، #خفنر از معدود نمادهای مورد توجه گروه هستند.
در گروه حمل و نقل #حسیر مثبت بود و #حریل امروز نیز صف خرید داشت.
در گروه محصولات غذایی نماد #تبرک با افزایش تقاضا رشد بیش از ۴ درصدی را تجربه کرد.
در گروه بانك نماد #وتجارت و #وبصادر با حمایت همراه بودند و این در حالیست که صف فروش بیش از ۱۰۰ میلیونی نماد #وبملت همچنان بدون تقاضا بود. نماد #دی پس از بازگشایی روز گذشته امروز نیز در سقف مجاز تقاضا داشت و #ونوین نیز پس از بازگشایی و رشد بیش از ده درصدی تقاضای تقاضای بیش از ۵۰ میلیون سهمی را ثبت کرد. صف فروش نماد #وبملت نیز جمع شد و البته نماد مجددا به صف فروش رسید.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فارس، #شپنا، #فولاد، #پارس و #شبندر، #تاپیکو و #فملی و با کاهش حدود ۸۲۳۵ واحدی روبرو شد. در ادامه رفتار هیجانی بازار پس از افت تاریخی روز گذشته، بازار افت سنگین دیگری را نیز ثبت کرد.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیرسنتر

Download PDF