تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۴ تیر ۹۸

رشد بازار بر دوش غولها

بازار متعادل، نوسانی وبا اندکی سردرگمی در اکثر نمادها آغاز به کار کرد. تحریم های جدید آمریکا از مهم ترین دلایل رفتار هیجانی در ابتدای بازار بود. با گذشت بیش از یک ساعت از آغاز معاملات بهبود در روند داد و ستد ها در اکثر نمادها و گروه های بازار مشهود بود. همسو با توجه بازار به غولهای فلزی، #فارس دیگر نماد شاخص ساز از گروه محصولات شیمیایی به صف خرید رسید. عقب نشینی نمادهای گروه خودرو و بانک پس از اقبال بازار به گروه های کالایی محسوس بود.
بازگشایی مثبت و همراه با رشد حدود ۱۰ درصدی نماد #افق در گروه خرده فروشی جالب توجه بود.
در گروه فلزات اساسی معاملات همسو با جو کلی بازار نوسانی و با گرایش اصلاحی آغاز شد. #ذوب افت حدود دو درصدی داشت. #فملی در محدوده صفر تابلو آغاز کرد #فولاد با فروش مطلوب در خرداد ماه رشد بیش از سه درصدی را ثبت کرد. #فولاژ، #فلوله، #فنورد و #فمراد از نمادهای همراه با صف خرید در گروه بودند. افزایش تقاضا و رشد همگام نماد #فملی و #فولاد، تحریک تقاضا و رشد حداکثری در نماد #کاوه را به دنبال داشت. تشکیل صف خرید در نماد #فملی و #فولاد که با چاشنی گزارش مطلوب فروش خرداد ماه صورت گرفته، از نکات مثبت بازار امروز بود.

در معدنی ها معاملات مثبت است و #کگل امروز نیز رشد بیش از سه درصدی داشت. #کنور، #کگهر، #کدما از دیگران نمادهای مورد توجه بودند.

در گروه فرآورده های نفتی، معاملات معاملات با افت قیمت آغاز شد و همسو با توجه بازار به نمادها بزرگ این گروه نیز وضعیت بهتری را در این لحظات سپری کردند. و نمادهای #شراز و #شبریز که این روزها پیشتاز پالایشی ها بودند امروز نیز از رنج های منفی با رشد روبرو شدند و #شبندر، #شتران، #شپنا نیز نوسانات مثبت داشتند. #شرانل تک نماد منفی گروه بود.
در گروه محصولات شیمیایی معاملات در اکثر نمادها با گرایش اصلاحی آغاز شد. #جم_پیلن تازه وارد که دیروز با رشد خیره کننده بازگشایی شد امروز را به نزدیکی کف مجاز رسید. #پترول افت بیش از سه درصدی داشت. #وپترو به صف فروش نیز رسیده بود و #تاپیکو، #پارس، #فارس، #شیران، #شپدیس و عمده نمادهای بزرگ گروه با افت محدود داد و ستد شدند و #شتوکا، #ساینا از نمادهای مورد توجه بازار بودند. رشد بیش از ۴ درصدی #فارس، #شاراک، #زاگرس، #تاپیکو از جمله تحولات مثبت در گروه محصولات شیمیایی بود.
در گروه دارویی نیز معاملات با بهبود تقاضا روبرو بود.
در گروه انبوه سازی نیز معاملات همسو با بازار مثبت بود. #ثامان، #ثعمرا، #وآذر و #ثباغ از نمادهای مورد توجه بودند.
در سیمانی ها نیز امروز معاملات نوسانی بود و در نمادهای #سفارس، #سدشت و #سخاش شاهد معاملاتی پرتقاضا بودیم.
در گروه خودرو و قطعات، معاملاتی متعادل و مثبت در جریان بود. #خودرو با رشد بیش از دو درصدی قیمت در بالاتر از سطح ۵۷۰۰ ریالی داد و ستد شد. #خساپا در محدوده صفر تابلو معاملات کم حجمی را سپری کرد و #خزامیا و #خپارس نیز وضعیتی مشابه داشتند. #خلنت در قطعه سازها، امروز هم با صف فروش مواجه بود و به صف خرید نیز رسید و #خموتور و #خمحور از نمادهای مورد توجه در قطعه ساز ها بودند. افزایش تقاضا مجددا نماد خودرو را با افزایش ۴ درصدی قیمت روبرو کرد.
در گروه بانک معاملات متعادل آغاز شد و با گذشت حدود نیم ساعت از بازار شاهد افزایش عرضه ها بودیم و به جز نماد #وپست بقیه نمادها در محدوده های منفی داد و ستد شدند و در ادامه #دی و #وپست به صف خرید نیز رسیدند.
در گروه مخابرات #اخابر با رشد قیمتی همراه بود.
ند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فولاد ، #فارس، #فملی، #کگل، #اخابر، #تاپیکو و #افق، با رشد ۲۵۴۳ واحدی روبرو شد. ادامه رشد قیمت ها در نمادهای بزرگ بازار آغاز منفی بازار را با پایانی مطلوب همراه ساخت.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیر‌سنتر

Download PDF