تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۸ خرداد ۹۸

نشانه های ضعف در بازار

بازار متعادل، کم حجم و با گرایش به نمادهای همراه با عملکرد مناسب همچون #وپاسار و #فولاد آغاز به کار کرد. افزایش نسبی عرضه در بازار با گذشت یک ساعت از آغاز معاملات مشهود بود و شاهد عقب نشینی خریداران در نمادها و گروه های بزرگ بودیم. عرضه صف خرید نماد #خساپا نیز از هیجان خرید در گروه خودرو کاست و البته در ادامه مجددا به صف خرید رسید.
نماد #زپارس، #ثشرق، #ختور و #خوساز پس از شفاف سازی در رابطه با نوسان ۵۰ درصدی بازگشایی شدند.
در گروه فلزات اساسی معاملات کم رمق دنبال شد. #ذوب و #فملی در محدوده صفر تابلود داد وستد شدند و #فولاد پس از ارائه گزارش با رشد بیش از دو درصدی مواجه بود. صف خرید نماد #فاسمین، #فولای و #فولاژ در میان معاملات پرعرضه گروه و بازار جالب توجه بود.
نماد #رمپنا معاملات که معاملاتی متعادل را ثبت کرده بود با افزایش عرضه در آستانه تشکیل صف فروش قرار گرفت.
در حمل و نقلی ها دو نماد #حسیر و #حسینا نوسانات مثبت داشتند و بقیه نمادها با اصلاح مواجه شدند.
در معدنی ها #کدما و کمنگنز با رشد حداکثری مواجه بودند و #ومعادن نیز رشد بیش از ۴ درصدی را تجربه کرد.
در گروه هتل و رستوران، نماد #سمگا و #گکوثر معاملات مثبتی داشتند.
در گروه لاستیک و پلاستیک صف #پاسا و #پکویر مورد توجه بودند.
در گروه فرآورده های نفتی، معاملات نوسانی بود و نمادهای #شسپا، #شنفت، #شراز و #شبریز با رشد قیمتی همراه بودند. نوسان منفی نفت در بازارهای جهانی جو احتیاط در گروه را به دنبال داشته است. در مقاطعی افزایش عرضه ها نماد #شبندر را به کف مجاز قیمتی رساند.
در گروه محصولات شیمیایی امروز نیز وضعیت معاملات مطلوب آغاز شد. #فارس رشد حدود یک درصدی داشت. #پترول به صف خرید رسید و #شگل، #وپترو، #شخارک، #مارون، #شتوکا، #شاملا از نمادهای مورد توجه بودند. نماد تازه وارد گروه #جم_پیلن نیز صف خرید بیش از صد میلیون سهمی را تجربه کرد. در ادامه افزایش عرضه این گروه را نیز متاثر کرد.
در سیمانی ها امروز معاملات روند بهتری را نسبت به روز گذشته آغاز کرد و عمده نمادها نوسانات مثبت را سپری کردند.
با افزایش عرضه در بازر شاهد افت یکپارچه در گروه محصولات دارویی بودیم به طوری که به جز نماد #دزهراوی و #دکپسول، #دفارا عمده نمادها روندی منفی به خود گرفتند.
در گروه انبوه سازی معاملات در عمده نمادهای با عقب نشینی همراه بود و دو نماد #ثباغ و #وآذر از معدود نماهای مورد توجه گروه بودند.
در گروه اطلاعات و ارتباطات نماد #اپرداز امروز نیز با رشد نسبی قیمتی همراه بود.
بیمه ای ها که آغازی متعادل و مثبت داشتند نیز همسو با کلیت بازار با عقب نشینی خریداران مواجه شدند و نمادهای #پارسیان، #کوثر و #ودی از معدود نمادهای مورد توجه بودند.
در گروه عرضه برق نیز در اکثر نمادها شاهد روند اصلاحی بودیم. #ونیرو، #وهور، #مبین، #بزاگرس، #بفجر و #دماوند با افت قیمت مواجهند و #بمپنا همچنان مورد توجه بازار بود.
در گروه رایانه افزایش عرضه در اکثر نمادها مشهود بود.
گروه کاشی و سرامیک نیز روند منفی یکپارچه ای را ثبت کرد.
در گروه کوچک محصولات کاغذی شاهد روند منفی در همه نمادها بودیم.
در گروه خودرو و قطعات، #خودرو #خساپا متعادل آغاز به کار کردند #خپارس و #خزامیا نیز با رشد نسبی آغاز کردند. در قطعه سازها نی معاملات نوسانیست و #خپویش همچنان مورد توجه بود. #خزامیا با توجه به وضعیت مناسب نموداری می تواند در ادامه مورد توجه باشد. افزایش تقاضا و صف خرید در نماد #خساپا روند گروه را با بهبود مواجه کرد. افزایش تقاضا مجددا نماد #خساپا را به صف خرید رساند. محدودیت های ایجاد شده در نحوه خرید و فروش ایستگاه های معاملاتی از جمله دلایل ضعف نسبی تقاضا در بازار امروز بود.
در گروه بانک که در روز گذشته خبرساز بودند، #وبملت با توجه به شفاف سازی پیرامون نرخ تسعیر ارز همچنان متوقف بود. #وپاسار گزارش مطلوبی به بازار داده و صف خرید داشت. #وملل، #وکارو #دی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بودند. #وتجارت همچنان سمت و سوی خاصی نداشت و نوسان اندکی را ثبت کرد. پس از افزایش عرضه در کلیت بازار شاهد عرضه صف خرید نماد #وپاسار نیز بودیم.
در گروه مخابرات برخلاف چند روز اخیر هر دو نماد #اخابر و #همراه با صف فروش همراه بودند.
ند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فارس، #اخابر، #همراه، #شبندر، #رمپنا با افت حدود ۱۰۱۴ واحدی روبرو شد. افزایش عرضه ها که از میانه بازار بر نمادهای بزرگ گروه های کالایی صورت گرفت در کنار اجرایی شدن فاز بعدی سامانه ریسک اعتباری، همگی فشار را بر شاخص کل که در سطح مقاومتی قرار دارد افزایش دادند.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیر‌سنتر

Download PDF