رشد ۱۷۱ درصدی اعتبارات اختصاصی صندوق رفاه در ۳ سال‌ اخیر/پرداخت ۱۶۰ میلیارد وام دکتری

مشاور وزیر علوم و رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از رشد اعتبارات عمومی و اختصاصی این صندوق طی چند سال اخیر خبر داد و گفت: اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان طی سه سال اخیر حدود ۱۵۷ و اعتبارات اختصاصی نیز ۱۷۱ درصد رشد داشته است.

مهندس ذوالفقار یزدانمهر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: مجموع اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ از مبلغ دو میلیارد و ۵۴۹ میلیون ریال با رشد ۱۵۷ درصدی به مبلغ ۶ میلیارد ۵۴۰ میلیون ریال طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ افزایش یافته است. همچنین مجموع اعتبارات اختصاصی این صندوق در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ از مبلغ ۴ میلیارد و ۳۸۹ میلیون ریال با رشد ۱۷۱ درصدی به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۸۹۹ میلیون تومان در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به رشد ۱۹۲ درصدی ذخیره استراتژیک صندوق رفاه دانشجویان خبر داد و تصریح کرد:‌ ذخیره استراتژیک این صندوق از بدو تاسیس تا سال ۹۲ مبلغ یک میلیارد و ۳۹۲ میلیون ریال بود که با رشد ۱۹۲ درصدی در سال گذشته به ۴۰۶۸ میلیارد ریال رسیده است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: ۸۵ درصد از دانشجویان شهریه‌ پرداخت می‌کنند که متاسفانه اعتبار وام شهریه در ردیف تملک قرار گرفته است به همین دلیل سال گذشته تخصیص صندوق صفر بود.

به گفت مهندس یزدانمهر،‌ طی ۳ سال گذشته برنامه و بودجه ۴۶ میلیارد تومان وام شهریه داد اما ما بالغ‌بر ۴۵۰ میلیارد تومان وام شهریه پرداخت کردیم. امسال نیز برای حل مشکل دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی برای وام شهریه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم‌افزایی کردیم به گونه‌ای که در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان به این دو دانشگاه وام شهریه می‌پردازیم.

مشاور وزیر علوم یادآور شد: سال گدشته بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان به دانشجویان دکترا وام به صورت ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت شده است و بازپرداخت آنها نیز در قالب اقساط ۶۰ ماهه ۲ سال بعد از فارغ‌التحصیلی آغاز می‌شود.

مهندس یزدانمهر با اشاره به کاهش بازه زمانی پرداخت وام دانشجویی از سه ماه به ۱۵ روز، افزود: خوشبختانه مجموع عملکرد وام های دانشجویی از مبلغ ۸ میلیارد و ۱۱۷ میلیون ریال در سال های ۸۹ تا ۹۲ با رشد ۴۸ درصدی به بیش از ۱۲ میلیارد ریال طی سه سال اخیر رسیده است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پایان به ۱۴ برنامه اساسی صندوق برای سال جاری اشاره کرد و گفت: مقاوم سازی سراهای دانشجویی مناطق زلزله خیز، حمایت از ایجاد رستوران‌های مکمل، ارائه تسهیلات برای ساخت خوابگاه‌های مجردی و متاهلی، رتبه بندی خدمات تغذیه‌ای دانشگاه‌ها، نهادینه سازی مشارکت نیکوکاران و نهادهای مردمی در ارائه خدمات دانشجویی، استمرار برنامه کمک به ارتقا سراهای دانشجویی، حمایت از کارآفرینی و ایده‌های دانشجویان،‌ امکان سازی ایجاد کارگزاری بیمه دانشگاهیان، ایجاد جاده تندرستی در سراهای دانشجویی، اجرای طرح مدیریت جامع خدمات رفاهی دانشجویی، اجرای نظام شناسایی دانشجویان مستعد، حمایت از کالاهای ایرانی و عملیاتی نمودن سند راهبردی فناوری اطلاعات صندوق ۱۴۰۰با استمرار حرکت به سوی سازمان هوشمند و آی تی محور از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

منبع:ایسنا

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF