تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۸ خرداد ۹۸

حرکت معکوس شاخص ها

بازار کم حجم، متعادل و با فشار نسبی عرضه آغاز به کار کرد. عمده تاثیر منفی را نمادهای پتروشیمی زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس بر شاخص کل داشتند که این موضوع متاثر از اعلام مجدد تحریم علیه برخی از مجتمع های پتروشیمی در روز قبل بود. افزایش فشار فروش در نمادهای بزرگ بازار در حالی مشهود بود که شاخص هم وزن روندی صعودی را در پیش گرفت.

در گروه فلزات اساسی، #ذوب و #فولاد در حدوده صفر تابلو نوسان مثبت داشتند و #فملی افت بیش از یک درصدی را تجربه کرد. #فاسمین، #فخوز، #فمراد، #فسرب از نمادهای همراه با نوسان مثبت در گروه بودند.
در گروه فرآورده های نفتی، #شسپا و #شپاس رشد نسبی قیمت را تجربه کرد وبقیه نمادها با افت قیمت همراه بودند. #شنفت نیز با ازگشایی همراه با رشد بیست درصدی از دیگر نمادهای مورد توجه گروه بود.
در گروه عرضه برق امروز نیز روند معاملات نوسانی بود و نمادهای #وهور، #دماوند و #بمپنا مورد توجه بودند.
در گروه محصولات شیمیایی نیز روند معاملات نوسانی بود و نمادهای #پارس، #شپترو، #زاگرس، #شکلر، #فارس، #شخارک، #شفارس، #مارون، #شفن، #پارسان با افت قیمت همراهند و #شیران، #شیراز، #شپدیس و #شتوکا از جمله نمادهای مورد توجه بودند.
در گروه اطلاعات و ارتباطات دو نماد #اپرداز و #های_وب رشد بیش از سه درصدی داشتند و #اوان نیز نوسانات مثبت را تجربه کردند.
در گروه خودرو و قطعات، معاملات در خودروسازها منفی آغاز شد و در قطعای ها شاهد روند مثبت در نمادهای #خمهر، #خوساز، #خریخت، #ختوقا، #خرینگ، #خپرخش، #خکار، #خکمک، #ختور، #خمحور و #خنصیر بودیم. نوسانات مثبت در نمادهای گروه خودرو با پیشتازی مجدد نماد #خساپا بهبود روند گروه را به دنبال داشت. رشد بیش از سه درصدی نماد #خساپا از نکات جالب توجه دقایق پایانی بازار امروز بود.
در گروه محصولات دارویی و غذایی روند مثبت در اکثر نمادها امروز نیز ادامه داشت.
در انبوه سازها معاملات همسو با بازار نوسانی بود و امروز #ثشرق، #کرمان، #ثرود، #وآذر از نمادهای مورد توجه گروه بودند.
در گروه حمل و نقل دو نماد #حسیر و #توریل مورد توجهند و #حریل امروز نیز صف فروش سنگینی داشت.
گروه سیمان امروز نیز روند مثبتی داشت و اکثر نمادهای گروه با رشد حداکثری همراه بودند.
در گروه دستگاه ها و ماشین آلات برقی، معاملات مثبت بود و نمادهای #بالبر، #بسوییچ و #بکاب از نمادهای مورد توجه بودند.
در گروه بانک معاملات معاملات همراه با گرایش اصلاحی آغاز شد #وتجارت و #وبملت و #وبصادر افت بیش از یک درصدی داشتند و در نمادهای #وپست و #دی فشار عرضه بالاتر است. #وخاور، #وسینا و #وکار از نمادهای مثبت گروه بودند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فارس، #پارس، #بفجر، #پارسان با افت حدود ۹۵ واحدی روبرو شد. اخبار مربوط به تحریم مجدد برخی از شرکت های پتروشیمی در کنار افت قیمت ها در بازارهای جهانی روندی اصلاحی در اکثر نمادهای شاخص ساز را در پی داشت و این در حالی بود که رشد قوی در گروه های کوچکتر رشد شاخص هم وزن را به دنبال داشت.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیر‌سنتر

Download PDF