تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۸ فروردین ۹۸

مقاومت بازار در مقابل عرضه ها

بازار متعادل و مثبت با گرایش به گروه بانک و خودرو آغاز به کار کرد و در دقایق پایانی بازار فشار عرضه در اکثر نمادهای بازار عقب نشینی نسبی خریداران را در پی داشت..
در نماد های تازه وارد #ومعلم، #زماهان و #بزاگرس صف خرید داشتند. #تنوین نیز امروز با رشد داد و ستد شد.
در گروه فلزات اساسي معاملات مثبت است. #ذوب صف خرید داشت و البته در انتهای بازار عرضه شد. #فولاد با رشد بیش از دو درصدی به محدوده بالاتر از ۳۷۰۰ ریالی رسید. #فملی کمتر از یک درصد رشد داشت و پایین تر از ۳۹۰۰ ریال داد و ستد شد. معاملات نمادهای #زنگان، #فزرین، #فولای، #کیمیا و #وتوکا با صف خرید همراه بودند.
در گروه فراورد های نفتی وضعیت معاملات چندان جذاب نبود. رشد قابل توجه قیمت نفت که بر بهبود جو عمومی بازار تاثیر داشته است، علیرغم تاثیر مثبت قابل توجه بر نمادهای این گروه، همچنان نتوانسته جو کلی نمادهای ارزنده این گروه را با خود همراه سازد. تثبیت قیمت نفت که نوید ثبات در سود آوری اکثر نمادهای این گروه در سال جاری را میدهد سطوح قیمتی کنونی را از جذابیت زیادی برخوردار شاخته است. گفتنی است که اکثر نمادهای این گروه به خصوص نمادهای پالایشگاهی محدودیتی در فروش محصولات نداشته و این مهم از ریسک پیرامون صنعت میکاهد. در معاملات امروز این گروه، اکثر نمادها با افت آغاز کردند و همسو با وضعیت بازار به محدوده های مثبت رسیدند. #شبندر با رشد حدود سه درصدی به محدوده ۱۳۰۰۰ ریالی نزدیک شد. #شتران رشد بیش از یک درصدی داشت و #شپنا بالاتر از ۹۶۰۰ ریال داد و ستد می شود. #شپاس تک نماد همراه با صف خرید در گروه بود و در ادامه اکثر نمادها با عقب نشینی مواجه شدند.
در گروه انبوه سازی، سیمان و کاشی و سرامیک امروز نیز شاهد روندی مثبت و پرقدرت بودیم. نمادهای #ستران و #ثتران به ترتیب به دلیل رشد ۵۰ و ۲۰ درصدی متوقف شدند.
در گروه معدنی به جز نماد #کنور بقیه نمادها با افت همراه شدند.
در بیمه ای ها نیز امروز معاملات مثبت بود. نماد تازه وارد #ومعلم امروز صف خرید داشت و #اتکای نیز به سقف مجاز رسید..
در گروه محصولات شیمیایی وضعیت معاملات مثبت بود. #شاراک، #زاگرس، #پارس رشد بیش از یک درصدی داشتند و#شیران، #شغدیر و #شیراز از نمادهای مورد توجه گروه بودند.
در گروه خودرو و قطعات، اشاره نماد #خودرو به تمایل به انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها صف خرید سنگینی را برای نماد در پی داشت و همین موضوع جو دیگر خودرو سازها را مثبت کرد. #خساپا، #خزامیا و #خپارس رشد بیش از سه درصدی داشتند و #خگستر امروز نیز صف تقاضا داشت. در قطعه سازها نیز#خوساز، #خمحرکه، #ختورو #خلنت مورد توجه بودند. تقاضای قوی در نماد #خودرو علیرغم عرضه های سنگین مجددا نماد را به محدوده سقف مجاز رساند.
در گروه ساخت محصولات فلزی، #فاراک امروز با عرضه سنگین صف خرید مجب.ر به عقب نشینی شد.
در گروه بانك معاملات مثبت است و #وپاسار به سقف مجاز رسید. #وبملت رشد بیش از ۴ درصدی داشت و در حال ثبت سقف های جدید از شروع رالی مثبت بود. #وخاور به سطح ۳۴۰۰ ریالی رسید و #وپست و #وسینا نیز رشد بیش از دو درصدی داشتند. در ادامه افزایش عرضه ها خریداران در این گروه را نیز مجبور به عقب نشینی نمود.
در گروه قند و شکر نیز همچنان روند صعودی ادامه داشت.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فولاد، #وبملت، #شبندر، #فارس، #وپاسار، #رمپنا و #خودرو با رشد حدود ۱۵۳۹ واحدی مواجه شد. رشد قیمت در نمادهای بزرگ بازار امروز نیز ادامه داشت تا دومین روز رسمی معاملات در سال جدید نیز با رشد محسوس قیمت ها همراه باشد هرچند افزایش عرضه ها در پایان معاملات می تواند از سرعت رشد بازار بکاهد.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF