درمورد تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد نگران باشیم یا نه؟

تاثیر معدل در پذیرش کارشناسی ارشد همواره موضوعی است که موجب نگرانی برخی از داوطلبان این آزمون است. در این مطلب سعی داریم به ابهامات داوطلبان عزیز در این خصوص پاسخ گوییم.

به گزارش مسترتست، بر اساس اعلام سازمان سنجش در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد ۹۸، گزینش نهایی داوطلبان این آزمون بر اساس تأثیر ۲۰ درصدی معدل دوره کارشناسی صورت می‌گیرد. ضمن این که این تأثیر ۲۰ درصدی معدل به صورت تراز اعمال خواهد شد.

البته تأثیر معدل در پذیرش کارشناسی ارشد موضوع جدیدی نیست و سال‌های گذشته نیز معدل مقطع کارشناسی در گزینش داوطلبان کنکور ارشد مؤثر بوده است.

درخصوص نحوه محاسبه معدل مؤثر اطلاعات دقیقی از سوی سازمان سنجش اعلام نشده است؛ تنها موضوع قطعی در این خصوص این است که معدل مؤثر داوطلبان کنکور ارشد، عموماً با معدل کسب‌شده در مقطع کارشناسی متفاوت است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آیتم در این خصوص سطح دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی است.اما سؤالی که برای برخی از داوطلبان این آزمون همواره مطرح بوده این است که آیا با توجه به این که معدل مقطع کارشناسی آن‌ها چندان خوب نیست، باز هم امیدی به قبولی به‌خصوص در دانشگاه‌های برتر وجود دارد یا خیر.

در پاسخ باید گفت که اگر چه تأثیر ۲۰ درصدی معدل ممکن است باعث نگرانی داوطلبان شود، اما واقعیت این است که تأثیر ۸۰ درصدی آزمون کتبی آن‌قدر قابل توجه است که به راحتی می‌تواند پوشش‌دهنده ضعف احتمالی در معدل باشد. بنابراین داوطلبانی که به هر دلیلی موفق به کسب معدل بالا در مقطع کارشناسی نشده‌اند، هرگز نباید امید خود را برای قبولی از دست بدهند.

تجربیات داوطلبان سال‌های گذشته نیز حاکی از آن است که با معدل پایین در مقطع کارشناسی، اما کسب نمره خوب در آزمون کتبی کارشناسی ارشد، می‌توان به قبولی در بهترین دانشگاه‌ها نیز امیدوار بود.

تنها موضوعی که برای نگرانی درخصوص معدل وجود دارد این است که افرادی که معدل دوره کارشناسی آن‌ها زیر ۱۲ است، امکان شرکت در کنکور ارشد را ندارند.

منبع: مسترتست

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF