تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۱ اردیبهشت ۹۸

عقب گرد بازار

بازار متعادل آغاز به کار کرد و در ابتدای بازار گروه فلزات اساسی متاثر از اخبار مربوط به تحریم این صنعت با گرایش منفی معاملات را آغاز کردند و #فولاد و #فملی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. با گذشت حدود دو ساعت از آغاز بازار شاهد افزایش عرضه در اکثر نمادهای بزرگ بودیم. افزایش عرضه در اکثر گروه های بزرگ بازار عقب نشینی خریداران و بعضا تشکیل صف فروش را به دنبال داشت. #وبملت #خودرو و #خساپا در کف مجاز داد فشار فروش داشتند و #فولاد و #ذوب نیز افت بیش از ۴ درصدی را تجربه کردند.
نماد تازه وارد #تاصیکو با رشد بیش از دو درصدی پایین تر از سطح ۲۷۰۰ ریالی داد و ستد شد.
نماد #حفاری نیز با رشد تقاضا و شکل گیری صف خرید بالاتر از سطح ۴۰۰۰ ریالی همراه شد.
نماد #رمپنا امروز مثبت آغاز کرده و رشد بیش از سه درصدی داشت.
در گروه پیمانکاری صنعتی #خصدرا و #بالاس امروز با رشد نسبی قیمت همراه بودند و در ادا مه با افت قیمت همراه شدند.
در گروه قند و شکر علیرغم نوسانات منفی در اکثر گروه های بازار روند مثبت گروه حفظ شد و شاهد معاملات یکپارچه مثبت بازار بودیم.
در گروه فلزات اساسي #ذوب و #فولاد و #فملی افت بیش از یک درصدی داشتند و #فجر، #فسپا و #فنورد از نمادهای مورد توجه بازار بودند. صف فروش سنگین نماد #ذوب فشار فروش بر گروه و کلیت بازار را افزایش داد.
در گروه فراورده های نفتی معاملات مثبت آغاز شد و #شتران، #ونفت، #شپاس، #شاوان بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند و #شبندر و #شپنا نیز رشد کمتر از ۱ درصدی را ثبت کردند. افت نمادها و لمس کف قیمتی در اکثر نمادهای گروه فراورده های نفتی مشهود است و #ونفت تک نماد مثبت گروه بود.
در گروه انبوه سازی امروز معاملات مثبت بود و شاهد شکل گیری صف خرید در عمده نمادهای گروه بودیم.
در گروه محصولات شیمیایی نیز شاهد معاملاتی مثبت در اکثر نمادها بودیم. #شخارک صف خرید دارد و #شیران، #شپترو، #شکربن، #وپترو، #شپارس، #شگل، #شوینده، #شاملا و #شسینا از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بودند و در ادامه افزایش فشار عرضه در این گروه نیز مشهود بود.
در گروه خودرو و قطعات، نیز معاملات متعادل آغاز شد. صف فروش #خزامیا جمع شده و #خودرو، #خپارس، #خساپا، #خبهمن و #ورنا نوسانات منفی داشتند. #خنصیر، #خچرخش، #خموتور، #خکمک، #خمحور و #خفنر از نمادهای مورد توجه بازار بودند. در ادامه افزایش تقاضا در اکثر نمادهای گروه خودرو مشهود بود و نمادهای خودرو سازها همگی به محدوده های مثبت وارد شدند. رفته رفته فشار فروش در این گروه پس از جمع شدن صف فروش نماد #خساپا شاهد متعادل شدن معاملات نماد بودیم هر چند همچنان فشار فروش در نماد و کلیت بازار قابل توجه بود. صف فروش نماد #خودرو نیز در حال کاهش بود و معاملات نماد از سطح ۶۰ میلیون سهم گذشت.
در گروه زراعت صف خرید نمادهای #زپارس، #زفکا، ، #زدشت، #زمگسا، #زگلدشت، #زقیام، #زماهان #زکشت، را شاهد بودیم.
مطابق با انتظار با تعادل در کلیت بازار، معاملات در گروه های محصولات غذایی، محصولات دارویی، حمل و نقل، محصولات کانی غیر فلزی، انبوه سازی، کاشی و سرامیک و به طور کلی عمده گروه های کوچک بازار مثبت پیگیری شد.
در گروه بانك معاملات مثبت است و #دی و #ونوین معاملاتی پرتقاضا در سقف مجاز را سپری کردند و #وبصادر، #بملت و #وتجارت در محدوده های مثبت داد و ستد شدند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فولاد، #کگل، #فملی، #شبندر و #فارس، #شپنا و #تاپیکو با افت حدود ۲۱۸۹ واحدی روبرو شد. عقب گرد بازار با توجه به افزایش تنش های سیاسی روند رشد شاخص کل در ابتدای بازار را متوقف و با افزایش عرضه افت محسوسی را به این نماگر مهم اقتصادی تحمیلی نمود.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیرسنتر

Download PDF