تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۷ شهریور ۹۷

روند اصلاحی و فشار بر شاخص سازها

بازار با گرایشی منفی به گروه های شیمیایی، فلزات، ،فراورده های نفتی و معدنی آغاز به کار کرد. گروه خودرو، بانک، انبوه سازی، حمل و نقل، سیمان و واسطه گری های مالی همچنان مورد توجه بودند. مجددا در میانه بازار شاهد بهبود تقاضا در اکثر نمادهای بزرگ بازار بودیم.

اما در بازار نمادهاي معاملاتي #كدما، #مبين، #جم، #ثشاهد، #البرز، #دلر، #زاگرس، #غدیس، #وهور و #ثنوسا بازگشایی شدند. #جم و #زاگرس پس از شفاف سازی در رابطه با رویداد های اخیر پیرامون نرخ خوراک و حذف سقف رقابت با افت قیمتی بازگشایی شدند. #ثنوسا نیز پس از سفاف سازی در رابطه با نوسان قیمتی و تعدیل سود، با رشد بیش از ۲۰ درصدی بازگشایی شد.

در گروه فلزات اساسی فشار فروش محسوس بد و اکثر نمادها با افت قیمتی مواجه هستند. فشار عرضه در نمادهای #کاوه، #فخور، #هرمز و #فولاژ به صورت نسبی بالا بود و نمادهای #وتوکا، #فزرین، #فسپا، #فروس و #فجر نیز با تقاضای مناسبی مواجه بودند.

در گروه محصولات شیمیایی که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشت، همچنان پتروشیمی ها نوسان منفی دارند و شیمیایی ه بهتر معامله می شوند.

در گروه فراورده های نفتی پس از شروعی پرعرضه با افزایش تقاضا شاهد ورود نمادهای #شپنا، #شبهرن و #شرانل به محدوده های مثبت بودیم. #شپاس و #شنفت و #شسپا از نمادهای همراه با صف خرید گروه بودند.

گروه معدنی نیز به جز #کبافق که رشد قیمتی اندکی را تجربه می نماید بقیه نمادها با فشار فروش و افت قیمت مواجه بودند. نماد #کروی با حمایت سرمایه گذرارن حقوقی روبرو بود.

در گروه عرضه برق، #دماوند، #بفجر و #دماوند و #بکهنوج با اقبال بازار روبرو بودند.#بفجر نیز به دلیل رشد ۲۰ درصدی متوقف شد.

در گروه سیمانی، رالی صعودی همچنان گروه را با رشد مواجه می نماید.

در گروه انبوه سازی نیز جو معاملات مثبت بود و نماد #وساخت صف خرید پرحجمی بدون عرضه ای را تجربه نمود. #ثفارس و #ثاباد و #ثمسکن و #آ_اس_پ نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بودند. نماد #ثنوسا نیز پس از تعدیل سود سال مالی جاری و شفاف سازی در رابطه با نوسان قیمتی بازگشایی شد.

در گروه خودرو و قطعات، امروز نیز اکثر نمادهای با اقبال بازار و صف خرید مواجه بودند.

در گروه حمل و نقل که که داد ستدهایی جذاب را سپری نمودند، #حآسا، #حپترو، #توریل، #حسینا و #حتوکا به صف خرید رسید و بقیه نمادهای نیز با رشد قیمتی مواجه شدند.

در گروه واسطه گری مالی معاملاتی یکپارچه مثبت در جریان است و نمادهای #ولغدر، #ولساپا و #ولملت در سقف مجاز قیمتی داد ستد شدند.

در گروه بانک نماد #وبملت پس از رشد قابل توجه اخیر، امروز با نوسانات منفی روبرو بود. #وتجارت پس از معاملاتی پرحجم که از مرز ۶۰۰ میلیون سهم نیز عبور کرده مجددا به صف خرید رسیده و نمادهای #دی، #وپارس، #ونوین و #وکار نیز در سقف مجاز قیمتی داد و ستد شدند. نماد #وخاور از ارزنده ترین نمادهای گروه بانکی امروز معاملاتی منفی را سپری نمود.

در گروه محصولات کانی غیرفلزی اکثر نمادها با صف خرید همراه بودند. #کسرا به دلیل رشد بیش از ۲۰ درصدی متوقف شد.

در گروه خدمات مهندسی نماد #رمپنا همچنان مورد توجه بود و به سطوح ۶۰۰ تومانی نزدیک می شود. دیگر نماد این گروه کم جمعیت، #رتکو نیز امروز معاملاتی پرتقاضا را سپری نمود و در آستانه مجاز قیمتی داد و شد.

در گروه ساخت محصولات فلزی همچنان #فاذر، #فاراک، #فاما، #فجام با رشد تقاضا و صف خرید مواجه بودند.

در چند رشته ای ها نماد #وصندوق مورد توجه بود و بقیه نمادها با افت قیمتی همراه شدند.

در گروه رایانه، اطلاعات و ارتباطات #مرقام، #رکیش، #مداران، #مداران، مورد توجه بودند. نماد #های_وب پس با متعادل بود.

در گروه استخراج زغال سنگ، #کپرور و #کشرق با اقبال بازار مواجه بودند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #تاپیکو، #فارس، #پارسان، #پارس، #فولاد، #فملی با کاهش ۷۳۴ واحدی روبرو شد. ابهامات پیرامون نرخ خوراک مجمتع های پتروشیمی و عرضه سنتی در پایان هفته با توجه به تعطیلات پیش رو، افت بازار در روز جاری را رقم زد.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF