دانشگاه‌ها اسامی دانشجویان فرصت مطالعاتی را اعلام کنند تا ارز دولتی بگیرند/ رصد وضعیت اشتغال دانشجویان وظیفه وزارت علوم

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در نشست روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری  اظهار کرد: با هدف تقویت حوزه رفاهی دانشجویی دانشگاه‌ها، از مهرماه سال جاری اختیارات معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد و معاونت‌های دانشجویی از یک استقلال نسبی برخوردار و امور مالی جدا خواهند داشت.

وی افزود: ایجاد مرکز خدمات دانشجویی در دانشگاه‌ها با استفاده از تجربه تاسیس سازمان امور دانشجویان صورت می‌گیرد و این مراکز با استفاده از ظرفیت هیئت امنا دانشگاه خواهند توانست با دست بازتری در حوزه خدمات دانشجویی مانند مسکن و تغذیه عمل کنند.

صدیقی افزایش اختیارات معاونان دانشجویی و ایجاد مرکز خدمات دانشجویی در دانشگاه‌ها را در مسیر تحقق هدفمندی یارانه‌های دانشجویی اعلام کرد و گفت: با اجرایی شدن این اهداف مدیریت دانشگاه‌ها فرصت بیشتری برای پرداختن به امور آموزشی و پرورشی خواهند داشت.

رئیس سازمان امور دانشجویان در تشریح برنامه‌های مهم این سازمان در سال اخیر گفت: رتبه بندی و ارتقای خوابگاه‌های سطح سه و چهار کشور به سطوح یک و دو، ساخت ۲۴ زمین چمن ورزشی مصنوعی و رتبه بندی سالن‌های ورزشی دانشگاه‌های کشور از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به تدارک لازم برای آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی، اقلام عمده مورد نیاز دانشگاه‌ها در زمینه تغذیه دانشجویان تهیه شده است و در استان‌ها توزیع خواهد شد.

صدیقی درباره اختصاص ارز دانشجویی به فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری گفت: تا پایان شهریورماه دانشگاه‌ها می‌توانند لیست دانشجویان اعزامی به فرصت‌های مطالعاتی را به سازمان دانشجویان معرفی کنند و ارز با نرخ ۴،۲۰۰ تومان دریافت کنند.

وی با اشاره به اتمام فاز سوم طرح پژوهشی مطالعه سیمای زندگی دانشجویان گفت: نتایج این طرح به معاونان دانشجویی ارسال شده است و از روسای دانشگاه‌ها انتظار می‌رود در شورای دانشگاه نتایج دانشگاه خود و مقایسه ان با سایر دانشگاه‌های کشور را بررسی کنند.

 

ارتباط موثر پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها ضرورت است

در ادامه این نشست مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم  با اشاره به اینکه هر سال و با گذشت زمان نرخ اشتغال دانشجویان افزایش یافته است، مطرح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر می‌توان به طور کلی به آمار ارائه شده در خصوص اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سوی دانشگاه‌ها اعتماد کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین آماری از میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان به تفکیک گروه تحصیلی آن‌ها، ارائه کرد و گفت: در حال حاضر گروه انسانی با ۵۴.۳۱ درصد بالاترین میزان اشتغال را در بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دارد.

برومند درباره  برنامه‌های آتی وزارت علوم گفت: از جمله برنامه‌های آینده ما این است که بتوانیم رصد اشتغال را به درستی انجام دهیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر زیر ساخت مورد نظر وزارت علوم، توسعه علمی است، به ضرورت ارتباط پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون ارتباط موثر بین پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها و مراکز رشد جزو ضرورت‌ها است و اگر بتوانیم مکان‌های بلا استفاده را به مراکز رشد تبدیل کنیم، وضعیت دانشجویان کشور بیش از هر زمانی بهبود پیدا می‌کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF