تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۸ اسفند ۹۷

رشد بازار به کمک تک نمادها

بازار متعادل و كم حجم و با گرایش به تک نمادها در گروه های مختلف آغاز به کار کرد. معاملات مثبت نماد #وبملت، #همراه و #آپ بیشترین تاثیر مثبت را با شاخص کل در ابتدای معاملات داشتند. افزایش تقاضا و رشد بیش از دو درصدی نماد #افق، افت بیش از سه درصدی نماد #وتجارت، معاملات پرحجم در سقف قیمتی نماد #خپارس و رشد بیش از ۴ درصدی نماد #مبین از جمله رویدادهای بازار در دقایق پایانی بود.
در گروه خدمات فنی و مهندسی نماد #رتکو امروز نیز صف فروش داشت و #رمپنا در سطح ۵۰۰۰ ریالی داد و ستد شد.
در گروه فلزات اساسي معاملات در نمادهای بزرگ گروه با گرایش اصلاحی روبروبودند. #ذوب، #فولاد، #فملی، #فایرا، #فلوله، #فاسمین و #فنوال در محدوده های منفی داد و ستد شدند و #فباهنر، #وتوکا، #فولای و #فسرب از نمادهای مورد توجه بودند.
در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی عمده نمادها معاملاتی مثبت داشتند و #بترانس، #بکام، #بموتو و #بسوییچ در سقف مجاز داد و ستد شدند.
در گروه فراورده های نفتی امروز نیز معاملات کم حجم و کم رمق دنبال شدند و اکثر نمادها در محدوده صفر تابلو داد و ستد شدند. #شپنا و #شتران منفی داد ستد شدند و #شبندر، #شاوان، #شراز، شسپا و #شبهرن نوسانات مثبت داشتند. رشد قیمت فراورده های نفتی در بازارهای جهانی که وضعیت سودسازی نمادهای پالایشگاهی را بهبود می بخشد نیز تا کنون نتوانسته است سرمایه گذاران را تشویق به ورود نقدینگی به این گروه نماید.
در گروه خودرو و قطعات، معاملاتی کم حجم و متعادل آغاز شد و مطابق معمول تک نمادهای در قطعه سازها صف خرید داشتند. #خکمک، #خموتور، #خنصیر و #خمحور از نمادهای مورد توجه بودند. بهبود معاملات در نمادهای گروه خودرو رشد بیش از دو درصدی نماد #خپارس را به دنبال داشت. معاملات پر حجم نماد #خپارس در سقف قیمتی جو مثبت گروه را به دنبال داشت.
در گروه معدنی نیز وضعیت معاملات تفاوت چندانی با کلیت بازار نداشت و #کچاد، #کروی، #کاما و #ومعادن روندی اصلاحی داشتند. #کمنگنز و #کگهر با نوسانات مثبت همراه شدند.
در گروه محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار معاملاتی نوسانی در جریان بود. #شاراک، #زاگرس، #شدوص، #پترول، #پارس، #شتوکا، #شکلر و #ساینا از نمادهای همراه با معاملات مثبت بودند و #شکربن مجددا امروز نیز فشار فروش قابل توجهی داشت.
در چند رشته ای ها معاملات مثبت است و #وغدیر، #وصندوق و #وامید معاملاتی مثبت را دنبال کردند.
در گروه قند و شکر امروز معاملات در اکثر نمادها منفی و همراه با افت قیمت دنبال شدند.
در گروه محصولات کاغذی رشد بیش از سه درصدی نماد #چکاپا علیرغم معاملات منفی نمادهای #چکارن و #چکاوه جالب توجه بود.
در گروه زراعت معاملات امروز معاملات منفی بود و تک نمادهای #زقیام، #زشگزا و #تلیسه مورد توجه بودند.
در گروه بانك معاملات مثبت نماد #وبملت را شاهد بودیم و این در حالی بود که نماد #وپست، #وخاور، #وتجارت، #وبصادر و #ونوین معاملاتی منفی را آغاز کردند. در ادامه افت قیمت ها در نمادهای #وتجارت و #وبصادر مجددا افزایش عرضه در کلیت گروه را به دنبال داشت.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #مبین، #وبملت، #وغدیر و #جم با رشد حدود ۱۸۰ واحدی مواجه شد. افت قیمت ها در بازارهای جهانی ادامه معاملات فرسایشی در گروه های بزرگ بازار را به دنبال داشت و رشد تک نمادها افزیش شاخص کل را در معاملات روز جاری در پی داشت.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF