جزئیات برگزاری دومین جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی اعلام شد

دبیر «دومین دوره از جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی»، گفت: این تنها جشنواره دانشجویی است که دانشجویان در آن به رقابت خواهند پرداخت و امکان حضور اساتید و کارکنان در این جشنواره وجود ندارد، دانشجویان Ph.d رشته آموزش پزشکی نیز با در نظر گرفتن سهمیه خاص می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، پارسا پناهی دبیر «دومین جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی» و دانشجوی ترم ۱۰ رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که این دومین دوره از جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی است که برگزار می‌شود، گفت: این تنها جشنواره دانشجویی است که تنها دانشجویان در آن به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت و امکان حضور اساتید و کارکنان در این جشنواره وجود ندارد، در حقیقت شرکت کنندگان در این جشنواره، دانشجویان در تمامی رشته‌های علوم پزشکی هستند.

این فعال دانشجویی افزود: دانشجویان Ph.d رشته آموزش پزشکی نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند با این تفاوت که برای این دسته از دانشجویان به این دلیل که رشته تخصصی آن‌ها آموزش است، سهمیه‌ای در نظر گرفته شده به این نحو که در قسمت جوایز تنها در سه عنوان امکان کسب رتبه برتر را دارا می‌باشند.

دبیر دومین جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی با بیان این‌که در این جشنواره دانشجویان می‌توانند ایده‌های خود را ارسال کرده و در این خصوص بنا نیست کاری انجام داده باشند، یادآور شد: دانشجویان علاقمند باید ایده‌های خود را که بر مبنای رفع مشکل و یا اقدام بهتر در سیستم آموزشی است به این شکل که روش اجرا و مراحل اجرایی شدن ایده را در فرمتی که تعیین شده و از قبل در اختیار دانشجویان قرار گرفته است بنویسند و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

پناهی افزود: در این فرمت که به شکل ساده‌ای طراحی شده است شرکت کنندگان باید مسئله و پیشینه ایده را توضیح داده و در ادامه بگویند برای اجرای آن چه نیازهایی، چه منابعی و چه هماهنگی‌های باید انجام شود و در ادامه ارزیابی ایده، مشخص شود که به چه شکل قصد اجرای این ایده را در دانشگاه خود دارند و چگونه می‌توان این ایده را  به دیگر دانشگاه‌ها تعمیم داد و وارد کوریکولوم آموزشی رشته‌های پزشکی عمومی، علوم پزشکی، بهداشت و … کرد؟

این فعال دانشجویی با تاکید بر این‌که در حقیقت شرکت کنندگان به نوعی چکیده‌ای از پروپوزال خود را ارائه می‌دهند، به تعریف ایده نوآورانه آموزشی پرداخت و تصریح کرد: ایده نوآورانه آموزشی، ایده‌ای است که در دانشگاه فرد ارایه دهنده انجام نشده است، به این معنا که ممکن است این ایده در جایی از جهان ارائه شده باشد اما شرکت کنندگان در این جشنواره می‌توانند همین ایده را با تغییراتی در دانشگاه خود بومی سازی کنند. اگر این ایده در خصوص موضوع خاصی در دیگر دانشگاه‌های کشور اجرایی شده باشد نیز فرد می‌تواند این ایده را با تغییراتی در دانشگاه خود بومی سازی کند و بگوید با شرایط این دانشگاه چگونه ایده مورد نظر قابل اجرا است؟.

وی تصریح کرد: تمام ایده‌های نوآورانه باید در حوزه «آموزش علوم پزشکی» باشد و بر شش محور «تدوین و بازنگری برنامه‌های آموزشی»، «یاددهی و یادگیری»، «ارزشیابی آموزشی (دانشجو، هیأت علمی و برنامه)»،  «مدیریت و راهبری آموزشی»، «یادگیری الکترونیکی» و «طراحی و تولید محصولات آموزشی» که مشابه با جشنواره شهید مطهری است استوار باشد، ممکن است برخی ایده‌ها در قالب بسته‌های تحول قرار بگیرد که علاقمندان می‌توانند در فرم ثبت اثر، گزینه‌های مد نظر را پیدا کرده و ایده خود را تحت عنوان بسته مورد نظر ثبت کنند؛ البته این‌که این نوع ایده در قالب بسته‌های تحول قرار می‌گیرد امتیاز خاصی ندارد و تنها نوع ایده را بر این اساس که در قالب کدام بسته تعریف می‌شود نشان می‌دهد.

دبیر دومین جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی با بیان این‌که فراخوان جشنواره از آبان ماه ۹۸ اعلام شده است، گفت: زمان برگزاری جشنواره همزمان با جشنواره شهید مطهری و در روزهای ۲۷ الی ۲۹ فروردین ماه ۹۹ است است، اما زمان ثبت ایده در سایت از ۱۵ آذر ماه ۹۸ آغاز شده است و امروز  ۲۲ دی ماه پایان مهلت ثبت ایده خواهد بود که به هیچ عنوان قابل تمدید نیست.

به گزارش مفدا، این فعال دانشجویی استقبال از جشنواره طی یک دوره برگزاری را خوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: سال گذشته ۳۸۰ ایده برتر آموزشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۹ ایده به عنوان ایده برتر شناخته شد، در دور دوم این جشنواره رقابت حساس تر و استقبال بیشتر خواهد بود ضمن این که تعدادی از دانشگاه‌ها از ایده‌های دانشجویی ارایه شده در سال قبل استقبال و تقدیر کرده‌اند که این موضوع می‌تواند استقبال در این دوره را بیشتر کند.

پناهی با بیان این‌که خروجی این ایده‌ها به تلاش دانشجویان ارائه دهنده ایده بستگی دارد گفت: هر فرد ارائه دهنده ایده در مرکز مطالعات دانشگاه خود می‌تواند پروپوزال ایده را ثبت کرده و حمایت از ایده خود را تا رسیدن به مرحله اجرا داشته باشد، ثبت ایده برای فرد ارائه دهنده حق معنوی دارد و باید از طریق خود افراد دنبال شود. امکان دارد اگر فرد ارائه دهنده ایده، پروپوزال خود را به سمت اجرا پیش ببرد حمایت‌هایی را دریافت کند. البته تلاش داریم ارتباطی میان ایده پردازان و بخش مالکیت فکری برای کسب خروجی مناسب برای ایده‌های برتر را داشته باشیم.

وی جوایز «دومین جشنواره ایده‌های نوآورانه برتر آموزشی» را تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدیه نقدی عنوان کرد.

منبع: ایسنا

گردآوری: مدیر‌سنتر

Download PDF