بزرگترین موانع کارآفرینان در سال ۲۰۱۸

۱. سود آور تر شدن کسب و کار به عنوان یکی از موانع کسب و کار

طبق گفته‌های این گزارش، این موضوع، مهم‌ترین چالش صاحبان کسب و کار بوده است، هم استارتاپ‌ها و هم شرکت‌های تاسیس شده به ترتیب به میزان۶۲ و ۵۵٪ با این چالش روبرو بوده‌اند.

سود آور‌ی بیشتر نه تنها منجر به افزایش فروش و جریان نقدی نشده است، بلکه در عوض، کارآفرینان باید بیش از قبل برای پایه‌های اولیه‌ی کسب وکار خود مانند کسب مجوز، بیمه و پرداخت مالیات چانه بزنند.

۲۱٪ از استارتاپ ها و ۲۵٪ از شرکت‌های فعال تأسیس شده روز به روز به مشکلات بیشتری برای تقاضای وام برمی‌خورند و روند تقاضای وام به عنوان یکی از موانع کسب و کار نه تنها آسان تر نشده بلکه دشوارتر هم شده است.

 

چه کاری می تواند دردسرهای فنی این موضوع را کاهش دهد؟

برای این کار اول از همه باید نیازهای خود را اولویت‌بندی کنید. برای مثال ببینید که آیا برنامه دارید که کسی را استخدام کنید و یا نیاز دارید که به یک کارفرما با شماره شناساسایی خاص  درخواست بدهید؟ واضح‌تر اینکه آیا یک کامیون پر از مواد غذایی را باز کرده‌اید و یا به مجوز غذا نیاز دارید؟ به عبارتی دیگر آیا هم‌چنان نیاز دارید که مشروعیت شرکت خود را به وسیله‌ی مشارکت با سایر شرکت‌ها نشان دهید و یا با تأسیس یک شرکت؟

بررسی کنید که آیا در حال حاضر ملزومات اولیه‌ی استارتاپ خود را دارید؟ سپس برای ثبت درخواست‌های کسب وکار خود در اسرع وقت اقدام کنید. اتاق بازرگانی محل خود را به خوبی بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز را فراموش نکرده‌اید. اگر به کمک دیگری نیاز داشتید، میتوانید از خدمات ثبت حقوقی شرکت نیز استفاده کنید. آنها می‌توانند با شما کار کنند و فرم‌های شما را ارسال می کنند. بنابراین دیگر نباید نگران این موضوع باشید.

 

۲. موانع کسب و کار و فقدان کمک دولتی

کارآفرینان با نگرش توجه به نیمه‌ی پر لیوان وارد شده‌اند اما یک  نکته‌ی مهم را درباره‌ی موانع کسب و کار، یعنی بافت کلی کشور و دولت فراموش کرده‌اند.

این مانع کسب و کار به طور گسترده‌ای در کارآفرینان این احساس را ایجاد می‌کند که کسب و کارهای کوچک تحت تاثیر شرکت‌های بزرگ قرار گرفته‌اند و این موضوع ۶۲٪ درباره‌ی استارتاپ‌ها و ۶۸٪ درباره‌ی شرکت‌های تأسیس شده صدق می‌کند.

از آنجایی که این یکی از پیچیده‌ترین موانع کسب و کار است و راه حل سریعی برای آن وجود ندارد، بهترین توصیه‌ی ما این است که  به دنبال جستجوی منابع از سازمان‌هایی مانند سازمان معاونت کسب و کارهای کوچک و شبکه‌ی نمره باشید.

سازمان معاونت کسب و کار پیشنهاد مساعدت برای راه اندازی، مدیریت و رشد کسب و کار را می‌دهد و «نمره» با کمک شبکه‌ای بیش از ۱۰۰۰۰ مربی و متخصص داوطلب در زمینه‌ی کسب و کار، راهکارهای خوبی ارائه می‌دهد.

 

۳. فقدان محیط‌ های سازگار با به کسب و کار

کارآفرینان بر این باورند که دولت باید اولویت خود را توسعه‌ی محیط‌های سازگار با کسب و کار قرار دهد.۵۱٪  از استارت آپ‌ها و ۶۷٪  از کسب و کارهای تأسیس شده، به این کار علاقه دارند و نیازمند این هستند که از حمایت‌ در اشکال مختلفی برخوردار شوند، مانند بورسیه و کمک مالی .

با توجه به زمان تعیین شده‌ی سالانه برای کسب و کارهای کوچک، می‌خواهیم دولت به ما کمک کند تا تعدادی رویداد حمایت‌گرانه اتفاق بیفتد مانند «هفته‌ی ملی کسب و کارهای کوچک» و یا «جمعه‌ی کسب و کار کوچک». البته این تأثیرگذاری کافی نیست. برای رفع موانع کسب و کار نیاز است که دولت‌ حتی در ایام تعطیلات با صاحبان کسب و کار دوستی تجاری بیشتری داشته باشد.

تا آن زمان، برای رفع موانع کسب و کار باید همه‌ی امور را به دست خود بگیرید. فرقی نمی‌کند که تازه کسب و کار خود را ایجاد کرده باشید، در حال معرفی برند خود باشید و یا از یک سازمان خیریه حمایت می‌کنید، به هرحال باید به این موانع کسب و کار توجه کنید و در عین حال بتوانید با فعالیت عامل تغییر کسب و کار دوستانه در سطح دنیا باشید.

 

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF