تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۷ مرداد ۹۷

اقبال مجدد به بازار با شایعه به قیمت شدن بورس کالا

بازار روز جاری را متعادل و با تقاضا در نماهای متاثر از رشد قیمت جهانی اوره آغاز نمود. در سوی دیگر افت قیمت جهانی مس، فشار را بر نماد #فملی بیشتر ساخت. مطابق با انتظار گروه های مورد توجه در رشد اخیر همچنان در فضایی مبهم نوسانات مثبت و منفی را پشت سر میگذارند و تک نمادها و گروه های دیگر با تزریق نسبی نقدینگی همراه بودند. درادامه توقف عرضه گروه محصولات شیمیایی و فراورده های نفتی در بورس کالا تقاضای مجدد در کلیت بازار را به همراه داشت.

اما در بازار نمادهای #چکاپا، #غگلستا، #کخاک به علت افشای اطلاعات با اهمیت و #فولای و #شپاس به علت رشد بیش از ۲۰ درصد متوقف شدند. نماد #فاذر با توجه به ظن دستکاری بازار (مبتنی بر اطلاعات یا معاملات) ، متوقف شد. بازگشایی مجدد #چکاپا با رشد قیمتی نیز از دیگر رویدادی های امروز بود.

در گروه فلزات اساسی نمادهای متاثر از قیمت های جهانی و با توجه به افت قیمت فلزات در پایان هفته گذشته با افت مواجه بودن. #فملی، #فاسمین، #فزرین و #کیمیا با افزایش عرضه در محدوده های منفی داد و ستد مش دندو #ذوب نیز امروز به نزدیکی کف مجاز قیمتی رسیده بود. از طرفی #فایرا، #فروس و #فجر با تقاضای مناسبی همراه هستند. بازگشایی نماد #فخاس با توجه به افشاي اطلاعات با اهميت گروه الف ، بدون محدوديت نوسان، رشد نزدیک به بیست درصدی برای نماد و تاثیر بیش از ۳۰۰ واحدی را بر شاخص کل داشت. در ادامه و با خبر توقف عرضه محصولات برخی گروه ها این گروه نیز با افزایش تقاضا همراه شد.

در گروه محصولات شیمیایی رشد قیمت جهانی اوره و زمزمه های افزایش نرخ شوینده ها اقبال به این دو طیف از نمادهای گروه را در پی داشت. #شیراز، #کرماشا، #شپارس، #ساینا، #شوینده، #شپاکسا و #شغدیر با افزایش تقاضا به صف خرید رسید که البته صف خرید سنگین نماد #شوینده قابل توجه بود. افزایش تقاضا در نماد #پارس بهبود جو کلی گروه محصولات شیمیایی را به دنبال داشت و با خبر لغو عرضه های روز جاری گروه محصولات شیمیایی و فراورده های نفتی در بورس کالا تقاضا در نمادهای این گروه ها افزایش یافت. نماد #شپدیس با توجه به تعدیل مثبت سود هر سهم (افزایش ۶۲ درصدی) متوقف شد.

در معدنی ها نیز معاملات همسو با جو گروه های ارز محور، نوسانی و با گرایش به بازه های منفی در اکثر نمادها دنبال می شد. #کاما به صف فروش رسید و #کدما و #کنور تقاضای بهتری نسبت به بقیه نمادها داشتند. در دقایق پایانی بازار افزایش تقاضا در نماد #ومعادن تشکیل صف خرید در این نماد را در پی داشت

در گروه فراورده های نفتی، معاملات همسو با دیگر گروه های مطرح بازار با گرایش منفی همراه بود. فشار فروش در نماد #شاوان و #شراز بالاتر از بقیه نمادهابودو معاملات #شپاس نیز برخلاف جو گروه با صف خرید همراه شد. رادامه بهبود تقاضا در #شاوان و ورود معاملات این نماد به محدوده های مثبت مجددا جو نمادهای پالایشی را بهبود بخشیده است. معاملات نماد #شپنا در دقایق پایانی با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شدند.

در گروه انبوه سازی مطابق با انتظار، افزایش تقاضا معاملات مثبت اکثر نمادها را در پی داشت. همه نمادهای گروه با تقاضای مناسب وصف خرید معاملات را به پایان رساند.

در خودرویی ها نیز امروز معاملات مناسبی در جریان بود. تقاضا در قطعه سازها قویتر است و معاملات نمادهای #خچرخش، #ختراک، #خفنر با صف خرید همراه بودند.

در گروه بانکی نیز معاملات متعادل دنبال شد. توقف نمادهای #وبملت، #وبصادر و #وتجارت به منظور برگزاری مجمع سالیانه در پایان معاملات روز جاری، داد و ستدهای این نمادها را تحت تاثیر قرار داده است. نماد #وبملت با توجه به تراز مناسب ارزی امروز را نیز با تقا و رشد به پایان رساند.

در سیمانی ها نیز امروز افزایش نسبی تقاضا را شاهد بودیم. #سدور، #سشرق، #سکرما، #سخزر مورد توجه بازاربودند.

در گروه رایانه و اطلاعات نماد #رانفور همچنان از اقبال مناسبی برخوردار بود و به دلیل رشد ۲۰ درصدی متوقف شد. امروز #رکیش نیز با افزایش تقاضا مواجه شده و #پرداخت و #مفاخر و #مرقام نیز معاملاتی مثبت را دنبال کردند. #اوان متعادل و منفی بود و #اپرداز نیز در محدوده صف تابلو داد و ستد کم حجمی را دنبال نمودند. با توجه به تغییرات اعمال شده در مشخصات معاملاتی نماد #های_وب و همچنین شایعاتی مبنی بر نهایی شدن قرار داد با بازارگردان، بازگشایی این نماد طی روز جاری نیز محتمل بود که البته این بازگشایی باز هم صورت نگرفت.

در گروه عرضه برق، #مبین و #بفجر با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند و نماد #دماوند نیز مورد توجه بازار بود.

در گروه کم جمعیت مخابرات، #اخابر و #همراه مورد توجه بودند و از نمادهای تاثیر گذار در شاخص کل بودند. معاملات نماد #اخابر با صف خرید همراه بود.

در گروه و قند و شکر و محصولات غذایی نیز امروز افزایش تقاضا را شاهد بودیم. زمزمه های افزایش نرخ در گروه قند و شکرو عدم رشد قیمتی گروه محصولات غذایی علیرغم رشد نرخ محصولات و چرخش نقدینگی موقت، از دلایل اقبال به این گروه ها بود.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل متاثر افزایش قیمت نمادهای #فخاس، #اخابر، #رانفور، #همراه، #مبین و #فخوز با رشد ۱۰۵۹ واحدی مواجه شد. لغو عرضه های امروز بورس کالا از جمله دلایل اقبال به نمادهای گروه های ارز محور در دقایق پایانی بازار بود. توجه بازار به گروه های کوچک نیز از جمله رویدادهای حائز اهمیت بازار امروز بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF