آخرین توصیه‌ها به داوطلبان مرحله دوم آزمون دکتری ۵ نکته مهم پیش از نگارش رساله دکتری

این روزها دانشگاه‌ها درگیر مرحله دوم آزمون دکتری سال ۹۷ هستند و داوطلبان مجاز به مصاحبه با حضور در جلسات این مرحله عیار علمی خود را به اساتید نشان می‌دهند. در این میان یکی از سوالاتی که در این جلسه از داوطلبان پرسیده  می‌شود، موضوع رساله دکتری است که اساتید انتظار دارند داوطلب یک موضوع خوب و قابل‌دفاعی ارائه دهد. گرچه داوطلبان این مقطع به دلیل ارائه پایان‌نامه در دوره کارشناسی‌ارشد تا حدودی به نحوه ارائه یک موضوع خوب آشنا هستند، اما برای نگارش رساله در مقطع دکتری باید چند نکته دیگر را در نظر گرفت:

 

۱. اگر استاد و داوران در دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد از اشتباهات دستوری و نگارشی گذشت می‌کردند، در این مقطع دیگر خبری از «رأفت» استاد نیست، پس در اولین تصمیم‌گیری خود فکری به حال رفع مشکلات دستوری و نگارشی کنید.

۲. برخلاف دوره قبلی مقطع تحصیلی، برای انجام رساله دکتری فرصت کافی حتی تا سه سال وجود دارد، پس بدون هیچ‌گونه عجله‌ای به انجام مطالعات تحقیقاتی خود اقدام کنید.

۳. اگر از پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ارشد، یک مقاله استخراج می‌شد، در دوره دکتری این قاعده سخت‌تر است، به‌طوری که از رساله شما باید چندین مقاله جهت ژورنال‌های تخصصی و کنفرانس به دست آید. این نکته را در نظر داشته باشید در دفاع دکتری یکی از موارد اجباری، داشتن اکسپت پذیرش مقاله یا گواهی مقالات در مجلات معتبر است.

۴. حس تحقیق و جست‌وجوگری را در درون‌تان افزایش دهید. برای یک دانشجوی دکتری از نان شب واجب‌تر است که بتواند تحقیقات خود را با تحقیق و جست‌وجوی موشکافانه به دست آورد، البته این مساله به معنی «کپی – پیست» کردن تحقیق نیست.

۵. کاربردی بودن و صرفه اقتصادی داشتن باید دو نکته اصلی برای انتخاب موضوع باشد؛ اساتید در این دوره به دلیل اینکه گاهی پروژه‌های صنعتی در دست دارند، به دنبال دانشجویانی می‌گردند که در رساله آنها جنبه‌های اقتصادی و عملیاتی بودن آن به صورت برجسته و شفاف بیان شده باشد. توصیه می‌شود اگر رساله دکتری هزینه‌بر است و به تامین مالی زیادی نیاز دارد و نمی‌توان به صورت شخصی به آن پرداخت، یا به دنبال موسسات مطالعاتی و پژوهش‌محوری که تامین‌کننده این هزینه هستند، باشید یا بدون دردسر موضوع خود را تغییر دهید.

منبع:روزنامه فرهیختگان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF