هفت شرط اصلی دریافت بورسیه تحصیلی

دانشگاههای کشورهای اروپایی، استرالیا، آمریکا و کانادا به چه افرادی بورسیه تحصیلی می دهند؟ معیارها و شرایط دانشگاهها برای اعطای بورسیه چیست؟ اگر کسی موفق به دریافت بورسیه نشود، راه دیگری برای تحصیل در این کشورها دارد؟ امروزه عده قابل توجهی از کسانی که می‌خواهند تحصیل خود را در مقاطع مختلف دانشگاه ادامه دهند، به دنبال تحصیل در خارج از کشور، بویژه کشورهای اروپای غربی، استرالیا، آمریکا و کانادا هستند و غالبا هم خواهان دریافت بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی این کشورها هستند تا هزینه سنگینی برای تحصیل و زندگی متحمل نشوند.

بیشتر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تصور می‌کنند با هر شرایطی می‌توان بورسیه‌های تحصیلی کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا را دریافت کرد اما واقعیت چیز دیگری است. شهروندان این کشورها اکثرا خود شهریه پرداخت می‌کنند؛ شهریه‌های بعضا سنگینی (در برخی از کشورها نظیر آمریکا) که خانواده‌ها را وامی‌دارد از کودکی فرزندان، حساب ویژه‌ای برای مخارج تحصیل آنها در کالج و دانشگاه باز کنند. برخی از کشورها (مانند هلند و سوئد) هم بعلت استقبال فزاینده متقاضیان آسیایی و افریقایی در سال‌های اخیر، شهریه‌هایی بین ۵ تا ۱۰هزار یورو تعیین کرده‌اند و در واقع یک فیلتر مالی بر سر راه پذیرش متقاضیان قرار داده‌اند.

بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی اغلب به دانشجویان مقطع دکترا تعلق می‌گیرد. کشورهای مختلف، شرایط کم‌وبیش مشابهی برای اعطای بورسیه‌های تحصیلی دارند. دانشگاهها برای تشخیص دانشجویان واجد شرایط دریافت بورسیه، معیارهای زیر را در نظر می‌گیرند:

-داشتن معدل بالا در مقطع ارشد

-دارا بودن مقالات ISI و ISC‌ (حداقل ۲ یا ۳ مقاله بعنوان نویسنده اول یا نویسنده دوم)

-داشتن مدرک زبان آیلتس (حداقل ۶٫۵) یا تافل (حداقل ۹۰)

-ارائه نمره قبولی در آزمون‌های GRE برای رشته‌های مهندسی و GMAT برای مدیریت (برای کشورهای آمریکا و کانادا)

-شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی

-داشتن توصیه‌نامه‌های قوی و حرفه‌ای از اساتید مطرح در رشته خود

-ارائه پروپوزال با ایده نو و به‌روز

متقاضیانی که تعداد بیشتری از معیارهای بالا را داشه باشند از شرایط بهتری برای دریافت کمک‌‌هزینه‌های تحصیل و زندگی (حتی تا سقف ۱۰۰درصد) برخوردارند. اما کسانی که واجد شرایط دریافت بورسیه نیستند هم نباید ناامید شوند؛ آنها می‌توانند برای گرفتن پذیرش از کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا اقدام کنند. تحصیل در دانشگاههای این کشورها با پرداخت شهریه کم امکانپذیر است. دانشجویان باید سالانه ۸۰۰۰یورو هم هزینه زندگی بپردازند. دانشجویان خارجی محصل در این کشورها می‌توانند در آینده از امتیازاتی مانند امکان تحصیل در مقاطع بالاتر (با شانس بیشتری برای دریافت بورسیه) و ورود به بازار کار بهره‌مند شوند.

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF