تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۴ خرداد ۹۸

عقبگرد در نفتی ها

بازار متاثر از افت قیمت ها در بازارهای جهانی و افزایش نسبی ریسک سیاسی با افزایش عرضه آغاز به کار کرد و اکثر نمادهای بزرگ آغازی منفی را تجربه می نمایند. در دقایق پایان بازار شاهد بهبود نسبی روند بازار به خصوص در گروه ها و نمادها کوچکتر بودیم.
در گروه فلزات اساسی، #ذوب، #فملی و #فولاد نوسانات منفی محدود مواجه بودند. #فلوله با فشار عرضه روبرو بود. #فمراد امروز صف خرید داشت و #فنوال و #فسپا از دیگر نمادهای مورد توجه بودند.
در گروه فراورده های نفتی نیز متاثر از افت قیمت نفت شروعی یکپارچه منفی را تجربه کردند. #شپنا در مرز ۱۰۰۰۰ ریال در حال داد و ستد بود. #شبندر در کف مجاز دادو ستد شدو #شتران و #شبریز و #شاوان نیز افت بیش از سه درصدی داشتند. بقیه نمادهای گروه نیز افت قیمتی را در ابتدای معاملات ثبت کردند. در ادامه #شپاس و #شاوان وسانات مثبتی را تجربه کردند.
در گروه محصولات غذایی، شاهد افزایش تقاضا در نمادهای #غشهداب، #غپینو، #غدیس، #غبهنوش، #غچین و #غالبر بودیم.
در گروه عرضه برق نمادهای #بمپنا، #بزاگرس، #بکهنوج، #وهور و #بفجر مورد توجه بازار بودند و #بزاگرس و #دماوند از نمادهای همراه با اصلاح گروه بودند.
در گروه قند و شکر نیز شاهد معاملاتی مثبت بودیم .
در گروه خودرو و قطعات، افت یکپارچه نمادها را شاهد بودیم. نماد #خودرو که نوسانات شدیدی را در چند هفته اخیر تجربه کرده است، امروز متمایل به کف مجاز بود و #خساپا، #خزامیا، #خپارس نیز افت قیمتی را تجربه کردند در قطعه سازها نیز معاملات منفیست و تک نمادهای #خلنت، #خاهن و #خنصر مورد توجه بودند. رشد قیمت در نماد #خزامیا بهبود معاملات خودروسازها را در میان جو منفی بازار به دنبال داشت. علیرغم نوسانات مثبت در نمادهای خودروساز، نماد #خودرو مجددا در آستانه تشکیل صف فروش قرا گرفت. افزایش مجدد تقاضا در نمادهای گروه خودرو را شاهد بودیم. #خزامیا رشد بیش از ۴ درصدی داشت و #خساپا و #خپارس نیز نوسانات مثبت را تجربه کردند. #خزر، #خکمک، #خموتور با افزایش تقاضا به سقف مجاز قیمتی رسیدند.
در گروه معدنی معاملاتی نوسانی و کم هیجان در جریان بود و نمادهای #کمنگنز، #ومعادن، #کبافق مورد توجه بودند.
در گروه محصولات کانی غیرفلزی نمادهای #کهمدا، #کخاک و #کرازی مورد توجه بودند.
در گروه اطلاعات و ارتباطات #های_وب با افزایش تقاضا روبرو شود و #اوان نیز رشد نسبی داشت و #اپرداز با افت محدود پایین تر از ۸۰۰۰ ریال داد و ستد شد.
در گروه سرمایه گذاری معاملات نوسانی دنبال شد و نمادهای #وسکاب، #اعتلا، #سدبیر، #وسپه مورد توجه بودند.
در گروه سیمان امروز نمادهای #ستران با نوسانت مثبت همراه بود و #سکرما، #ساربیل، #سبزوا، #سیلام، #سخاش و #سدشت مورد توجه بودند. در انبوه سازها نیز #ثمسکن، #ثباغ، #ثرود و #ثغرب از نمادهای همراه با رشد بیش از ۴ درصدی هستند و نماد #کرمان امروز نیز صف فروش داشت و در ادامه متعادل و مثبت شد.
در گروه حمل و نقل نیز دو نماد #حتوکا و #حپترو مورد توجه بودند.
در گروه واسطه گری های مالی #ولغدر و #ولیز در سقف مجاز تقاضا داشتند.
نمادهای #چکارن، #چفیبر، #نبروج، #نمرینو از تک نمادهای مورد توجه در گروه محصولات کاغدی و چوبی و منسوجات بودند.
در گروه بانک معاملات #وتجارت، #وبصادر، #وبملت و #پاسار با افت حدود دو درصدی پیگیری شد و این در حالیست که #وپست و #ونوین به کف مجاز رسیدند . نوسانات مثبت نماد #دی علیرغم جو منفی گروه جالب توجه بود.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #شبندر، #شپنا، #شتران، #وبملت، #پارس، با افت حدود ۸۵۴ واحدی روبرو شد. افت قیمت ها در بازارهای جهانی در کنار اخبار نه چندان مطلوب سیاسی عقب نشینی بازار سهام را در پی داشت.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیر‌سنتر

Download PDF